Lastebiler

Norge

×

Chassisspesifikasjoner for Volvo FM

 

  • Chassishøyder
  • Maksimalt forakseltrykk
  • Bakakselfjæring
  • Koblingshøyder for svingskive
  • Trekkbjelker
  • Drivstofftanker
  • AdBlue-tanker
  •  

     

     

  • Svingskiver
  • Volvo Dynamic Steering
  • Tandem akselløft
  • Løpeaksler
  • Pusheraksler
  • Bremser 
  •  

     

    Chassishøyder

    X-lav (trekkvogn)

    ca. 810 mm

    Lav

    ca. 850 mm

    Middels

    ca. 900 mm

    Høy

    ca. 1000 mm

    X-høy

    ca. 1200 mm

    Maksimalt forakseltrykk (tonn)

     

    Luft

    Blad

    X-lav

    8

    Lav

    8

    Middels

    10/20*

    9

    Høy

    10/20*

    10/20**

    X-høy

    -

    10/20**



    * Med doble foraksler (FAL20 på GRAS-GR)
    ** Med doble foraksler (FAA20/FAA21)

    Bakakselfjæring

     Type

    Aksler

    Fjæring

    Aksel-/boggitrykk

    Reduksjon

    Løpe- og pusheraksel

    Enkelaksel

             

    RAD-L90

    4×2

    Parabolske fjærer / flere bladfjærer

    13 t

    Enkelreduksjon/navreduksjon

     

    RAD-GR

    4×2

    Luft

    11,5/13 t

    Enkelreduksjon/navreduksjon

     

    RAD-G2

    4×2

    Luft

    13 t

    Navreduksjon

     

    RAD-G4

    4×2

    Luft

    11,5/12 t

    Enkelt

     

    Boggi

             

    RADT-GR

    6×2/8×2

    Luft

    19/20,5/22,5/23 t

    Enkelreduksjon/navreduksjon

    Løpeaksel (fast/styrt/selvstyrt)

    RAPD-GR

    6×2

    Luft

    19/19/22 t

    Enkelreduksjon/navreduksjon

    Pusheraksel (fast/styrt)

    RAPD-G4

    6×2

    Luft

    16 t

    Enkelt

    Pusheraksel, fast

    RADD-BR

    6×4/8×4

    Parabolske fjærer

    20/21 t

    Enkelreduksjon/navreduksjon

     

    RADD-TR1

    6×4/8×4

    Parabolske fjærer / flere bladfjærer

    23/26 t

    Enkelreduksjon/navreduksjon

     

    RADD-TR2

    6×4/8×4

    Flere bladfjærer

    26/32 t

    Navreduksjon

     

    RADD-TR3

    6×4/8×4

    Parabolske fjærer

    38 t

    Navreduksjon

     

    RADD-GR

    6×4/8×4

    Luft

    17/21/23/26 t

    Enkelreduksjon/navreduksjon

     

    RADDT-GR

    8×4/10×4

    Luft

    27/33/36 t

    Enkelreduksjon/navreduksjon

    Styrt løpeaksel

    RAPDD-GR

    8×4

    Luft

    27/30,5/32/35 t

    Enkelreduksjon/navreduksjon

    Styrt pusheraksel

    RAPDT-GR

    8×2

    Luft

    27/30/30,5/31,5/32 t

    Enkelreduksjon/navreduksjon

    Tre aksler / pusheraksel og styrt eller fast løpeaksel

    Koblingshøyder for svingskive

    Drev

    Chassis

    Fjæring

    Rammehøyde

    5 W høyde*

    Dekk

    Min. koblingshøyde**

    Nominell drevhøyde**

    4×2

    X-lav

    RAD-GR

    266

    140

    295/55

    867

    912

     

    X-lav

    RAD-GR

    266

    140

    295/60

    887

    932

     

    Lav

    RAD-GR

    266

    140

    315/60

    955

    1015

     

    Middels

    RAD-GR

    266

    140

    315/70

    1014

    1075

     

    Middels

    RAD-GR

    300

    140

    315/70

    1031

    1092

     

    Høy

    RAD-GR

    266

    140

    315/80

    1056

    1147

     

    Høy

    RAD-GR

    300

    140

    315/80

    1090

    1164

    6×2

    Lav

    RADT-GR

    266

    160

    315/60

    975

    1035

     

    Middels

    RADT-GR

    266

    160

    315/70

    1034

    1095

     

    Middels

    RADT-GR

    300

    160

    315/70

    1051

    1112

     

    Høy

    RADT-GR

    300

    150*

    315/80

    1160

    1234

     

    Middels

    RAPD-GR

    266

    160

    315/70

    1034

    1095

     

    Middels

    RADT-GR

    300

    160

    315/70

    1051

    1112

     

    Høy

    RAPD-GR

    266

    160

    315/80

    1076

    1167

     

    Høy

    RAPD-GR

    300

    160

    315/80

    1110

    1184

    6×4

    Høy

    RADD-GR

    300

    150*

    315/80

    1173

    1234

    8×4

    Høy

    RAPDD-GR

    300

    160

    315/80

    1137

    1207


    * +60 mm monteringshøyde.
    ** Ca. høyder.

