| D11K | D13K | G13C |
---|---|---|---|
Standard for utslipp | Euro 6 | Euro 6 | Euro 6 |
Antall sylindre | 6 | 6 | 6 |
Slagvolum | 10,8 dm3 | 12,8 dm3 | 12,8 dm3 |
Slaglengde | 152 mm | 158 mm | 158 mm |
Sylinderdiameter | 123 mm | 131 mm | 131 mm |
Kompresjon | 17:01 | 18:01 | 17:01 |
Økonomiturtall | 1000–1500 o/min | 950–1400 o/min | 1000–1400 o/min |
Eksosbremseffekt | 160 kW (2400 o/min) | 200 kW (2300 o/min) | |
VEB-effekt | 290 kW (2400 o/min) | ||
VEB | tilvalg | ||
VEB+ effekt | 375 kW (2300 o/min) | 375 kW (2300 o/min) | |
VEB+ | tilvalg | tilvalg | |
Oljefiltre | 2 fullstrøms, 1 bypass | 2 fullstrøms, 1 bypass | 2 fullstrøms, 1 bypass |
Oljeskiftvolum inkl. filter | 36 l | 33 l | 33 l |
Kjølesystem, totalvolum | 36 l | 38 l | 39,5 l |
Opptil 150 000 km eller årlig med VDS4.
Svovelfritt drivstoff (EN590, maks. 10 ppm svovel)
Biodiesel generasjon 2 (EN15940, syntetisk diesel)
Gassdrevet Volvo FM i kjøretøykvalitet.
| Effekt | Forhold |
---|---|---|
EPTT350 | 350 Nm* | 1.26:1 |
EPTT650 | 650 Nm* | 1.26:1 |
EPTT1000 | 1000 Nm* | 1.26:1 |
*Dreiemoment/effekt både under kjøring og når den står stille.
Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011
D11K330 (245 kW) |
|
---|---|
Maks. effekt ved 1700 o/min | 330 hk |
Maks. dreiemoment ved 877–1400 o/min | 1600 Nm |
D11K380 (280 kW) |
|
Maks. effekt ved 1700 o/min | 380 hk |
Maks. dreiemoment ved 938–1400 o/min | 1 800 Nm |
D11K430 (317 kW) |
|
Maks. effekt ved 1700 o/min | 430 hk |
Maks. dreiemoment ved 1008–1400 o/min | 2 050 Nm |
D11K460 (339 kW) |
|
Maks. dreiemoment ved 1700 o/min | 460 hk |
Maks. dreiemoment ved 1050–1400 o/min | 2 200 Nm |
Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011
D13K420 (309 kW) | |
---|---|
Maks. effekt ved 1404–1700 o/min | 420 hk |
Maks. dreiemoment ved 905–1400 o/min | 2100 Nm |
D13K460 (345 kW) | |
Maks. effekt ved 1404–1700 o/min | 460 hk |
Maks. dreiemoment ved 945–1400 o/min | 2300 Nm |
D13K500 (368 kW) | |
Maks. effekt ved 1404–1700 o/min | 500 hk |
Maks. dreiemoment ved 980–1400 o/min | 2500 Nm |
Nettoeffekt i henhold til EU-direktiv 582/2011
G13C420 (309 kW) |
|
---|---|
Maks. effekt ved 1400–1800 o/min | 420 hk |
Maks. dreiemoment ved 1000–1400 o/min | 2100 Nm |
G13C460 (338 kW) |
|
Maks. effekt ved 1700–1800 o/min | 460 hk |
Maks. dreiemoment ved 1050–1400 o/min | 2300 Nm |
G13C500 (368 kW) | |
Maks. effekt ved 1400–1700 o/min | 500 hk |
Maks. dreiemoment ved 980–1404 o/min | 2500 Nm |
Type | Aksel | Gir | Maks. dreiemoment (Nm) | Maks. aksel-/boggitrykk (tonn) | Godkjent totalvekt (tonn) |
---|---|---|---|---|---|
Enkelutveksling | |||||
RSS1244 | Enkelaksel | Hypoid | 2800 | 12 | 44 |
RSS1344C/E | Enkelaksel | Hypoid | 2600 | 13 | 44 |
RSS1352A | Enkelaksel | Hypoid | 2800 | 13 | 52 |
RSS1356 | Enkelaksel | Hypoid | 2400/2800 | 13 | 56/44 |
RSS1370A/B | Enkelaksel | Hypoid | 3550 | 13 | 70 |
RTS2370A | Tandem | Hypoid | 3550 | 23 | 80 |
RTS2310A | Tandem | Hypoid | 3550 | 23 | 100 |
Navreduksjon | |||||
RSH1370F | Enkelaksel | Koniske spiralskårne | 3550 | 13 | 70 |
RTH2610F | Tandem | Koniske spiralskårne | 3550 | 26 | 100 |
RTH3210 | Tandem | Koniske spiralskårne | 3550 | 32 | 100 |
RTH3312 | Tandem | Koniske spiralskårne | 3550 | 33 | 120 |
RTH3815 | Tandem | Koniske spiralskårne | 3550 | 38 | 150 |
