Forbruksreduksjoner over alle forventninger

7 min å lese 7 min å lese

I løpet av bare fire år har det tsjekkiske transportselskapet Vapas redusert drivstofforbruket med ti prosent. Nøkkelen til suksess har vært regelmessig opplæring av sjåførene i hvordan de kan utnytte Volvos nyeste teknologi best mulig.

Med bedre kunnskap om hvordan de kan bruke Volvoteknologien, har selskapets samlede drivstofforbruk falt med ti prosent.

Petr Šišlák står med en pumpepistol i hånden og med en Volvolastebil i bakgrunnen

Petr Šišláks visjon er at Vapas skal bli markedets ledende transportør. «Takket være Volvo Trucks har vi oppnådd store forbedringer innen drivstofforbruk og sjåføropplæring.»

Det er sesong for innhøsting av sukkerbete og en hektisk tid på året for Vapas' flåtesjef Petr Šišlák og sjåførene hans. I de tre neste månedene må selskapets lastebiler være i drift 24 timer i døgnet, og ofte må de kjøre både på jorder, i gjørme og på smale, bakkete bygdeveier. «Drivstofforbruket er en stor utfordring når du driver transportvirksomhet i Tsjekkia», sier Petr Šišlák idet han fyller tanken på en lastebil på selskapets bensinstasjon. Han klatrer opp i førerhuset og legger til: «Drivstoff utgjør i dag 40 prosent av de samlede kostnadene våre, og konkurransen er knallhard. Vi måtte skaffe oss et konkurransefortrinn og så en mulighet ved å gi sjåførene våre bedre opplæring.»

Under oppveksten var Petr Šišlák alltid interessert i transport og lastebiler, og drømmen var å bli lastebilsjåfør.

I dag er det mer enn 20 år siden han begynte som sjåfør hos Vapas. Han har tidligere også kjørt for to andre tsjekkiske transportører, men for fem år siden kom han tilbake til Vapas. Nå er han flåtesjef og har ansvar for å kutte løpende kostnader i selskapets virksomheter. Det første året brukte Petr Šišlák på å teste og evaluere Volvoteknologi, noe som har ført til at halvparten av lastebilflåten nå består av Volvolastebiler. Denne testingen ga ham en bedre forståelse av hvorfor tallene i Dynafleet var som de var, og hvordan sjåførene kunne utnytte teknologien bedre.

«Vi trenger kraftige lastebiler som ikke bare kommer trygt og punktlig frem, men som også har lavt drivstofforbruk. Vi er alltid på utkikk etter nye løsninger som kan bidra til å spare drivstoff.»

Petr Šišlák, flåtesjef

«En moderne Volvolastebil er som en datamaskin. Den er i stand til å utnytte drivstoffet maksimalt, noe vi mennesker ikke klarer i løpet av en åtte timers arbeidsdag. Men sjåførene våre vet nøyaktig hvordan de skal bruke systemene. Jeg vil si 80–90 prosent av selskapets suksess skyldes dette», sier Petr Šišlák.

Etter det første året med evaluering bestemte han seg for å innføre ukentlig sjåføropplæring med instruktører fra Volvo Trucks. På den tiden var Vapas-sjåførene i den røde sonen i Dynafleet, noe Petr Šišlák mener var et resultat av mangel på kunnskap.

En Volvolastebil på en svingete vei i åssiden

Drivstofforbruket er en stor utfordring når du driver transportvirksomhet i Tsjekkia, med sine smale, bakkete bygdeveier.

Dynafleets poeng for drivstoffeffektivitet
Poengene som går fra 1 til 100, er et mål på hvor effektivt en lastebil kjøres. Systemet bruker tre farger for å måle hvor godt sjåføren presterer:
Rødt: 1–50 poeng: svak prestasjon.
Gult: 50–80 poeng: rom for forbedring.
Grønt: 80–100 poeng: utmerket prestasjon.

 

Alle sjåførene ligger i dag i den grønne sonen og følger hele tiden med på hvordan de presterer. De ber stadig flåtesjefen om råd og prøver å gjøre det enda bedre fra måned til måned.


«Vi gjør 100 prosent bruk av tallene i Dynafleet. Det er som en fødselsattest for sjåfører, der vi kan se sterke og svake sider og belønne sjåførene når de forbedrer seg på enkelte områder. I løpet av et år har jeg opplevd å se enkelte forbedre seg med 25 prosent mindre drivstofforbruk.»


