Lastebiler

Nye Volvo FH med I-Save: drivstoffeffektiv langtransport på sitt beste

| 6 min å lese | 6 min å lese
Nye Volvo FH med I-Save kan redusere drivstoffkostnadene med opptil sju prosent. Og hva er hemmeligheten? Krevende testing, en unik D13TC-motor og en rekke oppdaterte drivstoffbesparende funksjoner som sammen gjør den til Volvo Trucks' mest drivstoffeffektive lastebil noensinne.
Volvo FH med I-Save er utstyrt med Volvos turbocompound D13TC-motor og en rekke avanserte funksjoner, blant annet oppdaterte utgaver av I-See og I-Cruise.

På en landevei i Sverige er en lastebil på vei vestover mot en hemmelig testbane. Bak rattet sitter Lars Sjöö, sjefsprosjektleder hos Volvo Trucks. Sammen med et team av dyktige teknikere er han i ferd med å avslutte testene av nye Volvo FH med I-Save. Alle funksjoner i denne bilen, fra de nye bakakslene med lav friksjon til den innvendige formen på stemplene, er utformet for å spare drivstoff. 

«Hos Volvo Trucks har vi jobbet med drivstoffeffektivitet i flere tiår, og vi vet at det ikke finnes noen magisk skrue som du kan justere for å spare opptil sju prosent av drivstoffkostnadene», sier Lars Sjöö. «Det handler i stedet om å jakte ned hver eneste brøkdel av en prosent gjennom nytenkning og finjustering.»

Nøkkelen til det lave drivstofforbruket er D13TC-motoren. Den er utstyrt med turbocompound-teknologi som brukes i høyeffektive flymotorer, og som her er tilpasset bruk på veiene. Enkelt forklart er turbocompound-enheten en ekstra turbin som er montert etter turboen i eksosstrømmen, og som gjenbruker ekstra varme og energi fra eksosen. Ved å utnytte den ekstra energien gir TC-enheten mye mer dreiemoment til veivakselen, noe som gir en kraftig og ekstremt drivstoffeffektiv motor.

Og det er ikke bare turbocompound-enheten som gir drivstoffbesparelser i Volvo FH med I-Save. Hele drivlinjen er kalibrert for maksimal effektivitet. Stemplene i lastebilmotoren har for eksempel fått en ny bølgeform på innsiden. Denne utformingen utnytter egenskapene i gass og væske for å frakte varmen til midten av sylinderen, bort fra motorveggene, der energien ellers ville gått tapt som varme. «De bølgeformede stemplene er en av Volvo Trucks’ nye, patenterte innovasjoner», sier Mats Franzén, strategidirektør for ICE-drivlinjer hos Volvo Trucks. «Ved å endre formen på stempelet fører vi flammene tilbake til midten av sylinderen. Resultatet er mer effektiv forbrenning, der mindre energi går tapt som varme», sier Mats Franzén, Powertrain Strategy Director hos Volvo Trucks. 

I-Save gjør også bruk av Volvo Trucks’ toppmoderne teknologier som kartbasert I-See-programvare og I-Cruise med I-Roll, motorstopp ved tomgang og servostyringspumpe med variabelt slagvolum. Resultatet er en lastebil som gir besparelser på opptil sju prosent av drivstoffkostnadene. «For den største kundegruppen vår, langtransport, er drivstoff den største kostnaden», sier Mats Franzén. «Derfor er det viktig at vi utvikler nye og effektive løsninger.»

Det er også to andre store fordeler. For det første har turbocompound-motoren et avkjølt system for resirkulering av eksos, som reduserer mengden nitrogenoksid under forbrenningsprosessen. Dette reduserer videre behovet for AdBlue, noe som igjen reduserer eierkostnadene. «Motoren og drivlinjen er på sitt mest effektive når turtallet holdes under 1000», sier Mats Franzén. «Det er også da motoren sparer mest diesel og AdBlue.»

Den andre store fordelen er kjørbarhet. Prosjektteamet hadde som mål å skape et kjøretøy som ikke bare sparte drivstoff for eierne, men som også var veldig godt å kjøre. På veien dit har de fått hjelp av et stykke smart ingeniørkunst. Ved å utnytte den overflødige varmen og ekstra energien gir turbocompound-enheten mye mer kraft til veivakselen, noe som gir et høyere dreiemoment ved lavere motorhastigheter. Denne lastebilen er dermed svært sterk i oppoverbakker, samtidig som sjåføren opplever mindre støy, siden lastebilen kjører med lavere turtall og høyere dreiemoment.

