Lastebiler

Norge

×

Norges største levert i Oslo

| 3 min å lese | 3 min å lese
Henning Lehre (51) kjører det som er en av Norges to største kranbiler. 200 tonnmeters kranen fra Palfinger er booket på jobber i flere år fremover.
Dronebilde av at kranbilen kan levere varer på motsatt side av taket.
Der de fleste andre kranbiler bare når opp til taket, kan Henning Lehre levere varene inne på motsatt side av taket.

Det er Stein «Grøten» Grøtting som eier den nye gigantiske kranbilen som har den største kranen Palfinger lager for lastebil. Den har en rekkevidde på formidable 55 meter med maksimalt med hydraulisk og manuelle utskyv. Selv da kan den løfte 350 kilo helt ytterst på armen.

Henning Lehre har ikke gjort det største bykset i størrelse på kranbilen. For «Grøten» har også en 165 tonnmeters Palfinger som snart er to år gammel. Den har Lehre kjørt siden den var ny. På mange måter er de to kranene nokså like. Den nye 200 tonnmeteren er bare så mye grovere.

- Det krever litt mer planlegging når du skal stille deg opp med den nye. Selve heisingen er det ikke så stor forskjell på, sier Henning Lehre.

Volvo FH16 650 hk med påbygg fra Palfinger.

Langs

Bortsett fra Palfingers oransje farge er det lite som minner om en lastebilkran. Kranen ligger pakket i kjøreretningen når den transporteres. Den fyller hele det 7 meter lange planet. Og det er bare plass til en ekstra ølkasse på lasset. Resten av plassen er brukt opp!

Bilen er bygget på Palfingers fabrikk i Østerrike. De har også gjort full forsterkning av hele bilen. Henning Lehre var sammen med Stein Grøtting nede på fabrikken to ganger og så på underveis i byggeprosessen. Resultatet ble enda bedre enn hva de hadde trodd og håpet.

Inne i monteringshallen sto begge de to norske bilene som skulle utstyres med Palfingers toppmodell PK 200002L-SH. Aldri har det vært levert så store kranbiler i Norge, og da er det spesielt at det står to lastebilchassis, som skal gå i samme by, side om side til bygging. Selv om det er en gedigen byggejobb, tok det bare tre måneder.

Kranen ligger langs etter planet når den er pakket.

Støtteben

Selvfølgelig er det støtteben i nesa på bilen. Litt mer uvanlig er det at det også er støtteben bak bilen. Det ligger inne mellom rammevangene og skyves hydraulisk ut når det skal brukes. Det går drøyt halvannen meter bak bilen og er beregnet for å tåle 40 tonns belastning. Støttebena foran skal tåle 37 tonns trykk hver.

Hele påbygget er enten metallisert eller galvanisert. Dermed skal det holde seg like fint i mange år fremover. Bare ved å gå rundt bilen så ser du med egne øyne at det er et påbygg laget med fokus på finish og detaljer.

Selv om bilen ikke er lenger enn 10,4 meter, tar den plass når støttebeina skal ut.

Kortere

Selv om bilen har en aksling mer og kranen er enda større, er den nye 200 tonnmeters kranbilen faktisk litt kortere enn den 165 tonnmeteren Stein Grøtting har fra før. Totallengden på den nye bilen er «ikke mer» enn 10,4 meter. Bilen har dispensasjon på totalvekten som er 41 tonn.

Også høyden på bilen blir mer moderat med kranen liggende motsatt vei av hva en vanlig kranbil har. Med løsningen slik den er på Stein Grøttings bil, så er totalhøyden 3,80 meter.

Slipper å flytte

Selv om det tar litt lenger tid å plassere kranen, og bevegelsene er litt senere, spiller det liten rolle. Det tas igjen med at Henning Lehre slipper å flytte seg når han er på byggeplassen. Samtidig bruker han vinsjen i 95 prosent av oppdragene. Vinsj-systemet til Palfinger er slik at vinsjen kan sitte montert og klar hele tiden. Den løfter 4,5 tonn med enkelt wire, mens kapasiteten dobles med kasteblokk.

Med den nye kranen rekker de helt opp til 10. etasje på nye boligblokker. Dermed har den blitt den nye favoritten til flere utbyggere. Ordreboka er full i all overskuelig fremtid.

- Den ble fort en favoritt for mange utbyggere. Både kommer vi lenger og slipper å flytte oss så ofte, sier Henning Lehre.

Sprek

Henning Lehre er overrasket over hvor sterk kranen er. Jo tyngre løftet blir, jo sprekere blir den. Bommen må riktignok over 40 grader før den skal begynne å ta i skikkelig, og når den passerer 60 grader orker den mest.

- En av gevinstene med at krana orker mer er at vi ofte slipper å splitte kolliene når det begynner å bli tungt og høyt, sier Lehre.

Strøm

Enda mer populær blant utbyggerne kan det bli i tiden fremover. Det skal monteres to elektromotorer. Da skal kranen kunne kjøres utslippsfritt med strøm fra byggeplassene. Det er en kombinasjon flere entreprenører og utbyggere som har vist stor interesse for.

Den aller største kunden for Grøtting er Veidekke. Veldig mange av oppdragene de utfører, er for dem. Bilen ble tatt i bruk rett før påske i år, og den har også blitt vist frem under det store kranbiltreffet i vår.

Med 55 meters rekkevidde kan kranen løse mange oppgaver mindre kraner ikke mestrer.

FAKTA: Volvo FH16 650

  • Akselkonfigurasjon: 10x4
  • Aksler: Levert med 5 aksler fra fabrikk. Aksel nr 5 er løft- og svingbar og er flyttet bakover for full utnyttelse på 10 tonn.
  • Girkasse: I-Shift med krabbegir
  • Førerhus: Globetrotter
  • Styring: Volvo Dynamic Steering
  • Fjæring: Helluft med akslinger med vektgodkjennelse slik: 9+9+13+13+10 tonn
  • Servicekontrakt: Volvo Gold-kontrakt
  • Kran: Palfinger PK 200002L SH
  • Påbygg: Palfinger i Østerrike og Palfinger Norge AS
  • Levert av: Volvo Truck Center Oslo
  • Selger: Bent Sverre Isaksen