For en 4×2 trekkvogn med en snittvekt på 30 tonn er rekkevidden omtrent 300 kilometer. Avhengig av spesifikasjoner og bruksområde kan imidlertid rekkevidden være betydelig lengre da den påvirkes av mange faktorer.
Dårlig vær som regn, lave temperaturer og sterk motvind vil øke energiforbruket og dermed forkorte kjøretøyets rekkevidde – akkurat på samme måte som disse forholdene vil øke drivstofforbruket i et tradisjonelt dieseldrevet kjøretøy.
I urbane og regionale miljøer kan en godt trent sjåfør forbruke rundt 20 prosent mindre energi enn en dårlig trent sjåfør. Den optimale kjøreteknikken er å lese trafikken med minimal bremsing og akselerasjon – omtrent det samme som med et tradisjonelt dieseldrevet kjøretøy. Den viktigste forskjellen er at med en elektrisk lastebil er jevn bremsing enda viktigere siden energien blir gjenvunnet og lagret i kjøretøyets batteri, noe som øker rekkevidden.
Den kinetiske energien fra kjøretøyets bevegelse gjenvinnes og brukes til å lade batteriet. Dette vil bidra til å forlenge rekkevidden.
Kjøretøyets påbygg kan ha en betydelig innvirkning hvis det bruker energi fra lastebilbatteriene. En betongblander vil for eksempel forbruke langt mer energi enn en skaptrailer. Kjøretøyets vekt vil også ha en betydelig innvirkning, så vel som veiens topografi – omtrent på samme måte som det gjør med en tradisjonell diesellastebil.
Energiforbruket når man ikke kjører er begrenset – med mindre drivlinjen også driver funksjoner som krever mye energi, for eksempel betongblandere.
Nei, det aller meste av energien som er lagret i batteriet brukes til fremdrift. Energiforbruket fra hjelpesystemer som oppvarming, kjøling, pumper eller andre forbruksapparater er lite i forhold til hva som forbrukes til fremdrift. For eksempel inneholder en smarttelefon langt mindre enn 0,01 kilowattimer med energi, mens over 500 kWh kan lagres om bord.
Energistatusen til batteriet kan spores på instrumentbordet og eksternt til enhver tid, men hvis det nærmer seg utladet, blir sjåføren varslet og den tilgjengelige kraften vil reduseres, noe som vil påvirke kjørbarheten.