Middels |
ca. 900 mm |
Høy |
ca. 1000 mm |
X-høy |
ca. 1200 mm |
XX-høy |
ca. 1240 mm |
|
Luft |
Blad |
---|---|---|
Middels |
10/20* |
10 |
Høy |
10/20* |
10/20** |
X-høy |
– |
10/20** |
XX-høy |
– |
10/20*** |
* Med doble foraksler FAL20 på GRAS-GR
** Med doble foraksler FAA20
*** Med doble foraksler FAA21
FA-LOW |
Lav foraksel for middels høyt chassis, akseltrykk opptil 9/18 tonn. |
FA-MED |
Middels høy foraksel for middels høyt chassis, akseltrykk opptil 10/20 tonn. |
FA-HIGH |
Høy foraksel for høyt chassis, akseltrykk opp til 10/20 tonn. |
FA-XHIGH |
Ekstra høy foraksel for ekstra høyt chassis, akseltrykk opptil 10/20 tonn. |
FA-XXHIGH |
Drevet foraksel, akseltrykk opptil 10/20 tonn. |
Dobbel foraksel – FA-HIGH/FA-XHIGH |
Leveres til kombinasjonene 8×2, 8×4 og 10×4, akseltrykk opp til 20 tonn. |
Type |
Akselkombinasjon |
Fjæringstype |
Aksel-/boggitrykk |
Reduksjon |
Andre aksler |
---|---|---|---|---|---|
Enkelaksel |
|||||
RAD-L90 |
4×2 |
Parabolske fjærer / flere bladfjærer |
13 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
RAD-GR |
4×2 |
Luft |
13 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
RAD-G2 |
4×2 |
Luft |
13 t |
Navreduksjon |
|
RAD-G4 |
4×2 |
Luft |
12 t |
Enkelt |
|
RAD-L90 |
4×4 |
Parabolske fjærer / flere bladfjærer |
13 t |
Navreduksjon |
|
RAD-G2 |
4×4 |
Luft |
13 |
Navreduksjon |
|
Boggi |
|||||
RADT-GR |
6×2/8×2 |
Luft |
19/20,5/22,5/23 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
Fast/styrt/selvstyrt løpeaksel |
RAPD-GR |
6×2 |
Luft |
16/19/22 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
Fast/styrt pusheraksel |
RAPD-G4 |
6×2 |
Luft |
16 t |
Enkelt |
Fast |
RADD-G2 |
6×4/6×6/8×4/8×6 |
Luft |
21/23/26 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
RADD-BR |
6×4/6×6/8×4/8×6 |
Parabolske fjærer |
20/21 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
RADD-TR1 |
6×4/8×4 |
Parabolske fjærer / flere bladfjærer |
23/26 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
RADD-TR2 |
6×4/8×4 |
Flere bladfjærer |
26/32 t |
Navreduksjon |
|
RADD-GR |
6×4/8×4 |
Luft |
17/21/23/26 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
RADD-BR |
6×6 |
Parabolske fjærer |
21 t |
Navreduksjon |
|
RAPDT-GR |
8×2 |
Luft |
27/30/30,5/31,5/32 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
Tre aksler / pusheraksel og styrt eller fast løpeaksel |
RADD-TR3 |
6×4/6×6/8×4/8×6 |
Parabolske fjærer |
38 t |
Navreduksjon |
|
RADDT-GR |
8×4/10×4 |
Luft |
27/33/36 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
Styrt løpeaksel |
RAPDD-GR |
8×4 |
Luft |
27/30,5/32/35 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
Styrt pusheraksel |
RADDT-G2 |
8×4/10×4/10×6 |
Luft |
27/33/36 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
Tre aksler / styrt løpeaksel |
RADD-TR1 |
6×6/8×6 |
Parabolske fjærer / flere bladfjærer |
26 t |
Navreduksjon |
|
RADD-TR2 |
6×6/8×6 |
Flere bladfjærer |
26/32 t |
Navreduksjon |
Trekkbjelker
Midtplasserte, halvt undermonterte og undermonterte trekkbjelker til tilhengere med senteraksel. Trekkbjelkene kan monteres med 25 mm mellomrom.
Drivstofftanker
Aluminiums- eller ståltanker med volum fra 150 til 900 liter. 'Maksimal drivstoffkapasitet er 1,480 liter for en 4 × 2-trekkvogn.
For doble foraksler EU6 drivstofftank i plast mellom forakslene.
AdBlue-tanker
Plast. Volum fra 32 til 100 liter. AdBlue-pumpen er integrert med AdBlue-tankmodulen.
