Drivlinjespesifikasjoner for Volvo FH

  • Motorer
  • I-Shift
  • I-Shift-programvarepakker
  • I-Shift Dual Clutch
  • Bakaksler
  • Bakakselutvekslinger
  • Drivlinjekombinasjoner
  • Kraftuttak

Motorer

  D13K  D13K460TC og D13K500TC G13C* 
Standard for utslipp  Euro 6  Euro 6  Euro 6
Antall sylindre  6 6
Slagvolum  12,8 dm³  12,8 dm³  12,8 dm³
Slaglengde  158 mm  158 mm  158 mm
Sylinderdiameter  131 mm  131 mm  131 mm
Kompresjon  18:1 (420, 460, 500 hk), 17:1 (540 hk) 17:1 17:1
Økonomiturtall  950–1400 rpm  900–1300 rpm  1000–1400 rpm
Eksosbremseffekt 200 kW (2 300 rpm) - -
VEB+ effekt  375 kW (2 300 rpm) 375 kW (2 300 rpm) 375 kW (2 300 rpm)
VEB+  tilvalg tilvalg tilvalg 
Oljefiltre  2 fullstrøms, 1 bypass   2 fullstrøms, 1 bypass   2 fullstrøms, 1 bypass 
Oljeskiftvolum inkl. filter  33 l  35 l  33 l 
Kjølesystem, totalvolum  38 l  38 l  39,5 l 

* LNG

Drivstofforutsetninger

Svovelfritt drivstoff (EN590, maks. 10 ppm svovel)
Biodiesel generasjon 2 (EN15940, syntetisk diesel)

 

Oljeskiftintervall

Opptil 100 000 km eller årlig med VDS4. 

Motormontert kraftuttak

  Effekt  Forhold 
EPTT350  350 Nm*  1.26:1
EPTT650  650 Nm*  1.26:1
EPTT1000  1000 Nm*  1.26:1

*Dreiemoment/effekt både under kjøring og ved stillstand.

D13K – Effekt/dreiemoment

D13K – Effekt/dreiemoment

Nettoeffekt i henhold til EU-direktiv 582/2011

D13TC dreiemoment

D13TC – kraft/dreiemoment

Nettoeffekt i henhold til EU-direktiv 582/2011

 

D13TC leveres med en effekt på 460 hk eller 500 hk. Momentnivåene er imidlertid høyere enn i andre D13-motorer. D13TC-motoren med 460 hk når samme dreiemoment som D13-motoren med 540 hk – men ved lavere turtall. Og 500 hk I-Save flytter til D16-område med 2800 Nm ved samme lave omdreininger.

 

Dette er mulig via Turbo Compound-teknologien, som benytter en ekstra turbin etter turboladeren for å gjenbruke overflødig energi fra eksosen. Denne energien konverteres til dreiemoment direkte på veivaksen – noe som gjør den til en kraftig og ekstremt drivstoffeffektiv motor.

D13K420 (309 kW)   
Maks. effekt ved 1400–1800 rpm  420 hk 
Maks. dreiemoment ved 860–1400 rpm  2 100 Nm 
D13K460 (338 kW)   
Maks. effekt ved 1400–1800 rpm  460 hk 
Maks. dreiemoment ved 900–1400 rpm  2300 Nm  
D13K460TC (338 kW)  
Maks. effekt ved 1250–1600 rpm 460 hk
Maks. dreiemoment ved 900–1250 rpm 2600 Nm 
D13K500 (368 kW)   
Maks. effekt ved 1400–1800 rpm 500 hk 
Maks. dreiemoment ved 980–1270 rpm 2500 Nm 
D13K500TC (368 kW)  
Maks. effekt ved 1250–1600 rpm 500 hk
Maks. dreiemoment ved 900–1250 rpm 2800 Nm
D13K540 (397 kW)   
Maks. effekt ved 1 450–1 800 rpm  540 hk 
Maks. dreiemoment ved 1000–1460 rpm 2600 Nm 
G13C – EFFEKT/DREIEMOMENT

G13C – EFFEKT/DREIEMOMENT

Nettoeffekt i henhold til EU-direktiv 582/2011

G13C420 (309 kW)  
Maks. effekt ved 1400–1800 o/min 420 hk
Maks. dreiemoment ved 1000–1400 o/min 2100 Nm
G13C460 (338 kW)  
Maks. effekt ved 1700–1800 o/min 460 hk
Maks. dreiemoment ved 1050–1400 o/min 2300 Nm
I-shift

Tolvtrinns splitt- og rangegirkasse med automatisk girskiftsystem. I-Shift kan monteres med kompaktretarder, kraftuttak, nødpumpe for servostyring og oljekjøler.

