Lastebiler

Norge

×

Chassisspesifikasjoner for Volvo FMX

  • Chassishøyder
  • Maksimalt forakseltrykk
  • Bakakselfjæring
  • Trekkbjelker
  • Drivstofftanker
  • AdBlue-tanker
  • Svingskiver
  • Volvo Dynamic Steering
  • Tandem akselløft
  • Automatisk antispinnsystem
  • Løpeaksler
  • Pusheraksler
  • Bremser

Chassishøyder

Middels 

ca. 900 mm

Høy

ca. 1000 mm

X-høy 

ca. 1200 mm

XX-høy 

ca. 1240 mm

Maksimalt forakseltrykk (tonn)

 

Luft 

Blad 

Middels 

10/20*

10 

Høy 

10/20*

10/20**

X-høy 

10/20**

XX-høy 

10/20***

* Med doble foraksler FAL20 på GRAS-GR
** Med doble foraksler FAA20
*** Med doble foraksler FAA21

Maksimalt forakseltrykk (tonn)

FA-LOW

Lav foraksel for middels høyt chassis, akseltrykk opptil 9/18 tonn.

FA-MED

Middels høy foraksel for middels høyt chassis, akseltrykk opptil 10/20 tonn.

FA-HIGH

Høy foraksel for høyt chassis, akseltrykk opp til 10/20 tonn.

FA-XHIGH

Ekstra høy foraksel for ekstra høyt chassis, akseltrykk opptil 10/20 tonn.

FA-XXHIGH

Drevet foraksel, akseltrykk opptil 10/20 tonn.

Dobbel foraksel – FA-HIGH/FA-XHIGH

Leveres til kombinasjonene 8×2, 8×4 og 10×4, akseltrykk opp til 20 tonn.

Bakakselfjæring

Type

Akselkombinasjon

Fjæringstype

Aksel-/boggitrykk

Reduksjon

Andre aksler

Enkelaksel

         

RAD-L90

4×2

Parabolske fjærer / flere bladfjærer

13 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RAD-GR

4×2

Luft 

13 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RAD-G2

4×2

Luft 

13 t

Navreduksjon

 

RAD-G4

4×2

Luft

12 t

Enkelt

 

RAD-L90

4×4

Parabolske fjærer / flere bladfjærer

13 t

Navreduksjon 

 

RAD-G2

4×4

Luft

13

Navreduksjon

 

           

Boggi

         

RADT-GR

6×2/8×2

Luft

19/20,5/22,5/23 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Fast/styrt/selvstyrt løpeaksel

RAPD-GR

6×2

Luft

16/19/22 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Fast/styrt pusheraksel

RAPD-G4

6×2

Luft

16 t

Enkelt

Fast

RADD-G2

6×4/6×6/8×4/8×6

Luft

21/23/26 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RADD-BR

6×4/6×6/8×4/8×6

Parabolske fjærer

20/21 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Parabolske fjærer / flere bladfjærer

23/26 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Flere bladfjærer

26/32 t

Navreduksjon

 

RADD-GR

6×4/8×4

Luft

17/21/23/26 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RADD-BR

6×6

Parabolske fjærer

21 t

Navreduksjon

 

RAPDT-GR

8×2

Luft

27/30/30,5/31,5/32 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Tre aksler / pusheraksel og styrt eller fast løpeaksel

RADD-TR3

6×4/6×6/8×4/8×6

Parabolske fjærer

38 t

Navreduksjon

 

RADDT-GR

8×4/10×4

Luft

27/33/36 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Styrt løpeaksel

RAPDD-GR

8×4

Luft

27/30,5/32/35 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Styrt pusheraksel

RADDT-G2

8×4/10×4/10×6

Luft

27/33/36 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Tre aksler / styrt løpeaksel

RADD-TR1

6×6/8×6

Parabolske fjærer / flere bladfjærer

26 t

Navreduksjon

 

RADD-TR2

6×6/8×6

Flere bladfjærer

26/32 t

Navreduksjon

 

