Lastebiler

Drivlinjespesifikasjoner for Volvo FH

Motorer

 

D13K 

D13K420TC, D13K460TC og D13K500TC

G13C* 

Standard for utslipp 

Euro 6 

Euro 6 

Euro 6

Antall sylindre 

6

6

Slagvolum 

12,8 dm³ 

12,8 dm³ 

12,8 dm³

Slaglengde 

158 mm 

158 mm 

158 mm

Sylinderdiameter 

131 mm 

131 mm 

131 mm

Kompresjon 

18:1 (420, 460, 500 hk), 17:1 (540 hk)

17:01

17:01

Økonomiturtall 

950–1400 o/min 

900–1300 o/min 

1000–1400 o/min

Eksosbremseffekt

200 kW (2300 ro/min

-

-

VEB+ effekt 

375 kW (2300 ro/min

375 kW (2300 ro/min

375 kW (2300 ro/min

VEB+ 

tilvalg

tilvalg

tilvalg 

Oljefiltre 

2 fullstrøms, 1 bypass  

2 fullstrøms, 1 bypass  

2 fullstrøms, 1 bypass 

Oljeskiftvolum inkl. filter 

33 l 

35 l 

33 l 

Kjølesystem, totalvolum 

38 l 

38 l 

39,5 l 


* LNG

Drivstofforutsetninger

Svovelfritt drivstoff (EN590, maks. 10 ppm svovel)
Biodiesel generasjon 2 (EN15940, syntetisk diesel)

 

Oljeskiftintervall

Opptil 150 000 km eller årlig med VDS4.

Motormontert kraftuttak

 

Effekt 

Forhold 

EPTT350 

350 Nm* 

1.26:1

EPTT650 

650 Nm* 

1.26:1

EPTT1000 

1000 Nm* 

1.26:1


*Dreiemoment/effekt både under kjøring og når den står stille.

D13K – kraft/dreiemoment

Nettoeffekt i henhold til EU-direktiv 582/2011

D13TC – kraft/dreiemoment

Nettoeffekt i henhold til EU-direktiv 582/2011

D13TC er tilgjengelig med 420, 460 og 500 hk effekt. Momentnivåene er imidlertid høyere enn i andre D13-motorer. D13TC-motoren med 460 hk når samme dreiemoment som D13-motoren med 540 hk – men ved lavere turtall. Og 500 hk I-Save flytter til D16-område med 2800 Nm ved samme lave omdreininger.

Dette er mulig via turbo-compound-teknologien, som benytter en ekstra turbin etter turboladeren for å gjenbruke overflødig energi fra eksosen. Denne energien konverteres til dreiemoment direkte på veivaksen – noe som gjør den til en kraftig og ekstremt drivstoffeffektiv motor.

D13K420 (309 kW) 

 

Maks. effekt ved 1404–1700 o/min

420 hk 

Maks. dreiemoment ved 905–1400 o/min

2100 Nm 

D13K420TC (309 kW)

 

Maks. effekt ved 1230–1600 o/min

420 hk

Maks. dreiemoment ved 900–1230 o/min

2400 Nm

D13K460 (345 kW)

 

Maks. effekt ved 1404–1700 o/min

460 hk

Maks. dreiemoment ved 945–1400 o/min

2300 Nm

D13K460TC (345 kW)

 

Maks. effekt ved 1240–1600 o/min

460 hk

Maks. dreiemoment ved 900–1240 o/min

2600 Nm 

D13K500 (368 kW) 

 

Maks. effekt ved 1404–1700 o/min

500 hk

Maks. dreiemoment ved 980–1400 o/min

2500 Nm

D13K500TC (368 kW)

 

Maks. effekt ved 1250–1600 o/min

500 hk

Maks. dreiemoment ved 900–1250 rpm

2800 Nm

D13K540 (397 kW) 

 

Maks. effekt ved 1458–1700 o/min

540 hk

Maks. dreiemoment ved 1000–1400 o/min

2600 Nm

G13C – kraft/dreiemoment

Nettoeffekt i henhold til EU-direktiv 582/2011

 G13C420 (309 kW)

 

Maks. effekt ved 1400–1800 o/min

420 hk

Maks. dreiemoment ved 1000–1400 o/min

2100 Nm

G13C460 (338 kW)

 

Maks. effekt ved 1700–1800 o/min

460 hk

Maks. dreiemoment ved 1050–1400 o/min

2300 Nm

G13C500 (368 kW)

 

Maks. effekt ved 1404–1700 o/min

500 hk

Maks. dreiemoment ved 980–1404 o/min

2500 Nm

I-Shift

Tolvtrinns splitt- og rangegirkasse med automatisk girskiftsystem. I-Shift kan monteres med kompaktretarder, kraftuttak, nødpumpe for servostyring og oljekjøler.

