Selv om en elektrisk lastebil har en høyere utsalgspris enn en tradisjonell lastebil i dag, betyr det lave antallet bevegelige deler i en elektrisk motor at de ofte har lengre livssykluser og trenger mindre vedlikehold. I mellomtiden synker prisen på batterier med en hastighet som overgår de fleste analytikeres forventninger. Pågående investeringer i sektoren for fornybar energi reduserer kostnadene ved å produsere elektrisitet til det punktet der det å kjøre en lastebil på elektrisitet vil være en brøkdel av prisen på diesel.
Etter hvert som etterspørselen etter elektriske kjøretøy har skutt i været, øker også innovasjonen innenfor batterier. Lettere litiumionbatterier veier omtrent en tredel av og er halvparten så store som blybatterier. Og de blir enda lettere og kraftigere etter hvert som teknologien forbedres. Enda mer kan oppnås med neste generasjons batterier, kjent som faststoffbatterier. Disse lades raskere, er tryggere og leverer opptil det dobbelte av batteritettheten i forhold til dagens litiumionbatterier, noe som potensielt kan doble rekkevidden.
I dag er det enkelt å lade en elektrisk lastebil over natten for oppdrag med kortere rekkevidde. Selv om infrastrukturen for hurtigladende lastebiler fortsatt er liten, utvides den etter hvert som byer, logistikksentre, bilprodusenter og bensinstasjoner ønsker å imøtekomme en voksende etterspørsel. Og ny teknologi, inkludert smartladere og smartbatterier, gjør ultrarask lading mulig under flere forhold. Forskning viser også at ladehastigheten vil økes drastisk ved forbedring av litiumionbatterier.
Etter hvert som prisen på elektriske kjøretøy går ned, kan valg av et elektrisk kjøretøy bli mer enn et spørsmål om bærekraft og kostnader. Elektriske lastebiler har også vist seg å være populære blant sjåfører fordi de har mindre vibrasjoner enn tradisjonelle dieselbiler. De er lettere å manøvrere og parkere, noe som gjør dem godt egnet for bynær kjøring og leveranser. Som et lavkarbonalternativ uten utslipp har elektriske lastebiler vist seg å være populære blant selskaper som ønsker å drive mer bærekraftig.
Overgangen til elektriske kjøretøy kan gå raskere enn mange har regnet med. Det er i hvert fall mange tegn som tyder på dette. Og elektriske lastebiler ruller allerede på veiene våre.
Lars Mårtensson
Environment and Innovation Director at Volvo Trucks