|
D13K |
D13K420TC, D13K460TC og D13K500TC |
G13C* |
---|---|---|---|
Standard for utslipp |
Euro 6 |
Euro 6 |
Euro 6 |
Antall sylindre |
6 |
6 |
6 |
Slagvolum |
12,8 dm³ |
12,8 dm³ |
12,8 dm³ |
Slaglengde |
158 mm |
158 mm |
158 mm |
Sylinderdiameter |
131 mm |
131 mm |
131 mm |
Kompresjon |
18:1 (420, 460, 500 hk), 17:1 (540 hk) |
17:01 |
17:01 |
Økonomiturtall |
950–1400 o/min |
900–1300 o/min |
1000–1400 o/min |
Eksosbremseffekt |
200 kW (2300 ro/min |
- |
- |
VEB+ effekt |
375 kW (2300 ro/min |
375 kW (2300 ro/min |
375 kW (2300 ro/min |
VEB+ |
tilvalg |
tilvalg |
tilvalg |
Oljefiltre |
2 fullstrøms, 1 bypass |
2 fullstrøms, 1 bypass |
2 fullstrøms, 1 bypass |
Oljeskiftvolum inkl. filter |
33 l |
35 l |
33 l |
Kjølesystem, totalvolum |
38 l |
38 l |
39,5 l |
* LNG
Svovelfritt drivstoff (EN590, maks. 10 ppm svovel)
Biodiesel generasjon 2 (EN15940, syntetisk diesel)
Opptil 150 000 km eller årlig med VDS4.
|
Effekt |
Forhold |
---|---|---|
EPTT350 |
350 Nm* |
1.26:1 |
EPTT650 |
650 Nm* |
1.26:1 |
EPTT1000 |
1000 Nm* |
1.26:1 |
*Dreiemoment/effekt både under kjøring og når den står stille.
Nettoeffekt i henhold til EU-direktiv 582/2011
Nettoeffekt i henhold til EU-direktiv 582/2011
D13TC er tilgjengelig med 420, 460 og 500 hk effekt. Momentnivåene er imidlertid høyere enn i andre D13-motorer. D13TC-motoren med 460 hk når samme dreiemoment som D13-motoren med 540 hk – men ved lavere turtall. Og 500 hk I-Save flytter til D16-område med 2800 Nm ved samme lave omdreininger.
Dette er mulig via turbo-compound-teknologien, som benytter en ekstra turbin etter turboladeren for å gjenbruke overflødig energi fra eksosen. Denne energien konverteres til dreiemoment direkte på veivaksen – noe som gjør den til en kraftig og ekstremt drivstoffeffektiv motor.
D13K420 (309 kW) |
|
---|---|
Maks. effekt ved 1404–1700 o/min |
420 hk |
Maks. dreiemoment ved 905–1400 o/min |
2100 Nm |
D13K420TC (309 kW) |
|
Maks. effekt ved 1230–1600 o/min |
420 hk |
Maks. dreiemoment ved 900–1230 o/min |
2400 Nm |
D13K460 (345 kW) |
|
Maks. effekt ved 1404–1700 o/min |
460 hk |
Maks. dreiemoment ved 945–1400 o/min |
2300 Nm |
D13K460TC (345 kW) |
|
Maks. effekt ved 1240–1600 o/min |
460 hk |
Maks. dreiemoment ved 900–1240 o/min |
2600 Nm |
D13K500 (368 kW) |
|
Maks. effekt ved 1404–1700 o/min |
500 hk |
Maks. dreiemoment ved 980–1400 o/min |
2500 Nm |
D13K500TC (368 kW) |
|
Maks. effekt ved 1250–1600 o/min |
500 hk |
Maks. dreiemoment ved 900–1250 rpm |
2800 Nm |
D13K540 (397 kW) |
|
Maks. effekt ved 1458–1700 o/min |
540 hk |
Maks. dreiemoment ved 1000–1400 o/min |
2600 Nm |
Nettoeffekt i henhold til EU-direktiv 582/2011
G13C420 (309 kW) |
|
---|---|
Maks. effekt ved 1400–1800 o/min |
420 hk |
Maks. dreiemoment ved 1000–1400 o/min |
2100 Nm |
G13C460 (338 kW) |
|
Maks. effekt ved 1700–1800 o/min |
460 hk |
Maks. dreiemoment ved 1050–1400 o/min |
2300 Nm |
G13C500 (368 kW) |
|
Maks. effekt ved 1404–1700 o/min |
500 hk |
Maks. dreiemoment ved 980–1404 o/min |
2500 Nm |
Type |
Toppgir |
Dreiemoment (Nm) |
Godkjent totalvekt (tonn) |
---|---|---|---|
AT2412G | Direkte | 2400 | 44 |
AT2612G | Direkte | 2600 | 100 |
ATO2612G | Overdrive | 2600 | 100 |
AT2812G | Direkte | 2800 | 60 |
ATO3112G | Overdrive | 3150 | 100 |
Type |
Aksel |
Gir |
Maks. dreiemoment (Nm) |
Maks. aksel-/boggitrykk (tonn) |
Godkjent totalvekt (tonn) |
---|---|---|---|---|---|
Enkelutveksling |
|||||
RSS1244B |
Enkelaksel |
Hypoid |
2800 |
12 |
44 |
RSS1344C/D |
Enkelaksel |
Hypoid |
2600 |
13 |
44 |
RSS1344E |
Enkelaksel |
Hypoid |
2800 |
13 |
44 |
RSS1352A |
Enkelaksel |
Hypoid |
2800 |
13 |
52 |
RSS1356 |
Enkelaksel |
Hypoid |
2400/2800 |
13 |
56/44 |
RSS1360 |
Enkelaksel |
Hypoid |
3550 |
13 |
60 |
RSS1370A/B |
Enkelaksel |
Hypoid |
3550 |
13 |
70 |
RTS2370A |
Tandem |
Hypoid |
3550 |
23 |
70 |
RTS2310A |
Tandem |
Hypoid |
3550 |
23 |
100 |
Navreduksjon |
|||||
RSH1370F |
Enkelaksel |
Koniske spiralskårne |
3550 |
13 |
70 |
RTH2610F |
Tandem |
Koniske spiralskårne |