Spesifikasjoner

Type Toppgir Dreiemoment (Nm) Godkjent totalvekt (tonn)
AT2412F*
Direkte  2400 44
AT2612F
Direkte  2600 100
ATO2612F
Overdrive  2600 100

* ikke tilgjengelig for D13K460TC og D13K500TC

Spesifikasjoner for I-Shift med dobbelclutch

Type  Toppgir  Dreiemoment (Nm) Godkjent totalvekt (tonn)
SPO2812 Overdrive 2800 80

I-Shift-programvarepakker

Grunnleggende versjon (TP-BAS)
TP-BAS er standardprogramvarepakken som følger med I-Shift, og den omfatter girkassens basisfunksjoner for alle typer kjøring.

I-Shift girskifteprogramvare for distribusjon (TP-DIST)
TP-DIST tilpasser girkassens funksjon til de spesifikke forholdene i distribusjonssegmentet. Programvaren omfatter funksjoner som gir enklere manøvrering når bilen starter fra stillestående, ved finmanøvrering og ved kjøring i lave hastigheter.

I-Shift girskifteprogramvare for anleggskjøring (TP-CON)
TP-CON tilpasser girkassens funksjon til de spesifikke forholdene i anleggssegmentet. Programvaren omfatter funksjoner som gir enklere manøvrering når bilen starter fra stillestående, ved finmanøvrering og ved kjøring i lave hastigheter. Denne programvaren takler også tøffere veiforhold.

I-Shift girskifteprogramvare for langtransport (TP-LONG)
TP-LONG omfatter intelligente funksjoner som reduserer drivstofforbruket. Denne programvarepakken er perfekt for langtransportvirksomheter som har fokus på drivstofføkonomi. Denne pakken inneholder I-Roll-funksjonen.

Tungtransport (TP-HD)
TP-HD optimerer I-Shift for tungtransport med høy vogntogvekt (> 85 tonn). Sjåføren kan alltid optimalisere kjørbarheten ved å velge inn eller deaktivere tungtrekkermodus, og aktivere langtransportmodus, uavhengig av vogntogvekten. Funksjonene i programvarepakken omfatter også fordeler for lastebiler som kjører med flere tilhengere.

I-Shift-programvarepakker

Salgsvarianter TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
Basic PTO Functions (APF-BAS)
Enhanced PTO Functions (APF-ENH) o o o o o
Basic Gear Selection Adjustment (AMSO-BAS)
Forbedret justering av girvalg, inkl. kickdown (AMSO-AUT) o o o
Basic Vocational Functions (AVO-BAS)
Økt ytelse – Dårlige veier (AVO-ENH) o o o
Grunnleggende giringsprogram
Program for ytelse
Overvåking av giroljetemperatur
Program for tung start
I-Roll (•)
Smart konstantfartholder (•)
Startkontroll
Utvidet giringsprogram (vogntogvekt ≤ 85 tonn)
Tungtrekkerprogram (85 tonn < vogntogvekt ≤ 180 tonn)
Ultralavt krabbegir* (ASO-ULC) o o o
Krabbegir* (ASO-C) o o o
Revers med flere hastigheter* (ARSO-MSR) o o o
I-See, gjør bruk av GPS-data o o

• Standard | (•) Funksjonen kan brukes når TP-LONG er aktivert. |  o Tilvalg | – ikke tilgjengelig
*Kun AT2612F, ATO2612F, ATO3112F og ATO3512F. ARSO-MSR krever ASO-ULC eller ASO-C.
**Kun AT2612D, AT2612F, ATO2612F, ATO3112F og ATO3512F.

