Lastebiler

Norge

×

Chassisspesifikasjoner for Volvo FH16

  • Chassishøyder
  • Maksimalt forakseltrykk
  • Bakakselfjæring
  • Koblingshøyder, trekkvogner
  • Trekkbjelker
  • Drivstofftanker
  • AdBlue-tanker
  • Svingskiver
  • Volvo Dynamic Steering
  • Løpeaksler
  • Pusheraksler
  • Bremser

Chassishøyder

 

Lav

ca. 850 mm

Middels

ca. 900 mm

Høy

ca. 1000 mm

X-høy

ca. 1200 mm

Maksimalt forakseltrykk (tonn)

 

 

Luft

Blad

Lav

7.5

Middels

10/20*

9

Høy

10/20*

10/18**

X-høy

10/20**

 

* Med doble foraksler (FAL20 på GRAS-GR)
** Med doble foraksler (FAA20/FAA21)

Bakakselfjæring

 

Type

Aksler

Fjæring

Aksel-/boggitrykk

Reduksjon

Løpe- og pusheraksel

Enkelaksel

         

RAD-L90

4×2

Parabolske fjærer / flere bladfjærer

13 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RAD-GR

4×2

Luft

11,5/13 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RAD-G2

4×2

Luft (for anleggskjøring)

13 t

Navreduksjon

 
           

Boggi

         

RADT-GR

6×2

Luft

19/20,5/22,5/23 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Løpeaksel (fast/styrt/selvstyrt)

RAPD-GR

6×2

Luft

19/22 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Pusheraksel (fast/styrt)

RADD-G2

6×4/8×4

Luft (for anleggskjøring)

21/23/26 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RADD-BR

6×4/8×4

Parabolske fjærer

21 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Parabolske fjærer / konvensjonelle bladfjærer

23/26 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Konvensjonelle bladfjærer

26/32 t

Navreduksjon

 

RADD-TR3

8×4

Konvensjonelle bladfjærer

38 t

Navreduksjon

 

RADD-GR

6×4/8×4

Luft

21/23/26 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RAPDT-GR

8×2

Luft

27/30/30,5/31,5/32 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Pusheraksel (styrt) og løpeaksel (fast/styrt)

RADDT-GR

8×4/10×4

Luft

27/33/36 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Løpeaksel (styrt)

RAPDD-GR

8×4

Luft

27/30,5/32/35 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Pusheraksel (styrt)

RADDT-G2

8×4/10×4

Luft (for anleggskjøring)

27/33/36 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Løpeaksel (styrt)

Koblingshøyder for svingskive

 

Drev

Chassishøyde

Fjæring

Rammehøyde

5 W høyde*

Dekk

Min. koblingshøyde

Nominell drevhøyde**

4×2

Lav

RAD-GR

266

140

315-60

955

1015

 

Middels

RAD-GR

266

140

315-70

1014

1075

 

Middels

RAD-GR

300

140

315-70

1031

1092

 

Høy

RAD-GR

266

140

315-80

1056

1147

 

Høy

RAD-GR

300

140

315-80

1090

1164

6×2

Lav

RADT-GR

266

160

315-60

975

1035

 

Middels

RADT-GR

266

160

315-70

1034

1095

 

Middels

RADT-GR

300

160

315-70

1051

1112

 

Høy

RADT-GR

300

150*

315-80

1160

1234

 

Middels

RAPD-GR

266

160

315-70

1034

1095

 

Middels

RAPD-GR

300

160

315-70

1051

1112

 

Høy

RAPD-GR

266

160

315-80

1076

1167

 

Høy

RAPD-GR

300

160

315-80

1110

1184

6×4

Høy

RADD-GR

300

150*

315-80

1173

1234

8×4

Høy

RAPDD-GR

300

160

315-80

1137

1207

 

* +60 mm monteringshøyde
** Ca. høyder
 

Trekkbjelker
Midtplasserte, halvt undermonterte og undermonterte trekkbjelker for tilhengere med senteraksel. Trekkbjelkene kan monteres med 25 mm mellomrom.

Drivstofftanker
Aluminium- eller ståltanker med kapasitet fra 150 til 900 liter. Maksimal drivstoffkapasitet er 1480 liter for en 4×2-trekkvogn.