    Trekkbjelker
    Midtplasserte, halvt undermonterte og undermonterte trekkbjelker til tilhengere med senteraksel. Trekkbjelkene kan monteres med 25 mm mellomrom.

    Drivstofftanker
    Aluminium- eller ståltanker med kapasitet fra 150 til 900 liter. Maksimal drivstoffkapasitet er 1480 liter for en 4×2-trekkvogn. LNG-tanker i størrelsene 115 kg (275 l), 155 kg (375 l) og 205 kg (495 l). For doble foraksler EU6 drivstofftank i plast mellom forakslene.

    AdBlue-tanker
    Plast. Volum fra 32 til 100 liter. AdBlue-pumpen er integrert med AdBlue-tankmodulen. 

    Svingskiver
    Godkjente installasjoner tillater opptil 36 tonn belastning. Serien omfatter også en ISO-svingskive med bjelker med L-formede profiler i ulike høyder, så valgfriheten er stor. Den flensmonterte svingskiven er en lavvektsvariant, fordi den ikke krever en monteringsplate. Høyden på svingskiven over chassiset er fra ca. 140 mm. Integrert smørings- og tilhengerkoblingsindikator er tilgjengelig som tilvalg for bestemte varianter.

    Bremser
    EBS (elektronisk styrt bremsesystem) gir suveren respons, ytelse og bremsefølelse samt tilgang til en rekke praktiske funksjoner. EBS er nå tilgjengelig både for skivebremser og trommelbremser av Z-kamtypen (for et utvalg av akselkonfigurasjoner og chassishøyder). Oppgrader bremsesystemet ditt med EBS Medium-pakken eller noen av de andre tilvalgene. EBS er standard på alle spesifikasjoner.

     

    Volvo Dynamic Steering
    Aktivt styresystem med ekstra dreiemoment. Gir mer styrekraft ved lave hastigheter, reduserer styremotstanden og holder rattet stabilt ved bremsing på underlag med ujevn friksjon. Rattet vender automatisk tilbake til utgangsposisjonen både når lastebilen kjøres i revers og når den kjører fremover.
    Volvo Dynamic Steering er nå tilgjengelig for alle akselkombinasjoner, også lastebiler med doble foraksler.
    Ytterligere aktive styrefunksjoner som personlige innstillinger og «over-rattet-veiledning» for å gjøre kjøringen enda triveligere og tryggere.

    Tandem akselløft
    Gjør det mulig å deaktivere og heise opp den bakerste drivakselen på tandemboggien for å redusere drivstofforbruket og svingradiusen. Når lastebilen er losset, kan sjåføren heise opp akselen ved å trykke på en bryter på instrumentbordet. Når lastebilen er lastet, senker akselen seg automatisk og aktiveres.
    Tandem akselløft er tilgjengelig med akselkonfigurasjonene 6×4 og 8×4 (med en tandemboggi) utstyrt med skivebremser.

    Løpeaksler
    Leveres i flere utgaver: Fast med singel- eller tvillinghjul, hydraulisk styrt eller friksjonsstyrt. Akseltrykk: 7,5, 9,5, 10 eller 16 tonn.

    Pusheraksler
    Tilgjengelig i faste eller aktivt styrte varianter, både for trekkvogner og jevnlastbiler. Akseltrykk: 4,5, 7,5 eller 9 tonn.

    EBS medium

    I tillegg til funksjonene i EBS Standard-pakken omfatter EBS Medium følgende ekstrafunksjoner.
    EBS statuskontroll
    EBS-statusovervåkning via kjøretøyets elektroniske system TEA2+ og Volvo Tech Tool.
    Bakkestartassistent
    Bremsene slipper ikke før dreiemomentet er høyt nok til å drive kjøretøyet fremover.
    Analyse av bremsebeleggslitasje
    Advarsel om bremsebelegg – beregner resterende kjørelengde med det nåværende bremsebelegget. (Bare for skivebremser.)
    Automatisk deaktivering av parkeringsbremsen
    Parkeringsbremsen deaktiveres når sjåføren tråkker på gasspedalen og det er valgt et gir (bare for I-Shift-girkassen).

    Andre tilvalg

    I tillegg til programpakkene kan du velge blant følgende tilvalg:
    Vogntogbrems
    Gjør at sjåføren kan pumpebremse tilhengeren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksing reduseres til et minimum.
    ESC (elektronisk stabilitetskontroll)
    Bremsestabilitetssystemet aktiverer bremsene individuelt på hvert hjul, slik at hele vogntogkombinasjonen stabiliseres, og reduserer risikoen for at tilhengeren sakser seg, velter eller svinger ut. ESC oppfyller kravene til elektronisk kontroll av kjøretøystabilitet, og er tilgjengelig for kjøretøyer med to og tre aksler.
    Nødbremslys
    Hvis sjåføren bråbremser i over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet.
    Hydraulisk retarder
    Girkassemontert kompaktretarder med maks. effekt på 440 kW.

    LIKER DU DEN? KJØR DEN

    Den eneste måten du virkelig kan oppleve det nye dynamiske chassiset på, er å sette seg bak rattet. Din lokale Volvo Trucks-forhandler har nøklene.