Slik endrer netthandel Kinas logistikkindustri

Netthandel endrer ikke bare måten Kina handler på, men også logistikkindustrien. Driftstid og effektivitet har plutselig blitt helt avgjørende.
En Volvo FH kjører i Shanghai

Kinas raskt voksende netthandelsøkonomi er svært lukrativ for transportselskaper som Sanxiao Logistics.

Netthandel endrer ikke bare måten Kina handler på, men også logistikkindustrien. Driftstid og effektivitet har plutselig blitt helt avgjørende.

Kinas netthandelsbransje vekket oppsikt verden over da landet overtok USAs rolle som det ledende netthandelsmarkedet i fjor. Kineserne har nærmest over natten begynt å kjøpe varer på nettet – og kundemassen inkluderer alt fra kule ungdommer til bønder. På én rekorddag i november i fjor bestilte kinesiske kunder 280 millioner varer fra landets største netthandelsselskap. Kinas digitale kjøpesentre forandrer ikke bare handelsvanene i landet – de medfører også enorme endringer innen logistikksektoren.

«Det handler ikke like mye om pris lenger, men om å få varene frem til destinasjonen i tide», sier Zhou Zhili, som er adm. dir. i Sanxiao Logistics.

Zhou Zhili sitter bak et tebord som er skåret ut av en 1500 år gammel trerot, på et kontor i utkanten av Shanghai. Han skjenker teen på den tradisjonelle kinesiske måten, som innebærer at tebladene fuktes og renses, før det sprutes vann i koppene og på bordet en rekke ganger helt til den beste smaken kommer frem. Det er bak dette tebordet Zhou møter leverandørene og kundene sine.

Vi har bygget merkevaren vår på Volvo-lastebiler. De er pålitelige, og det er avgjørende for at vi skal få kunder.

Zhou Zhili

President i Sanxiao Logistics

Zhou Zhili

Zhou Zhili, grunnlegger og eier av Sanxiao Logistics, har en lastebilflåte på mer enn 500 kjøretøyer.

Ved første blikk fremstår Zhou Zhili som en tradisjonell mann. Statsledere i Tang-dynastiet drakk også te og holdt hoff ved lignende bord allerede i det 7. århundret. Med sitt runde ansikt og det svarte håret kjemmet bakover minner han også om en annen historisk skikkelse, nemlig Mao Zedong som fortsatt er å se på offentlige plasser og pengesedler i Kina.

Bak fasaden er Zhou likevel en representant for de enorme endringene som har forvandlet det moderne Kina de siste 30 årene.

Zhou var en gang bonde i et av de fattigste områdene i Kina, men han skrapet sammen penger fra venner og slektninger tidlig på 1990-tallet og kjøpte sin første lastebil.

«Den første natten var jeg så lykkelig at jeg sov i lastebilen», sier Zhou med et stort smil.

Deretter jobbet han seg opp til å bli flåtesjef i Sanxiao, som på den tiden var et statlig selskap. Da logistikkavdelingen av selskapet ble skilt ut som en uavhengig transportoperatør, ble Zhou administrerende direktør.

I dag er Sanxiao Logistics et fremgangsrikt selskap med mer enn 20 logistikksentre i hele Kina og en lastebilflåte på mer enn 500 kjøretøyer, inkludert stadig flere Volvo-lastebiler. Zhou kjøpte den første nye Volvo FH-lastebilen som ble solgt i Kina. Nå eier han åtte FH-lastebiler fra den nye Volvo-serien.

Det er også et selskap som står frem som et eksempel på hvordan selv store kinesiske selskaper tilpasser seg dagens marked med letthet.

Sanxiao Logistics var knapt nok involvert i levering av netthandelsvarer for et halvt år siden. Nå utgjør denne typen oppdrag 50 % av omsetningen.

Volvo-lastebiler har vært svært viktige i denne omstillingen, sier Zhou Zhili: «Vi har bygget merkevaren vår på Volvo-lastebiler. De er pålitelige, og det er avgjørende for at vi skal få kunder.»

Zhou Zhili heller te

Zhou Zhili sitter bak et tebord som er skåret ut av en 1500 år gammel trerot, på et kontor i utkanten av Shanghai.

