Kutt drivstoffkostnader med nye I-See

2 min å lese 2 min å lese

Det selvlærende I-See-systemet er nå utstyrt med skybasert kartdata, slik at det kan brukes i flere situasjoner, gi bedre funksjonalitet og kjørbarhet og, viktigst av alt, redusere drivstoffkostnader.

Kartbasert I-See gir bedre dekning og funksjonalitet

Siden lanseringen i 2012 har I-See fra Volvo Trucks hjulpet sjåfører å spare drivstoff under kjøring i kupert terreng ved å analysere topografien og velge det giret og den hastigheten som er best egnet. Systemet lærer av strekningene du kjører, og nå har det blitt ytterligere forbedret ved at det også har tilgang til kartinformasjon fra skyen.

«Ved å lagre all kartinformasjonen i skyen kan I-See laste ned akkurat de dataene systemet trenger, når det trenger dem», sier Johan Axelsson, ansvarlig for drivlinjesystemer hos Volvo Trucks. «Dermed er kartene alltid oppdaterte og nøyaktige, i tillegg til at man også har informasjon om mindre veier.»

FORBEDRINGER
Sammenligning med forrige versjon av I-See

  • Drivstofforbruket redusert med ytterligere én prosent
  • Bedre dekning
  • Mer sømløs kjøreopplevelse
  • Automatisk oppdatering av systemet (du slipper å oppsøke verkstedet)
  • Går tilbake til den gamle I-See-løsningen hvis veien ikke er med på kartet, eller hvis tilkoblingen til serveren mislykkes


Frem til nå har I-See vært best tilpasset langtransportsjåfører som kjører på de største veiene. Nå som systemet har bedre tilgang til kartinformasjon, kan den nye versjonen brukes på flere steder og i flere situasjoner.
Takket være bedre dekning og funksjonalitet kan den oppdaterte versjonen av I-See gi drivstoffbesparelser på ytterligere én prosent. Systemet er også forbedret på andre måter, blant annet ved at den adaptive konstantfartholderen er bedre integrert, noe som gir større stabilitet i girvelgingen.

«Når du kjører med det oppdaterte I-See-systemet, kommer du først og fremst til å legge merke til at kjørekomforten er større», legger Johan Axelsson til. «Girvelgingen føles mer stabil og forutsigbar, og bilen triller mer. Siden integrasjonen også er bedre, er det til og med mulig å kjøre bak et annet kjøretøy og samtidig dra nytte av drivstoffbesparelsene fra systemet.»

Kartterreng med vei

  1. Bygger opp bevegelsesenergi
    I-See vet når du nærmer deg en bakke. Lastebilen akselererer derfor og kjører lenger i et høyere gir.
  2. Unngår nedgiring
    I-See hindrer unødvendige girskift, slik at kjøringen i oppoverbakker blir både jevnere og mer drivstoffeffektiv.
  3. Begrenser hastigheten på toppen
    Når du nærmer deg en nedoverbakke, forhindrer I-See at lastebilen akselererer unødig.
  4. Kjører med motoren frakoblet før nedoverbakker
    For å spare energi og unngå unødvendig bremsing deaktiverer I-See drivlinjen midlertidig rett før en nedoverbakke.
  5. Styrer bremsene i nedoverbakker
    I-See vet når bakken er ferdig og når neste begynner. Den bruker tilleggsbremsene ved behov, for maksimal effektivitet.
  6. Forbereder seg til neste klatring
    Når du nærmer deg en ny oppoverbakke, lar I-See lastebilen trille for å bygge opp fart og bevegelsenergi til å forsere bakken uten problemer.

Relaterte artikler

Forbruksreduksjoner over alle forventninger

I løpet av bare fire år har det tsjekkiske transportselskapet Vapas redusert drivstofforbruket med ti prosent. Nøkkelen til suksess har vært regelmessig opplæring av sjåførene i hvordan de kan utnytte Volvos nyeste teknologi best mulig.

...

Volvo FH – I-See sparer drivstoff og reduserer CO2

I-See sparer drivstoff og reduserer CO2

Ta en titt på I-See for Volvo FH. Se hvordan den fungerer. Ved å huske bakker så gir det drivstoffbesparelser på opptil 5 % og reduserer CO2-utslippene.

Les mer