Lastebiler

Chassisspesifikasjoner for Volvo FM

Chassishøyder

X-lav (trekkvogn)

ca. 810 mm

Lav

ca. 850 mm

Middels

ca. 900 mm

Høy

ca. 1000 mm

X-høy

ca. 1200 mm

Maksimalt forakseltrykk (tonn)

 

Luft

Blad

X-lav

8

Lav

8

Middels

10/20*

9

Høy

10/20*

10/20**

X-høy

-

10/20**



* Med doble foraksler (FAL20 på GRAS-GR)
** Med doble foraksler (FAA20/FAA21)

Bakakselfjæring

 Type

Aksler

Fjæring

Aksel-/boggitrykk

Reduksjon

Løpe- og pusheraksel

Enkelaksel

         

RAD-L90

4×2

Parabolske fjærer / flere bladfjærer

13 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RAD-GR

4×2

Luft

11,5/13 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RAD-G2

4×2

Luft

13 t

Navreduksjon

 

RAD-G4

4×2

Luft

11,5/12 t

Enkelt

 

Boggi

         

RADT-GR

6×2/8×2

Luft

19/20,5/22,5/23 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Løpeaksel (fast/styrt/selvstyrt)

RAPD-GR

6×2

Luft

19/19/22 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Pusheraksel (fast/styrt)

RAPD-G4

6×2

Luft

16 t

Enkelt

Pusheraksel, fast

RADD-BR

6×4/8×4

Parabolske fjærer

20/21 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Parabolske fjærer / flere bladfjærer

23/26 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Flere bladfjærer

26/32 t

Navreduksjon

 

RADD-TR3

6×4/8×4

Parabolske fjærer

38 t

Navreduksjon

 

RADD-GR

6×4/8×4

Luft

17/21/23/26 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RADDT-GR

8×4/10×4

Luft

27/33/36 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Styrt løpeaksel

RAPDD-GR

8×4

Luft

27/30,5/32/35 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Styrt pusheraksel

RAPDT-GR

8×2

Luft

27/30/30,5/31,5/32 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Tre aksler / pusheraksel og styrt eller fast løpeaksel

Koblingshøyder for svingskive

Drev

Chassis

Fjæring

Rammehøyde

5 W høyde*

Dekk

Min. koblingshøyde**

Nominell drevhøyde**

4×2

X-lav

RAD-GR

266

140

295/55

867

912

 

X-lav

RAD-GR

266

140

295/60

887

932

 

Lav

RAD-GR

266

140

315/60

955

1015

 

Middels

RAD-GR

266

140

315/70

1014

1075

 

Middels

RAD-GR

300

140

315/70

1031

1092

 

Høy

RAD-GR

266

140

315/80

1056

1147

 

Høy

RAD-GR

300

140

315/80

1090

1164

6×2

Lav

RADT-GR

266

160

315/60

975

1035

 

Middels

RADT-GR

266

160

315/70

1034

1095

 

Middels

RADT-GR

300

160

315/70

1051

1112

 

Høy

RADT-GR

300

150*

315/80

1160

1234

 

Middels

RAPD-GR

266

160

315/70

1034

1095

 

Middels

RADT-GR

300

160

315/70

1051

1112

 

Høy

RAPD-GR

266

160

315/80

1076

1167

 

Høy

RAPD-GR

300

160

315/80

1110

1184

6×4

Høy

RADD-GR

300

150*

315/80

1173

1234

8×4

Høy

RAPDD-GR

300

160

315/80

1137

1207


* +60 mm monteringshøyde.
** Ca. høyder.

Trekkbjelker
Midtplasserte, halvt undermonterte og undermonterte trekkbjelker til tilhengere med senteraksel. Trekkbjelkene kan monteres med 25 mm mellomrom.

Drivstofftanker
Aluminium- eller ståltanker med kapasitet fra 150 til 900 liter. Maksimal drivstoffkapasitet er 1 480 liter for en 4 x 2-trekkvogn. Gasstanker i størrelsene 155 kg (375 l), 205 kg (495 l) og 225 kg (545 l). For doble foraksler EU6 drivstofftank i plast mellom forakslene.

AdBlue-tanker
Plast. Volum fra 32 til 100 liter. AdBlue-pumpen er integrert med AdBlue-tankmodulen. 