Det kan høres enkelt ut å utvikle en bedrift i en stor og voksende økonomi som den i Kina. Men selv om markedet i landet er stort og i rask vekst, sliter transportbransjen med overkapasitet og ineffektivitet – noe som fører til at en rekke operatører sliter med å tjene penger.

Etter en rekke større offentlige infrastrukturprosjekter, som ble introdusert for å begrense effekten av den globale finanskrisen i Kina, økte lastebilmarkedet dramatisk – med en salgstopp på 1,3 millioner lastebiler i 2010.

I dag er det ingen mangel på lastebiler på veiene i Kina. Dette gjør at lastebilene ofte står ubrukte utenfor byene og venter på lasten, mens en tredjedel av lastbilene vender tilbake uten last etter en levering.

For Sanxiao Logistics er nøkkelen til lønnsomhet i dette utfordrende markedet å fokusere på gods av høy verdi, inkludert netthandelsprodukter, samt å påta seg tidssensitive oppdrag.

Filosofien min er å gå i bresjen for forandringer, og ikke bare følge dem.

Zhou Zhili

President i Sanxiao Logistics

For å øke effektiviteten og forbedre administrasjonen av selskapet har Sanxiao hentet inn dyktige medarbeidere, inkludert den nåværende flåtesjefen som har logistikkerfaring fra det multinasjonale selskapet TNT. Og mens mange av konkurrentene kjører lastebilene hardt helt til motoren ikke lenger kjører effektivt eller havarerer, har Sanxiao investert i Volvo Gold-serviceavtaler for alle Volvo-lastebilene sine. Dermed får de garantert maksimal oppetid og et lavt drivstofforbruk.

«Nå for tiden forventer vi at lastebilene våre skal kjøre 40 000 km hver måned. De kjører uten stans», sier Zhou.

Det er delvis Kinas størrelse som er nøkkelen til den enorme veksten innen netthandel. Via nettet har innbyggere i den avsidesliggende vestlige regionen nå tilgang til de samme varene som folk i storbyen Shanghai.

Det er utfordrende å dekke et så stort marked. Samtidig har disse lange avstandene bidratt til at Sanxiao har lykkes. Det er spesielt med tanke på disse lange turene at selskapet har investert i kjøretøyer med høy drivstoffeffektivitet og oppetid, og dette har gitt avkastning. Den første nye, svarte FH-lastebilen selskapet kjøpte, dekker for eksempel 400 mil fra Shanghai til det avsidesliggende vest-Kina.

Zhou lar seg ikke affisere av utfordringene med å utvikle bedriften. «Utfordringer er også muligheter», understreker han. «Filosofien min er å gå i bresjen for forandringer, og ikke bare følge dem.»

 

Zhou Zhili med en Volvo-lastebil.

I løpet av bare seks måneder har netthandel gått fra å utgjøre så godt som ingenting til 50 % av Sanxiaos omsetning.

FLÅTEN

Volvo hele veien

Kjøretøyer:  8 FH 440 6×2-trekkvogner, 6 FH 480 6×2øtrekkvogner og 8 FH 460 6×2-trekkvogner fra den nye serien.
Arbeidsmiljø: Langdistansekjøring i alle slags klimaer. Sør-Kina er et halvveis tropisk område, mens temperaturene i nordvest-Kina kan falle ned til –20 °C.
Bruksområder: Alle Volvo-lastebiler har I-shift og to sovekupeer. De åtte FH 460 6×2-trekkvognene har også avanserte funksjoner som Volvo Dynamic Steering, feltskifteassistent og adaptiv konstantfartholder.
Drivstofforbruk: 37 liter per 100 km for kjøretøy med vogntogvekt på 55 tonn.

Beslektet innhold

IT-metoden

Å vite hvor lastebilene befinner seg, og nøyaktig hva de frakter, akkurat nå, er helt avgjørende. Det var det Ben van Leeuwen oppnådde....

Uptime Express i USA

Taylor White, viseadministrerende direktør i AMX, har mange grunner til å velge Volvo. Det nye Uptime Center i Greensboro, North Carolina sparer selskapet hans for både tid og penger....

Den første Volvo FH16 i Hellas

Virkningen av den greske gjeldskrisen har gitt transporten et hardt slag. Til tross for vanskelige forhold vokser Marinos Vasilopoulos International Transport....

Filtrer artikler

5 true 5