Lastebiler

Norge

×

Unik kranløsning hos Fosby Kran

| 3 min å lese | 3 min å lese
Takket være en rammeavtale med Statnett, tok Fosby Kran i Sarpsborg selv frem en unik løsning i samarbeid med kranleverandør HMF.
Fosby Kran sin Volvo FH med krana som går over et hustak og over på andre siden.  Foto.
Dette kan man ikke gjøre med en lift; knekke krana over et hustak og oreta monteringsjobb på motsatt side.

Driftsleder Atle Øvrevåge satte seg ned og konstruerte en lastebilkran med nye sektorbegrensinger, med dette er det tilført 2 nye barrierer som det tidligere ikke har vært mulig å legge inn.

– Det er de strenge kravene til HMS hos kundene som var grunnen til at vi  konstruerte denne kranløsningen. Her kan vi stille på en jobb f. eks under en høytspentstrasè og legge inn begrensninger i bevegelsene til krana som garanterer at vi ikke kan komme bort i det strømførende. Det nye er at vi har klart å legge til to dimensjoner, vi kan legge begrensninger på både høyde – lengde og sving, kan Atle Øvrevåge fortelle.

43-åringen har lang og variert erfaring fra kraner og vanskelige oppdrag. Han kom til Fosby fra en stor aktør i kranmarkedet og før det hadde han fartstid fra Ingeniørvåpenet i Forsvaret. Han har kjørt mye kran og vet hva han driver med.

– Særlig innenfor Statnett – jernbaneverket og oljeindustrien, er det et stort fokus på HMS – helse – miljø og sikkerhet. Jeg satte meg og tegnet det jeg ville vi skulle bygge og fant et bærekraftig samarbeid med den danske kranleverandøren HMF. Ikke minst har deres selger i Norge, Ronny Thommessen, stilt opp. 

Vi bruker navnet på sjåføren som har ansvaret for for den aktuelle bilen. Dette er for eksempel Stian-bilen. Det er jo Stian som har den,

Atle kan fortelle at de har fått laget en utvendig boks hvor de tre parameterne legges inn. Enkelt – man kjører krana så høyt det er forsvarlig på stedet man skal jobbe – og legger inn sektorverdien ved å trykke på en knapp. Så kan man på samme vis legge inn begrensning på sving og lengde ut fra bilen.

– Når verdiene er lagt inn – kan sjåføren låse boksen hvor dette er lagt inn og levere nøkkelen til sikkerhetsansvarlige hos oppdragsgiver – dette garanterer at ingen kan endre sektorbegrensningene som er lagt inn. Jeg tror dette er en helt enestående løsning i Norge – som vi er alene om – sier Atle Øvrevåge i Fosby Kran.

De har lagt inn en ekstra sikkerhetsdetalj, en stoppbryter i enden av en kabel. Ved jobbing under høyspentlinjer kan elektriske felt påvirke radioen – da kan man fysisk via en bryter på enden av kabelen stoppe krana.

– Ved utviklingen av systemet har vi plukket det ypperste på markedet hva gjelder sensorer, brytere og annet. Vi har laget et system med komponenter som sikrer driftssikkerhet i mange, mange år, kan Atle fortelle.

Vi står på gården hans ved Solli i Råde kommune utenfor Sarpsborg og sjåfør, Stian Torgersen, rigger opp bil og kran. 

– Fosby er hele 88 år og har et flott verdigrunnlag: Stolt – Raus og Solid. Firmaets ansatte er stolte av å jobbe her og krandelen har hatt en rivende utvikling den siste tiden. Hos oss er eierskap til bilene viktig, derfor bruker vi ikke internnummer når vi snakker om bilene. Vi bruker heller navnet på sjåføren som har ansvaret for den aktuelle bilen. Vi føler at det er dette som skaper en god relasjon mellom arbeidstakere og respekt for hverandres maskiner og biler. Denne bilen heter for eksempel Stian-bilen – det er jo Stian som har den, forklarer Atle. 

Stian Torgersen - 35 år, fire barns pappa fra Fredrikstad, kan fortelle at nesten ingen dag er lik. Det dreier seg ikke bare om spesialoppgaver for Statnett, men alt fra vindusmontering, løft av komponenter til industrien, og monteringsjobber. 

– Bil og kran er unik, og med denne kan man gjøre noe du ikke kan gjøre med en lift, strekke den over et møne på et bygg og legge arbeidskurven inntil husveggen på motsatt side. Her kan vi nesten stille opp og vaske vinduer på en enebolig, sier Stian med et smil.

– Bilen er bygd opp med utstyr spesialtilpasset industrien. De fleste kranbiler bygges mot båttransport – det har ikke vi gjort. Selvsagt kan vi påta oss båttransport, men bil og påbygg er primært spesialutformet for det profesjonelle markedet – slutter Atle Øvrevåge i Fosby Kran.

Driftsleder Atle Øvrevåge sammen med sjåfør Stian Torgersen.  Foto.

FAKTA

  • Bil: Volvo FH 540 8x4 med I-Shift Dual Clutch, andem akselløft, to styrende framaksler og Volvo Dynamic Steering. 
  • Vekt: 27 tonn.
  • Nyttelast: 5 tonn.
  • Kran med sektorbegrensing: HMF 8520 K6 - 6 utskyt arm og 6 på jibb – 15,8 meter bom.
  • Pris: 4,5 millioner kroner.