Trekkbjelker
Midtplasserte, halvt undermonterte og undermonterte trekkbjelker til tilhengere med senteraksel. Trekkbjelkene kan monteres med 25 mm mellomrom.
Drivstofftanker
Aluminiums- eller ståltanker med volum fra 150 til 900 liter. 'Maksimal drivstoffkapasitet er 1,480 liter for en 4 × 2-trekkvogn.
For doble foraksler EU6 drivstofftank i plast mellom forakslene.
AdBlue-tanker
Plast. Volum fra 32 til 100 liter. AdBlue-pumpen er integrert med AdBlue-tankmodulen.
Svingskiver
Godkjente installasjoner tillater opptil 36 tonn belastning. Serien omfatter også en ISO-svingskive med bjelker med L-formede profiler i ulike høyder, så valgfriheten er stor. Den flensmonterte svingskiven er en lavvektsvariant, fordi den ikke krever en monteringsplate. Høyden på svingskiven over chassiset er fra ca. 140 mm. Integrert smørings- og tilhengerkoblingsindikator er tilgjengelig som tilvalg for bestemte varianter.
Bremser
EBS (elektronisk styrt bremsesystem) gir suveren respons, ytelse og bremsefølelse samt tilgang til en rekke praktiske funksjoner. EBS er nå tilgjengelig både for skivebremser og trommelbremser av Z-kamtypen (for et utvalg av akselkonfigurasjoner og chassishøyder). Oppgrader bremsesystemet ditt med EBS Medium-pakken eller noen av de andre tilvalgene.
EBS er standard på alle spesifikasjoner.

Volvo Dynamic Steering
Aktivt styresystem med ekstra dreiemoment. Gir mer styrekraft ved lave hastigheter, reduserer styremotstanden og holder rattet stabilt ved bremsing på underlag med ujevn friksjon. Rattet vender automatisk tilbake til utgangsposisjonen både når lastebilen kjøres i revers og når den kjører fremover.
Volvo Dynamic Steering er tilgjengelig for alle akselkombinasjoner, unntatt de med en foraksel med drift (4 × 4, 6 × 6, 8 × 6 og 10 × 6).
Ytterligere aktive styrefunksjoner som personlige innstillinger og «over-rattet-veiledning» for å gjøre kjøringen enda triveligere og tryggere.
Tandem akselløft
Gjør det mulig å deaktivere og heise opp den bakerste drivakselen på tandemboggien for å redusere drivstofforbruket og svingradiusen. Når lastebilen er losset, kan sjåføren heise opp akselen ved å trykke på en bryter på instrumentbordet. Når lastebilen lastes igjen, senkes akselen automatisk og kobles til.
Tandem akselløft er tilgjengelig for luftfjæringskombinasjonene 6×4 og 8×4 (med tandem-boggi) utstyrt med skivebremser.
Automatisk antispinnsystem (ATC)
Aktiverer automatisk forakselen med drift ved behov og deaktiverer den når terrenget tillater det, slik at du sparer drivstoff og får bedre manøvreringsevne. ATC fås som standard på alle Volvo FMX-kombinasjoner med en foraksel med drift (4 × 4, 6 × 6, 8 × 6 og 10 × 6).
Løpeaksler
Leveres i flere utgaver: Fast med singel- eller tvillinghjul, hydraulisk styrt eller friksjonsstyrt. Akseltrykk: 7,5, 9,5, 10 eller 16 tonn.
Pusheraksler
Tilgjengelig i faste eller aktivt styrte varianter, både for trekkvogner og jevnlastbiler. Akseltrykk: 4,5, 7,5 eller 9 tonn.

EBS medium

I tillegg til funksjonene i EBS Standard-pakken omfatter EBS Medium følgende ekstrafunksjoner:

EBS statuskontroll
EBS-statusovervåkning via kjøretøyets elektroniske system TEA2+ og Volvo Tech Tool.
Bakkestartassistent
Bremsene slipper ikke før dreiemomentet er høyt nok til å drive kjøretøyet fremover.
Analyse av bremsebeleggslitasje
Advarsel om bremsebelegg – beregner resterende kjørelengde med det nåværende bremsebelegget. (Bare for skivebremser.)
Automatisk deaktivering av parkeringsbremsen
Parkeringsbremsen deaktiveres når sjåføren tråkker på gasspedalen og det er valgt et gir (bare for I-Shift-girkassen).

 

Andre tilvalg

I tillegg til programpakkene kan du velge blant følgende tilvalg:
Vogntogbrems
Gjør at sjåføren kan pumpebremse tilhengeren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksing reduseres til et minimum.
ESC (elektronisk stabilitetskontroll)
Bremsestabilitetssystemet aktiverer bremsene individuelt på hvert hjul, slik at hele vogntogkombinasjonen stabiliseres, og reduserer risikoen for at tilhengeren sakser seg, velter eller svinger ut. ESC oppfyller kravene til elektronisk kontroll av kjøretøystabilitet, og er tilgjengelig for kjøretøyer med to, tre, fire og fem aksler.
Nødbremslys
Hvis sjåføren bråbremser i over 50 km/t, blinker bremselyset fire ganger i sekundet.
Hydraulisk retarder
Girkassemontert kompaktretarder med en maksimal effekt på 440 kW.

LIKER DU DEN? KJØR DEN

Den eneste måten du virkelig kan oppleve det nye dynamiske chassiset på, er å sette seg bak rattet. Din lokale Volvo Trucks-forhandler har nøklene.