Bakaksler

Type  Aksel Gir Maks. dreiemoment (Nm) Maks. aksel-/boggitrykk (tonn) Godkjent totalvekt (tonn)
Enkelreduksjon          
RSS1144A Enkelaksel Hypoid 2800 11.5/11.7 44
RSS1244B Enkelaksel Hypoid 2800 12 44
RSS1344C/D Enkelaksel Hypoid 2600 13 44
RSS1344E Enkelaksel Hypoid 2800 13 44
RSS1352A Enkelaksel Hypoid 2800 13 52
RSS1356 Enkelaksel Hypoid 2400/2800 13 56/44
RSS1360 Enkelaksel Hypoid 3550 13 60
RSS1370A/B Enkelaksel Hypoid 3550 13 70
RTS2370A Tandem Hypoid 3550 23 70
Navreduksjon          
RSH1370F Enkelaksel Koniske spiralskårne 3550 13 70
RTH2610F Tandem Koniske spiralskårne 3550 26 100
RTH3210F Tandem Koniske spiralskårne 3550 32 100
RTH3312 Tandem Koniske spiralskårne 3550 33 120

Bakakselutvekslinger

RSS1144 RSS1244B RSS1344C/D RSS1344E RSS1352A RSS1356 RSS1360 RSS1370A/B RTS2370A RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
2.31:1 2.31:1 2.31:1* 2.31:1 2.31:1 2.50:1 2.47:1 2.06:1 2.43:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
2.47:1 2.47:1 2.47:1* 2.47:1 2.47:1 2.64:1 2.64:1 2.17:1 2.57:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
2.64:1 2.64:1 2.64:1* 2.64:1 2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.31:1 2.83:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
2.85:1 2.85:1 2.85:1* 2.85:1 2.85:1 3.10:1 3.08:1 2.47:1 3.09:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
3.08:1 3.08:1 3.08:1* 3.08:1 3.08:1 3.44:1 3.40:1 2.64:1 3.40:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
3.36:1 3.36:1 3.36:1* 3.36:1 3.36:1 3.67:1 3.67:1 2.85:1 3.78:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1
    3.70:1       4.11:1 3.08:1 4.13:1   4.55:1 4.55:1  
    4.11:1         3.40:1** 4.50:1   5.41:1 5.41:1  
    4.63:1         3.67:1** 5.14:1     7.21:1  
    5.29:1         4.11:1** 5.67:1        
    6.17:1           6.17:1        

* For RSS1344D
** For RSS1370B

Drivlinjekombinasjoner

  D13K420   D13K460 D13K500 D13K540 D13K460TC D13K500TC G13C420 G13C460
I-Shift                
AT2412F        
AT2612F  
ATO2612F  
AT2812F              
ATO3112F              
I-Shift Dual Clutch                 
SP02812     ●  ●  ●    
Bakaksler med enkelutveksling                
RSS1144A
RSS1244B
RSS1344C/D
RSS1344E
RSS1352A
RSS1356
RSS1360
RSS1370A/B
RTS2370A
Aksler med navreduksjon                
RSH1370F
RTH2610F
RTH3210F    
RTH3312    

Kraftuttak

Et stort utvalg av clutchuavhengige og -avhengige kraftuttak er tilgjengelig for drift av ulike typer påbyggsutstyr.

Koblingsuavhengige kraftuttak

PTER-DIN: Bakmontert kraftuttak for direktedrift av en hydraulikkpumpe.
PTER1400: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.
PTER-100: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.

Koblingsavhengige kraftuttak

PTR-F: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-FL/FH: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Lavt/middels/høyt turtall med DIN-kobling for direkte tilkobling av en hydraulikkpumpe.
PTRD-F: Høyt turtall med flenskobling for direktemontert drivaksel.
PTRD-D: Høyt turtall med dobbeldrift. DIN-kobling foran og bak for direkte tilkobling av hydraulikkpumper.
PTRD-D1: Høyt turtall med dobbeldrift. Flenskobling bak og DIN-kobling foran.
PTRD-D2: Høyt turtall med dobbeldrift bak og enkeldrift foran. To flenskoblinger bak og én DIN-kobling foran.

Finn nærmeste forhandler

Opplev Volvo FH på nært hold

Sett opp spesifikasjoner for drømmelastebilen. Alt dette kan du gjøre hos din lokale Volvo-forhandler.

Finn nærmeste forhandler