Svingskiver
Godkjente installasjoner tillater opptil 36 tonn belastning. Serien omfatter også en ISO-svingskive med bjelker med L-formede profiler i ulike høyder, så valgfriheten er stor. Den flensmonterte svingskiven er en lavvektsvariant, fordi den ikke krever en monteringsplate. Høyden på svingskiven over chassiset er fra ca. 140 mm. Integrert smørings- og tilhengerkoblingsindikator er tilgjengelig som tilvalg for bestemte varianter.

Bremser
EBS (elektronisk styrt bremsesystem) gir suveren respons, ytelse og bremsefølelse samt tilgang til en rekke praktiske funksjoner. EBS er nå tilgjengelig både for skivebremser og trommelbremser av Z-kamtypen (for et utvalg av akselkonfigurasjoner og chassishøyder). Oppgrader bremsesystemet ditt med EBS Medium-pakken eller noen av de andre tilvalgene. EBS er standard på alle spesifikasjoner.

Volvo Dynamic Steering
Aktivt styresystem med ekstra dreiemoment. Gir mer styrekraft ved lave hastigheter, reduserer styremotstanden og holder rattet stabilt ved bremsing på underlag med ujevn friksjon. Rattet vender automatisk tilbake til utgangsposisjonen både når lastebilen kjøres i revers og når den kjører fremover.
Volvo Dynamic Steering er nå tilgjengelig for alle akselkombinasjoner, også lastebiler med doble foraksler.
Ytterligere aktive styrefunksjoner som personlige innstillinger og «over-rattet-veiledning» for å gjøre kjøringen enda triveligere og tryggere.

Tandemakselløft
Gjør det mulig å deaktivere og heise opp den bakerste drivakselen på tandemboggien for å redusere drivstofforbruket og svingradiusen. Når lastebilen er losset, kan sjåføren heise opp akselen ved å trykke på en bryter på instrumentbordet. Når lastebilen er lastet, senker akselen seg automatisk og aktiveres.
Tandemakselløft er tilgjengelig med akselkonfigurasjonene 6×4 og 8×4 (med en tandemboggi) utstyrt med skivebremser.

Løpeaksler
Leveres i flere utgaver: Fast med singel- eller tvillinghjul, hydraulisk styrt eller friksjonsstyrt. Akseltrykk: 7,5, 9,5, 10 eller 16 tonn.

Pusheraksler
Tilgjengelig i faste eller aktivt styrte varianter, både for trekkvogner og jevnlastbiler. Akseltrykk: 4,5, 7,5 eller 9 tonn.

EBS medium

I tillegg til funksjonene i EBS Standard-pakken omfatter EBS Medium følgende ekstrafunksjoner.
EBS statuskontroll
EBS-statusovervåkning via kjøretøyets elektroniske system TEA2+ og Volvo Tech Tool.
Bakkestartassistent
Bremsene slipper ikke før dreiemomentet er høyt nok til å drive kjøretøyet fremover.
Analyse av bremsebeleggslitasje
Advarsel om bremsebelegg – beregner resterende kjørelengde med det nåværende bremsebelegget. (Bare for skivebremser.)
Automatisk deaktivering av parkeringsbremsen
Parkeringsbremsen deaktiveres når sjåføren tråkker på gasspedalen og det er valgt et gir (bare for I-Shift-girkassen).

Andre tilvalg

I tillegg til programpakkene kan du velge blant følgende tilvalg:
Vogntogbrems
Gjør at sjåføren kan pumpebremse tilhengeren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksing reduseres til et minimum.
ESC (elektronisk stabilitetskontroll)
Bremsestabilitetssystemet aktiverer bremsene individuelt på hvert hjul, slik at hele vogntogkombinasjonen stabiliseres, og reduserer risikoen for at tilhengeren sakser seg, velter eller svinger ut. ESC oppfyller kravene til elektronisk kontroll av kjøretøystabilitet, og er tilgjengelig for kjøretøyer med to og tre aksler.
Nødbremslys
Hvis sjåføren bråbremser i over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet.
Hydraulisk retarder
Girkassemontert kompaktretarder med maks. effekt på 440 kW.

LIKER DU DEN? KJØR DEN

Den eneste måten du virkelig kan oppleve det nye dynamiske chassiset på, er å sette seg bak rattet. Din lokale Volvo Trucks-forhandler har nøklene.