| D16K |
---|---|
Standard for utslipp | Euro 6 |
Antall sylindre | 6 |
Slagvolum | 16,1 dm³ |
Slaglengde | 165 mm |
Sylinderdiameter | 144 mm |
Kompresjon | 16.0:1 |
Økonomiturtall | 950–1400 o/min |
Eksosbremseffekt | 230 kW (2 200 o/min) |
VEB+ effekt | 470 kW (2 200 o/min) |
VEB+ | tilvalg |
Oljefiltre | 2 fullstrøms, 1 bypass |
Oljeskiftvolum inkl. filter | 42 l |
Kjølesystem, totalvolum | 48 l |
Svovelfritt drivstoff (EN590, maks. 10 ppm svovel)
Biodiesel generasjon 2 (EN15940, syntetisk diesel)
Opptil 100 000 km eller årlig med VDS4.
| Effekt | Forhold |
---|---|---|
EPTT650 | 650 Nm* | 1.26:1 |
EPTT1000 | 1000 Nm* | 1.26:1 |
*Dreiemoment/effekt både under kjøring og når den står stille.
Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011
D16K550 (410 kW) |
|
---|---|
Maks. effekt ved 1380–1700 o/min | 550 hk |
Maks. dreiemoment ved 900–1380 o/min | 2800 Nm |
D16K650 (480 kW) |
|
Maks. effekt ved 1450–1700 o/min | 650 hk |
Maks. dreiemoment ved 950–1 450 o/min | 3 150 Nm |
D16K750 (550 kW) |
|
Maks. effekt ved 1 600–1 800 o/min | 750 hk |
Maks. dreiemoment ved 950–1400 o/min | 3 550 Nm |
Type | Toppgir | Dreiemoment (Nm) | Godkjent totalvekt (tonn) |
---|---|---|---|
AT2812F | Direkte | 2800 | 60 |
ATO3112F | Overdrive | 3150 | 100 |
ATO3512F | Overdrive | 3550 | 100 |
Type | Aksel | Gir | Maks. dreiemoment (Nm) | Maks. aksel-/boggitrykk (tonn) | Godkjent totalvekt (tonn) |
---|---|---|---|---|---|
Enkelreduksjon | |||||
RSS1356 | Enkelaksel | Hypoid | 2400/2800 | 13 | 56/44 |
RSS1370A/B | Enkelaksel | Hypoid | 13 | 70 | |
RTS2370A | Tandem | Hypoid | 3550 | 23 | 70 |
RTS2310 | Tandem | Hypoid | 3550 | 23 | 100 |
Navreduksjon | |||||
RSH1370F | Enkelaksel | Koniske spiralskårne | 3550 | 13 | 70 |
RTH2610F | Tandem | Koniske spiralskårne | 3550 | 26 | 100 |
RTH3210 | Tandem | Koniske spiralskårne | 3550 | 32 | 100 |
RTH3312 | Tandem | Koniske spiralskårne | 3550 | 33 | 120 |
RTH3815 | Tandem | Koniske spiralskårne | 3550 | 38 | 150 |
RSS1356 | RSS1370A/B | RTS2370A | RTS2310A | RSH1370F | RTH2610F | RTH3210G | RTH3312B | RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.50:1 | 2.06:1 | 2.43:1 | 2.06:1 | 3.46:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.61:1 | 4.14:1 |
2.79:1 | 2.17:1 | 2.57:1 | 2.17:1 | 3.61:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.76:1 | 4.58:1 |
3.10:1 | 2.47:1 | 2.83:1 | 2.31:1 | 3.76:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 4.12:1 | 5.43:1 |
3.44:1 | 2.47:1 | 3.09:1 | 2.47:1 | 4.12:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 4.55:1 | 7.22:1 |
3.67:1 | 2.64:1 | 3.40:1 | 2.64:1 | 4.55:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 5.41:1 | |
2.85:1 | 3.78:1 | 2.85:1 | 5.41:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 6.18:1 | ||
3.08:1 | 4.13:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 7.21:1 | |||
3.40:1* | 4.50:1 | 3.36:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | ||||
3.67:1* | 5.14:1 | 3.70:1 | 6.18:1 | 6.18:1 | ||||
4.11:1* | 5.67:1 | 4.11:1 | 7.21:1 | |||||
6.17:1 | 4.63:1 |
*RSS1370B
PTER-DIN: Bakmontert kraftuttak for direktedrift av hydraulikkpumpe.
PTER1400: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.
PTER-100: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.
PTR-F: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-FL/FH: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Lavt/middels/høyt turtall med DIN-kobling for direkte tilkobling av hydraulikkpumpe.
PTRD-F: Høyt turtall med flenskobling for direktemontert drivaksel.
PTRD-D: Høyt turtall med dobbeldrift. DIN-kobling foran og bak for direkte tilkobling av hydraulikkpumper.
PTRD-D1: Høyt turtall med dobbeldrift. Flenskobling bak og DIN-kobling foran.
PTRD-D2: Høyt turtall med dobbeldrift bak og enkeldrift foran. To flenskoblinger bak og én DIN-kobling foran.