3550 |
26 |
100 |
RTH3210 |
Tandem |
Koniske spiralskårne |
3550 |
32 |
100 |
RTH3312 |
Tandem |
Koniske spiralskårne |
3550 |
33 |
120 |
RTH3815 |
Tandem |
Koniske spiralskårne |
3550 |
38 |
150 |
RSS1244B |
RSS1344C/D |
RSS1344E |
RSS1352A |
RSS1356 |
RSS1360 |
RSS1370A/B |
RTS2370A |
RTS2310A |
RSH1370F |
RTH2610F |
RTH3210G |
RTH3312B |
RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.31:1 |
2.31:1* | 2.31:1 | 2.31:1 | 2.50:1 | 2.47:1 | 2.06:1 | 2.43:1 | 2.06:1 | 3.46:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.61:1 | 4.14:1 |
2.47:1 |
2.47:1* | 2.47:1 | 2.47:1 | 2.64:1 | 2.64:1 | 2.17:1 | 2.57:1 | 2.17:1 | 3.61:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.76:1 | 4.58:1 |
2.64:1 |
2.64:1* | 2.64:1 | 2.64:1 | 2.79:1 | 2.85:1 | 2.31:1 | 2.83:1 | 2.31:1 | 3.76:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 4.12:1 | 5.43:1 |
2.85:1 |
2.85:1* | 2.85:1 | 2.85:1 | 3.10:1 | 3.08:1 | 2.47:1 | 3.09:1 | 2.47:1 | 4.12:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 4.55:1 | 7.22:1 |
3.08:1 |
3.08:1* | 3.08:1 | 3.08:1 | 3.44:1 | 3.40:1 | 2.64:1 | 3.40:1 | 2.64:1 | 4.55:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 5.41:1 | |
3.36:1 |
3.36:1* | 3.36:1 | 3.36:1 | 3.67:1 | 3.67:1 | 2.85:1 | 3.78:1 | 2.85:1 | 5.41:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 7.21:1 | |
|
3.70:1 | 4.11:1 | 3.08:1 | 4.13:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | ||||||
|
4.11:1 | 3.40:1** | 4.50:1 | 3.36:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | |||||||
|
4.63:1 | 3.67:1** | 5.14:1 | 3.70:1 | 7.21:1 | ||||||||
|
5.29:1 | 4.11:1** | 5.67:1 | 4.11:1 | |||||||||
|
6.17:1 | 6.17:1 | 4.63:1 |
* For RSS1344D/E
** For RSS1370B
|
D13K380 |
D13K420 |
D13K460 |
D13K500 |
D13K540 |
D13K420TC |
D13K460TC |
D13K500TC |
G13C420 |
G13C460 |
G13C500 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
I-Shift |
||||||||||||
AT2412G | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||||||
AT2612G | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
ATO2612G | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
AT2812G | ● | |||||||||||
ATO3112G | ● | |||||||||||
I-Shift Dual Clutch |
||||||||||||
SP02812 |
● | ● | ● | ● | ● | |||||||
Bakaksler med enkelutveksling |
||||||||||||
RSS1244B |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RSS1344C/D |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RSS1344E |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | |||
RSS1352A |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RSS1356 |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RSS1360 |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | |||
RSS1370A/B |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RTS2370A |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RTS2310A |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
Aksler med navreduksjon |
||||||||||||
RSH1370F |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RTH2610F |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
RTH3210 |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | |||||
RTH3312 |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | |||||
RTH3815 |
● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
PTER-DIN: Bakmontert kraftuttak for direktedrift av hydraulikkpumpe.
PTER1400: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.
PTER-100: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.
PTR-F: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-FL/FH: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Lavt/middels/høyt turtall med DIN-kobling for direkte tilkobling av hydraulikkpumpe.
PTRD-F: Høyt turtall med flenskobling for direktemontert drivaksel.
PTRD-D: Høyt turtall med dobbeldrift. DIN-kobling foran og bak for direkte tilkobling av hydraulikkpumper.
PTRD-D1: Høyt turtall med dobbeldrift. Flenskobling bak og DIN-kobling foran.
PTRD-D2: Høyt turtall med dobbeldrift bak og enkeldrift foran. To flenskoblinger bak og én DIN-kobling foran.