Det er ingen tvil om at Petr Šišlák er engasjert i jobben sin, og han forklarer at en del av dette skyldes interessen han har for ny teknologi. På grunn av de tøffe kjøreforholdene har Vapas lastebilene bare i tre år, men det positive er at selskapet alltid har en ny flåte. Petr Šišlák beskriver det å kunne bruke noen av verdens mest avanserte lastebiler som en drøm som er gått i oppfyllelse, og han er stadig i kontakt med Volvo Trucks angående de nyeste løsningene. Nye lastebiler spesifiserer han nøye alt etter hvilke forhold de skal brukes i.

«Det nye I-See-systemet har vært som å vinne i lotto for meg, siden det gjør det mulig å kommunisere bedre med lastebilen min.»

Josef Truksa, sjåfør

Instruktøren og flere Vapas-sjåfører står rundt en lastebil under en samling

Hver fredag ettermiddag holder Luděk Růžička fra Volvo Trucks opplæring for sjåførene hos Vapas.

«Ganske enkelt trenger vi kraftige lastebiler som ikke bare kommer trygt og punktlig frem, men som også har lavt drivstofforbruk. Men ettersom vi har forskjellige typer oppdrag, trenger vi lastebiler med ulik motorstørrelse og girutveksling. Noen av lastebilene trenger luftfjæring på både bak- og foraksler, slik at de kan kjøre i krevende terreng uten å bli ødelagt. Og vi er alltid på utkikk etter nye funksjoner som kan bidra til å spare drivstoff», sier han. For to måneder siden kontaktet Petr Šišlák Volvo Trucks og spurte om han kunne teste den nyeste drivstoffbesparende løsningen. Siden da har han og noen av de andre sjåførene testet to Volvolastebiler med den nyeste versjonen av I-See. Denne versjonen bruker kartbasert programvare, som får opp informasjon om veien foran via en skytjeneste.


Ettersom systemet vet nøyaktig hva som forestår, reduseres de løpende kostnadene, og samtidig letter presset på sjåføren. Etter en måneds testing så Petr Šišlák en forbedring på 9,9 prosent i de samlede forbrukskostnadene.


«Jeg må være ærlig og si at jeg ble kraftig overrasket over det forbrukstallet. Fordi å bruke 22 liter med et lastet 15-tonns kjøretøy nå for tiden er utrolig», sier han og legger til: «Dessuten er sjåførenes reaksjon på den oppdaterte I-See-programvaren svært positiv. De sier at de aldri har kjørt noe bedre. Så dette vil være viktig for oss med tanke på forbruk i tiden fremover.»


En av sjåførene som har testet det nye systemet, er Josef Truksa, som har jobbet i Vapas i åtte år. I dag henter han sukkerbete i Drnoholec-området som skal fraktes til det lokale sukkerraffineriet i Hrušovany nad Jevišovkou, byen der Vapas holder til.


«Det nye I-See-systemet har vært som å vinne i lotto for meg, siden det gjør det mulig å kommunisere bedre med lastebilen min. Det gjør jobben min så mye enklere! Og med dette systemet har drivstofforbruket gått drastisk ned», sier Josef Truksa.

Josef Truksa, lastebilsjåfør hos Vapas, sitter i førerhuset

Josef Truksa, sjåfør

For han har det vært en stor fordel å kjøre nettopp denne lastebilen ettersom han og de andre sjåførene får bonus i henhold til hvor mye drivstoff de sparer. Bonussystemet har vært populært blant sjåførene, og Josef Truksa sier at denne insentivordningen, i tillegg til sjåføropplæringen, motiverer han og kollegaene til å prestere bedre. Noen av dem konkurrerer mot hverandre for gøy, og når de trenger råd på veien, ringer de Petr Šišlák. Noe flåtesjefen verdsetter.


«I bunn og grunn fungerer jeg som instruktør, og jeg både trives i og føler mening med jobben. Jeg vet at jeg deler erfaringene mine med andre, og det har verdi. Det handler ikke bare om transport, men også om sjåførene, som ikke er så synlige i våre dager», avslutter Petr Šišlák.  

Luftfoto av lastebil som lastes med sukkerbete

Sukkerbete høstes over hele Tsjekkia, men også i Slovakia og Østerrike, der Vapas også henter leveranser.

Om Vapas

Grunnlagt:
1993.

Eier:
Josef Záruba.

Antall ansatte:
300.

Antall lastebiler:
200, der 100 er Volvoer.

Vogntogvekt:
45 tonn.

Tid i drift før utskiftning (lastebiler):
3 år.

Vanligste last:
Sukkerbete, raffinert sukker, korn, sand, grus (hovedsakelig løsmasser av ulike slag).

Volvo FH – I-See sparer drivstoff og reduserer CO2

I-See sparer drivstoff og reduserer CO2

Ta en titt på I-See for Volvo FH. Se hvordan den fungerer. Ved å huske bakker så gir det drivstoffbesparelser på opptil 5 % og reduserer CO2-utslippene.

Les mer

Relaterte historier