Svingskiver
Godkjente installasjoner tillater opptil 36 tonn belastning. Serien omfatter også en ISO-svingskive med bjelker med L-formede profiler i ulike høyder, så valgfriheten er stor. Den flensmonterte svingskiven er en lavvektsvariant, fordi den ikke krever en monteringsplate. Høyden på svingskiven over chassiset er fra ca. 140 mm. Integrert smørings- og tilhengerkoblingsindikator er tilgjengelig som tilvalg for bestemte varianter.
Bremser
EBS (elektronisk styrt bremsesystem) gir suveren respons, ytelse og bremsefølelse samt tilgang til en rekke praktiske funksjoner. EBS er nå tilgjengelig både for skivebremser og trommelbremser av Z-kamtypen (for et utvalg av akselkonfigurasjoner og chassishøyder). Oppgrader bremsesystemet ditt med EBS Medium-pakken eller noen av de andre tilvalgene.
EBS er standard på alle spesifikasjoner.
Volvo Dynamic Steering
Aktivt styresystem med ekstra dreiemoment. Gir mer styrekraft ved lave hastigheter, reduserer styremotstanden og holder rattet stabilt ved bremsing på underlag med ujevn friksjon. Rattet vender automatisk tilbake til utgangsposisjonen både når lastebilen kjøres i revers og når den kjører fremover.
Volvo Dynamic Steering er tilgjengelig for alle akselkombinasjoner, unntatt de med en foraksel med drift (4 × 4, 6 × 6, 8 × 6 og 10 × 6).
Ytterligere aktive styrefunksjoner som personlige innstillinger og «over-rattet-veiledning» for å gjøre kjøringen enda triveligere og tryggere.
Tandem akselløft
Gjør det mulig å deaktivere og heise opp den bakerste drivakselen på tandemboggien for å redusere drivstofforbruket og svingradiusen. Når lastebilen er losset, kan sjåføren heise opp akselen ved å trykke på en bryter på instrumentbordet. Når lastebilen lastes igjen, senkes akselen automatisk og kobles til.
Tandem akselløft er tilgjengelig for luftfjæringskombinasjonene 6×4 og 8×4 (med tandem-boggi) utstyrt med skivebremser.
Automatisk antispinnsystem (ATC)
Aktiverer automatisk forakselen med drift ved behov og deaktiverer den når terrenget tillater det, slik at du sparer drivstoff og får bedre manøvreringsevne. ATC fås som standard på alle Volvo FMX-kombinasjoner med en foraksel med drift (4 × 4, 6 × 6, 8 × 6 og 10 × 6).
Løpeaksler
Leveres i flere utgaver: Fast med singel- eller tvillinghjul, hydraulisk styrt eller friksjonsstyrt. Akseltrykk: 7,5, 9,5, 10 eller 16 tonn.
Pusheraksler
Tilgjengelig i faste eller aktivt styrte varianter, både for trekkvogner og jevnlastbiler. Akseltrykk: 4,5, 7,5 eller 9 tonn.
I tillegg til funksjonene i EBS Standard-pakken omfatter EBS Medium følgende ekstrafunksjoner:
EBS statuskontroll
EBS-statusovervåkning via kjøretøyets elektroniske system TEA2+ og Volvo Tech Tool.
Bakkestartassistent
Bremsene slipper ikke før dreiemomentet er høyt nok til å drive kjøretøyet fremover.
Analyse av bremsebeleggslitasje
Advarsel om bremsebelegg – beregner resterende kjørelengde med det nåværende bremsebelegget. (Bare for skivebremser.)
Automatisk deaktivering av parkeringsbremsen
Parkeringsbremsen deaktiveres når sjåføren tråkker på gasspedalen og det er valgt et gir (bare for I-Shift-girkassen).
I tillegg til programpakkene kan du velge blant følgende tilvalg:
Vogntogbrems
Gjør at sjåføren kan pumpebremse tilhengeren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksing reduseres til et minimum.
ESC (elektronisk stabilitetskontroll)
Bremsestabilitetssystemet aktiverer bremsene individuelt på hvert hjul, slik at hele vogntogkombinasjonen stabiliseres, og reduserer risikoen for at tilhengeren sakser seg, velter eller svinger ut. ESC oppfyller kravene til elektronisk kontroll av kjøretøystabilitet, og er tilgjengelig for kjøretøyer med to, tre, fire og fem aksler.
Nødbremslys
Hvis sjåføren bråbremser i over 50 km/t, blinker bremselyset fire ganger i sekundet.
Hydraulisk retarder
Girkassemontert kompaktretarder med en maksimal effekt på 440 kW.