«For den største kundegruppen vår, langtransport, er drivstoff den største kostnaden», sier Mats Franzén. Derfor er det viktig at vi utvikler nye og effektive løsninger.»

Man merker forskjellen umiddelbart. I løpet av testperioden har Lars Sjöö og kollegaene hans kjørt lastebilen med last på mellom 40 og 60 tonn. De har sørget for at lastebilen takler bakkene lettere og at den kjører med lite støy på alle slags veier. 

Hver eneste funksjon i I-Save-lastebilen har måttet gjennomgå strenge tester ute på veiene, og de har sammenlignet ulike lastebilkombinasjoner med I-Save, med tradisjonelle diesellastebiler. Dermed har de virkelig fått oppleve hvor stor betydning den nye teknologien har. 

 

Lastebilen har gjennomgått et stort antall testtimer ute på veiene. Etter at de profesjonelle testsjåførene hos Volvo Trucks har kjørt lastebilene på en bane om dagen, tar det tekniske teamet ofte over kjøringen på kveldstid. «Vi har ikke lyst til å bli sittende på kontoret med PowerPoint-presentasjoner», sier Lars Sjöö med et smil. «Når vi drøfter en eventuell justering, tar vi lastebilen ut på en prøvetur for selv å se hvordan ting fungerer.»

«For å komme dit vi er i dag, har vi måttet investere tusenvis av timer med testing, både i laboratoriet og på veiene. Nå har vi imidlertid en bli som fungerer like bra for sjåførene som den gjør for eierne.»

Om noen uker skal Lars Sjöö kjøre en av de nye lastebilene tilbake fra Volvo Trucks’ vintertestbane, som ligger ved polarsirkelen, til hovedkontoret 170 mil unna. Dette er akkurat den typen krevende langturer som lastebilen er bygget for. «Det er bare ved å tilbringe tid bak rattet at du kan levere en løsning der alle funksjonene er akkurat slik de skal være», sier Lars Sjöö. 

«Hvis du bare fokuserer på drivstofforbruket, er det en reell risiko for at det går ut over andre områder, som sjåførkomfort eller motorytelse. Denne arbeidsmetoden gjør at hele prosessen blir ganske kompleks. Samtidig kan vi jo ikke inngå noen kompromisser når vi skal lage verden beste lastebiler», sier han, og legger til: «For å komme dit vi er i dag, har vi måttet investere tusenvis av timer med testing, både i laboratoriet og på veiene. Nå har vi imidlertid en bli som fungerer like bra for sjåførene som den gjør for eierne.» 

Vi har sammenlignet D13TC Euro 6 trinn D med drivstoffpakken for langtransport (I-Save) med D13 eSCR Euro 6 trinn D uten drivstoffpakken for langtransport. Den faktiske drivstofføkonomien vil variere avhengig av mange faktorer, som bruk av konstantfartholder, sjåførens erfaring og værforholdene. Les mer her. 

VOLVO FH MED I-SAVE

Alle funksjonene i I-Save er utformet for å spare drivstoff. Programvaren er tilgjengelig med Volvo FH, med en D13TC-motor med enten 460 eller 500 hk.

Motor
D13TC (turbocompound-motor) med 460 eller 500 hk.

Motorstopp ved tomgang
Sparer drivstoff automatisk ved å slå av motoren etter 2,5 minutt på tomgang. 

Girkasse
I-Shift, I-Shift med krabbegir eller I-Shift Dual Clutch – alle med programvare optimalisert for langtransport.

Oppdatert I-See 
Ved å bruke kartdata fra nettskyen kan den oppdaterte versjonen av I-See gi lastebilen pålitelig informasjon fra kart med høy oppløsning og dermed hjelpe sjåføren å spare drivstoff. På avsidesliggende steder bruker den veidata som er lagret lokalt. 

I-Cruise med I-Roll
Volvo Trucks Smart Cruise Control er kombinert med frihjulsfunksjonen I-Roll som sparer drivstoff. 

Bakaksler
Nye, med lavere friksjon, svært drivstoffeffektive.

Servostyring 
Pumpe med variabelt slagvolum.

Volvo FH med I-Save er spesielt godt egnet for dem som vanligvis kjører over 120 000 km i året.

Er du interessert i Volvo FH med I-Save? Kontakt din lokale Volvoforhandler.