Bedre drivstoffeffektivitet, aerodynamikk og kjørekomfort – dette var hovedgrunnene til beslutningen om å tillate lengre lastebilførerhus på europeiske veier. Regelverket er i tråd med EUs klimamål og kan få stor betydning for lastebilvirksomheter.
Design av europeiske lastebilmodeller har stort sett vært uendret i mange tiår, med et kort førerhus for å få mest mulig lengde til lasten. Disse førerhusene, der motoren er plassert under førerhuset, er mest vanlig fordi europeisk lovgivning begrenser totallengden på kjøretøyet, inkludert tilhenger og trekkvogn. I USA derimot er det bare lengdebegrensninger for tilhengeren, noe som forklarer hvorfor lastebiler med førerhuset plassert bak motoren er nærmest enerådende på amerikanske veier.
Endringer i europeisk lovgivning, som ble innført i 2020, gjør at lastebiler med litt lengre «snute» nå også er tillatt i Europa. Dette åpner for endringer i designet som kan gjøre lastebiler mer aerodynamiske, trygge og komfortable.
– Vi ønsker denne lovgivningen velkommen siden den gir oss muligheten til å designe førerhusene slik at de blir enda mer energieffektive, noe som vil gagne både kundene våre og miljøet, sier Tomas Thuresson, sjef for kommersialisering hos Volvo Trucks.