|
D11K |
D13K |
G13C |
---|---|---|---|
Standard for utslipp |
Euro 6 |
Euro 6 |
Euro 6 |
Antall sylindre |
6 |
6 |
6 |
Slagvolum |
10,8 dm3 |
12,8 dm3 |
12,8 dm3 |
Slaglengde |
152 mm |
158 mm |
158 mm |
Sylinderdiameter |
123 mm |
131 mm |
131 mm |
Kompresjon |
17:01 |
18:01 |
17:01 |
Økonomiturtall |
1000–1500 o/min |
950–1400 o/min |
1000–1400 o/min |
Eksosbremseffekt |
160 kW (2400 o/min) |
200 kW (2300 o/min) |
|
VEB-effekt |
290 kW (2400 o/min) |
||
VEB |
tilvalg |
||
VEB+ effekt |
375 kW (2300 o/min) |
375 kW (2300 o/min) |
|
VEB+ |
tilvalg |
tilvalg |
|
Oljefiltre |
2 fullstrøms, 1 bypass |
2 fullstrøms, 1 bypass |
2 fullstrøms, 1 bypass |
Oljeskiftvolum inkl. filter |
36 l |
33 l |
33 l |
Kjølesystem, totalvolum |
36 l |
38 l |
39,5 l |
Opptil 150 000 km eller årlig med VDS4.
Svovelfritt drivstoff (EN590, maks. 10 ppm svovel)
Biodiesel generasjon 2 (EN15940, syntetisk diesel)
Gassdrevet Volvo FM i kjøretøykvalitet.
|
Effekt |
Forhold |
---|---|---|
EPTT350 |
350 Nm* |
1.26:1 |
EPTT650 |
650 Nm* |
1.26:1 |
EPTT1000 |
1000 Nm* |
1.26:1 |
*Dreiemoment/effekt både under kjøring og når den står stille.
Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011
D11K330 (245 kW) |
|
---|---|
Maks. effekt ved 1700 o/min |
330 hk |
Maks. dreiemoment ved 877–1400 o/min |
1600 Nm |
D11K380 (280 kW) |
|
Maks. effekt ved 1700 o/min |
380 hk |
Maks. dreiemoment ved 938–1400 o/min |
1 800 Nm |
D11K430 (317 kW) |
|
Maks. effekt ved 1700 o/min |
430 hk |
Maks. dreiemoment ved 1008–1400 o/min |
2 050 Nm |
D11K460 (339 kW) |
|
Maks. dreiemoment ved 1700 o/min |
460 hk |
Maks. dreiemoment ved 1050–1400 o/min |
2 200 Nm |
Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011
D13K420 (309 kW) |
|
---|---|
Maks. effekt ved 1404–1700 o/min |
420 hk |
Maks. dreiemoment ved 905–1400 o/min |
2100 Nm |
D13K460 (345 kW) |
|
Maks. effekt ved 1404–1700 o/min |
460 hk |
Maks. dreiemoment ved 945–1400 o/min |
2300 Nm |
D13K500 (368 kW) |
|
Maks. effekt ved 1404–1700 o/min |
500 hk |
Maks. dreiemoment ved 980–1400 o/min |
2500 Nm |
Nettoeffekt i henhold til EU-direktiv 582/2011
G13C420 (309 kW) |
|
---|---|
Maks. effekt ved 1400–1800 o/min |
420 hk |
Maks. dreiemoment ved 1000–1400 o/min |
2100 Nm |
G13C460 (338 kW) |
|
Maks. effekt ved 1700–1800 o/min |
460 hk |
Maks. dreiemoment ved 1050–1400 o/min |
2300 Nm |
G13C500 (368 kW) | |
Maks. effekt ved 1400–1700 o/min | 500 hk |
Maks. dreiemoment ved 980–1404 o/min | 2500 Nm |
Type |
Aksel |
Gir |
Maks. dreiemoment (Nm) |
Maks. aksel-/boggitrykk (tonn) |
Godkjent totalvekt (tonn) |
---|---|---|---|---|---|
Enkelutveksling |
|||||
RSS1244 |
Enkelaksel |
Hypoid |
2800 |
12 |
44 |
RSS1344C/E |
Enkelaksel |
Hypoid |
2600 |
13 |
44 |
RSS1352A |
Enkelaksel |
Hypoid |
2800 |
13 |
52 |
RSS1356 |
Enkelaksel |
Hypoid |
2400/2800 |
13 |
56/44 |
RSS1370A/B |
Enkelaksel |
Hypoid |
3550 |
13 |
70 |
RTS2370A |
Tandem |
Hypoid |
3550 |
23 |
80 |
RTS2310A |
Tandem |
Hypoid |
3550 |
23 |
100 |
Navreduksjon |
|||||
RSH1370F |
Enkelaksel |
Koniske spiralskårne |
3550 |
13 |
70 |
RTH2610F |
Tandem |
Koniske spiralskårne |
3550 |
26 |