RSS1244 | RSS1344C/E | RSS1356 | RSS1370A/B | RTS2370A | RTS2310 | RSH1370F | RTH2610F | RTH3210 | RTH3312 | RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.31:1 | 2.31:1* | 2.50:1 | 2.06:1 | 2.43:1 | 2.06:1 | 3.46:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.61:1 | 4.14:1 |
2.47:1 | 2.47:1* | 2.64:1 | 2.17:1 | 2.57:1 | 2.17:1 | 3.61:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.76:1 | 4.58:1 |
2.64:1 | 2.64:1 | 2.79:1 | 2.31:1 | 2.83:1 | 2.31:1 | 3.76:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 4.12:1 | 5.43:1 |
2.85:1 | 2.85:1 | 3.10:1 | 2.47:1 | 3.09:1 | 2.47:1 | 4.12:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 4.55:1 | 7.22:1 |
3.08:1 | 3.08:1 | 3.44:1 | 2.64:1 | 3.40:1 | 2.64:1 | 4.55:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 5.41:1 | |
3.36:1 | 3.67:1 | 2.85:1 | 3.78:1 | 2.85:1 | 5.41:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 6.18:1 | ||
3.70:1 | 3.08:1 | 4.13:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 7.21:1 | ||||
4.11:1 | 3.40:1** | 4.50:1 | 3.36:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | |||||
4.63:1 | 3.67:1** | 5.14:1 | 3.70:1 | 6.18:1 | 6.18:1 | |||||
5.29:1 | 4.11:1** | 5.67:1 | 4.11:1 | 7.21:1 | ||||||
6.17:1 | 4.63:1 |
* For RSS1344E
** For RSS1370B
| D11K330 | D11K370 | D11K410 | D11K450 | D13K380 | D13K420 | D13K460 | D13K500 | G13C420 | G13C460 | G13C500 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
I-Shift | |||||||||||
AT2412G | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | |
AT2612G | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
ATO2612G | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
I-Shift Dual Clutch | |||||||||||
SP02812 | ● | ● | |||||||||
Bakaksler med enkelutveksling | |||||||||||
RSS1244 | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | |
RSS1344C/E | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
RSS1352A | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
RSS1356 | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
RSS1370A/B | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
RTS2370A | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
RTS2310A | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Aksler med navreduksjon | |||||||||||
RSH1370F | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
RTH2610F | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
RTH3210 | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | |||
RTH3312 | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | |||
RTH3815 | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
PTER-DIN
Bakmontert kraftuttak for direktedrift av en hydraulikkpumpe.
PTER1400
Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.
PTER100
Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.
PTR-F
Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-FL/FH
Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
Lavt/middels/høyt turtall med DIN-kobling for direkte tilkobling av hydraulikkpumpe.
PTRD-F
Høyt turtall med flenskobling for direktemontert drivaksel.
PTRD-D
Høyt turtall med dobbeldrift. DIN-kobling foran og bak for direkte tilkobling av hydraulikkpumper.
PTRD-D1
Høyt turtall med dobbeldrift. Flenskobling bak og DIN-kobling foran.
PTRD-D2
Høyt turtall med dobbeldrift bak og enkeldrift foran. To flenskoblinger bak og én DIN-kobling foran.