AdBlue-tanker
Kapasitet fra 32 til 100 liter. AdBlue-pumpen er integrert i AdBlue-tankmodulen. Plast.

Svingskiver
Godkjente installasjoner tillater opptil 36 tonn belastning. Serien omfatter også en ISO-svingskive med bjelker med L-formede profiler i ulike høyder, så valgfriheten er stor. Den flensmonterte svingskiven er en lavvektsvariant, fordi den ikke krever en monteringsplate. Høyden på svingskiven over chassiset er fra ca. 140 mm. Integrert smørings- og tilhengerkoblingsindikator er tilgjengelig som tilvalg for bestemte varianter.

Bremser
EBS (elektronisk styrt bremsesystem) gir suveren respons, ytelse og bremsefølelse samt tilgang til en rekke praktiske funksjoner. EBS er nå tilgjengelig både for skivebremser og trommelbremser av Z-kamtypen (for et utvalg av akselkonfigurasjoner og chassishøyder). Oppgrader bremsesystemet ditt med EBS Medium-pakken eller noen av de andre tilvalgene.

 

Volvo Dynamic Steering
Aktivt styresystem med ekstra dreiemoment. Gir mer styrekraft ved lave hastigheter, reduserer styremotstanden og holder rattet stabilt ved bremsing på underlag med ujevn friksjon. Rattet vender automatisk tilbake til utgangsposisjonen både når lastebilen kjøres i revers og når den kjører fremover.
Volvo Dynamic Steering er nå tilgjengelig for alle akselkombinasjoner, også lastebiler med doble foraksler.

Tandem akselløft
Gjør det mulig å deaktivere og heise opp den bakerste drivakselen på tandemboggien for å redusere drivstofforbruket og svingradiusen. Når lastebilen er losset, kan sjåføren heise opp akselen ved å trykke på en bryter på instrumentbordet. Når lastebilen lastes igjen, senkes akselen automatisk og kobles til.
Tandem akselløft er tilgjengelig for kombinasjonene 6×4 og 8×4 (med tandem-boggi) utstyrt med skivebremser.

Løpeaksler
Leveres i flere utgaver: Fast med singel- eller tvillinghjul, hydraulisk styrt eller friksjonsstyrt. Akseltrykk: 7,5, 9,5, 10 eller 15 tonn.

Pusheraksler
Tilgjengelig i faste eller aktivt styrte varianter, både for trekkvogner og jevnlastbiler. Akseltrykk: 4,5, 7,5 eller 9 tonn.

EBS medium

EBS-statuskontroll
EBS-statusovervåkning via kjøretøyets elektroniske system, TEA2+ og Volvo Tech Tool.

Bakkestartassistent
Bremsene slipper ikke før dreiemomentet er høyt nok til å drive kjøretøyet fremover.

Analyse av bremsebeleggslitasje
Advarsel om bremsebelegg – beregner resterende kjørelengde med det nåværende bremsebelegget. (Bare for skivebremser.)

Automatisk deaktivering av parkeringsbremsen
Parkeringsbremsen deaktiveres når sjåføren tråkker på gasspedalen og det er valgt et gir (bare for I-Shift-girkassen).

Andre tilvalg

Vogntogbrems
Gjør at sjåføren kan pumpebremse tilhengeren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksing reduseres til et minimum.

ESC (elektronisk stabilitetskontroll)
Bremsestabilitetssystemet aktiverer bremsene individuelt på hvert hjul, slik at hele vogntogkombinasjonen stabiliseres, og reduserer risikoen for at tilhengeren sakser seg, velter eller svinger ut. ESC oppfyller kravene til elektronisk kontroll av kjøretøystabilitet, og er tilgjengelig for kjøretøyer med to og tre aksler.

Nødbremslys
Hvis sjåføren bråbremser i over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet.

Hydraulisk retarder
Girkassemontert kompaktretarder med maks. effekt på 680 kW.

Hastighetsavhengig automatisk senkesystem
Dette systemet senker automatisk kjøretøyets luftfjæring over en viss hastighet for å begrense luftmotstanden.

LIKER DU DEN? KJØR DEN

Den eneste måten du virkelig kan oppleve det nye dynamiske chassiset på, er å sette seg bak rattet. Din lokale Volvo Trucks-forhandler har nøklene.