Siden lanseringen i 2012 har I-See fra Volvo Trucks hjulpet sjåfører å spare drivstoff under kjøring i kupert terreng ved å analysere topografien og velge det giret og den hastigheten som er best egnet. Systemet lærer av strekningene du kjører, og nå har det blitt ytterligere forbedret ved at det også har tilgang til kartinformasjon fra skyen.
«Ved å lagre all kartinformasjonen i skyen kan I-See laste ned akkurat de dataene systemet trenger, når det trenger dem», sier Johan Axelsson, ansvarlig for drivlinjesystemer hos Volvo Trucks. «Dermed er kartene alltid oppdaterte og nøyaktige, i tillegg til at man også har informasjon om mindre veier.»
FORBEDRINGER
Sammenligning med forrige versjon av I-See
Frem til nå har I-See vært best tilpasset langtransportsjåfører som kjører på de største veiene. Nå som systemet har bedre tilgang til kartinformasjon, kan den nye versjonen brukes på flere steder og i flere situasjoner.
Takket være bedre dekning og funksjonalitet kan den oppdaterte versjonen av I-See gi drivstoffbesparelser på ytterligere én prosent. Systemet er også forbedret på andre måter, blant annet ved at den adaptive konstantfartholderen er bedre integrert, noe som gir større stabilitet i girvelgingen.
«Når du kjører med det oppdaterte I-See-systemet, kommer du først og fremst til å legge merke til at kjørekomforten er større», legger Johan Axelsson til. «Girvelgingen føles mer stabil og forutsigbar, og bilen triller mer. Siden integrasjonen også er bedre, er det til og med mulig å kjøre bak et annet kjøretøy og samtidig dra nytte av drivstoffbesparelsene fra systemet.»