100 |
RTH3210 |
Tandem |
Koniske spiralskårne |
3550 |
32 |
100 |
RTH3312 |
Tandem |
Koniske spiralskårne |
3550 |
33 |
120 |
RTH3815 |
Tandem |
Koniske spiralskårne |
3550 |
38 |
150 |
RSS1244 |
RSS1344C/E |
RSS1356 |
RSS1370A/B |
RTS2370A |
RTS2310 |
RSH1370F |
RTH2610F |
RTH3210 |
RTH3312 |
RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.31:1 |
2.31:1* |
2.50:1 |
2.06:1 |
2.43:1 |
2.06:1 |
3.46:1 |
3.33:1 |
3.33:1 |
3.61:1 |
4.14:1 |
2.47:1 |
2.47:1* |
2.64:1 |
2.17:1 |
2.57:1 |
2.17:1 |
3.61:1 |
3.46:1 |
3.46:1 |
3.76:1 |
4.58:1 |
2.64:1 |
2.64:1 |
2.79:1 |
2.31:1 |
2.83:1 |
2.31:1 |
3.76:1 |
3.61:1 |
3.61:1 |
4.12:1 |
5.43:1 |
2.85:1 |
2.85:1 |
3.10:1 |
2.47:1 |
3.09:1 |
2.47:1 |
4.12:1 |
3.76:1 |
3.76:1 |
4.55:1 |
7.22:1 |
3.08:1 |
3.08:1 |
3.44:1 |
2.64:1 |
3.40:1 |
2.64:1 |
4.55:1 |
3.97:1 |
3.97:1 |
5.41:1 |
|
3.36:1 |
3.67:1 |
2.85:1 |
3.78:1 |
2.85:1 |
5.41:1 |
4.12:1 |
4.12:1 |
6.18:1 |
||
3.70:1 |
3.08:1 |
4.13:1 |
3.08:1 |
4.55:1 |
4.55:1 |
7.21:1 |
||||
4.11:1 |
3.40:1** |
4.50:1 |
3.36:1 |
5.41:1 |
5.41:1 |
|||||
4.63:1 |
3.67:1** |
5.14:1 |
3.70:1 |
6.18:1 |
6.18:1 |
|||||
5.29:1 |
4.11:1** |
5.67:1 |
4.11:1 |
7.21:1 |
||||||
6.17:1 |
4.63:1 |
* For RSS1344E
** For RSS1370B
|
D11K330 |
D11K370 |
D11K410 |
D11K450 |
D13K380 |
D13K420 |
D13K460 |
D13K500 |
G13C420 |
G13C460 |
G13C500 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
I-Shift |
|||||||||||
AT2412G |
● |
● |
● |
● |
● | ● |
● |
● |
● |
● |
|
AT2612G |
● |
● |
● |
● | ● | ● |
● |
● |
● |
● |
● |
ATO2612G |
● |
● |
● |
● |
● | ● |
● |
● |
● |
● |
● |
I-Shift Dual Clutch |
|||||||||||
SP02812 |
● |
● |
|||||||||
Bakaksler med enkelutveksling |
|||||||||||
RSS1244 |
● |
● |
● |
● |
● | ● |
● |
● |
● |
● |
|
RSS1344C/E |
● |
● |
● |
● |
● | ● |
● |
● |
● |
● |
● |
RSS1352A |
● |
● |
● |
● |
● | ● |
● |
● |
● |
● |
● |
RSS1356 |
● |
● |
● |
● |
● | ● |
● |
● |
● |
● |
● |
RSS1370A/B |
● |
● |
● |
● |
● | ● |
● |
● |
● |
● |
● |
RTS2370A |
● |
● |
● |
● |
● | ● |
● |
● |
● |
● |
● |
RTS2310A |
● |
● |
● |
● |
● | ● |
● |
● |
● |
● |
● |
Aksler med navreduksjon |
|||||||||||
RSH1370F |
● |
● |
● |
● |
● | ● |
● |
● |
● |
● |
● |
RTH2610F |
● |
● |
● |
● |
● | ● |
● |
● |
● |
● |
● |
RTH3210 |
● |
● |
● |
● |
● | ● |
● |
● |
|||
RTH3312 |
● |
● |
● |
● |
● | ● |
● |
● |
|||
RTH3815 |
● |
● |
● |
● |
● | ● |
● |
● |
PTER-DIN
Bakmontert kraftuttak for direktedrift av en hydraulikkpumpe.
PTER1400
Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.
PTER100
Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.
PTR-F
Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-FL/FH
Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
Lavt/middels/høyt turtall med DIN-kobling for direkte tilkobling av hydraulikkpumpe.
PTRD-F
Høyt turtall med flenskobling for direktemontert drivaksel.
PTRD-D
Høyt turtall med dobbeldrift. DIN-kobling foran og bak for direkte tilkobling av hydraulikkpumper.
PTRD-D1
Høyt turtall med dobbeldrift. Flenskobling bak og DIN-kobling foran.
PTRD-D2
Høyt turtall med dobbeldrift bak og enkeldrift foran. To flenskoblinger bak og én DIN-kobling foran.