Spesifikasjoner

Type

Toppgir

Dreiemoment (Nm)

Godkjent totalvekt (tonn)

AT2412G Direkte  2400 44
AT2612G Direkte  2600 100
ATO2612G Overdrive  2600 100
AT2812G Direkte  2800 60
ATO3112G Overdrive  3150 100

Spesifikasjoner for I-Shift Dual Clutch

Type 

Toppgir 

Dreiemoment (Nm)

Godkjent totalvekt (tonn)

SPO2812

Overdrive

2800

80

Bakaksler

Type 

Aksel

Gir

Maks. dreiemoment (Nm)

Maks. aksel-/boggitrykk (tonn)

Godkjent totalvekt (tonn)

Enkelutveksling

         

RSS1244B

Enkelaksel

Hypoid

2800

12

44

RSS1344C/D

Enkelaksel

Hypoid

2600

13

44

RSS1344E

Enkelaksel

Hypoid

2800

13

44

RSS1352A

Enkelaksel

Hypoid

2800

13

52

RSS1356

Enkelaksel

Hypoid

2400/2800

13

56/44

RSS1360

Enkelaksel

Hypoid

3550

13

60

RSS1370A/B

Enkelaksel

Hypoid

3550

13

70

RTS2370A

Tandem

Hypoid

3550

23

70

RTS2310A

Tandem

Hypoid

3550

23

100

Navreduksjon

         

RSH1370F

Enkelaksel

Koniske spiralskårne

3550

13

70

RTH2610F

Tandem

Koniske spiralskårne

3550

26

100

RTH3210

Tandem

Koniske spiralskårne

3550

32

100

RTH3312

Tandem

Koniske spiralskårne

3550

33

120

RTH3815

Tandem

Koniske spiralskårne

3550

38

150

Bakakselutvekslinger

RSS1244B

RSS1344C/D

RSS1344E

RSS1352A

RSS1356

RSS1360

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210G

RTH3312B

RTH3815

2.31:1

2.31:1* 2.31:1 2.31:1 2.50:1 2.47:1 2.06:1 2.43:1 2.06:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1 4.14:1

2.47:1

2.47:1* 2.47:1 2.47:1 2.64:1 2.64:1 2.17:1 2.57:1 2.17:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1 4.58:1

2.64:1

2.64:1* 2.64:1 2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.31:1 2.83:1 2.31:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1 5.43:1

2.85:1

2.85:1* 2.85:1 2.85:1 3.10:1 3.08:1 2.47:1 3.09:1 2.47:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1 7.22:1

3.08:1

3.08:1* 3.08:1 3.08:1 3.44:1 3.40:1 2.64:1 3.40:1 2.64:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1  

3.36:1

3.36:1* 3.36:1 3.36:1 3.67:1 3.67:1 2.85:1 3.78:1 2.85:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1  

 

3.70:1       4.11:1 3.08:1 4.13:1 3.08:1   4.55:1 4.55:1    

 

4.11:1         3.40:1** 4.50:1 3.36:1   5.41:1 5.41:1    

 

4.63:1         3.67:1** 5.14:1 3.70:1     7.21:1    

 

5.29:1         4.11:1** 5.67:1 4.11:1          

 

6.17:1           6.17:1 4.63:1          


* For RSS1344D/E
** For RSS1370B

Drivlinjekombinasjoner

 

D13K380

D13K420  

D13K460

D13K500

D13K540

D13K420TC

D13K460TC

D13K500TC

G13C420

G13C460

G13C500

 

I-Shift

                       
                         
AT2412G            
AT2612G    
ATO2612G    
AT2812G                      
ATO3112G                      

I-Shift Dual Clutch 

                       

SP02812 

             

Bakaksler med enkelutveksling

                       

RSS1244B

   

RSS1344C/D

   

RSS1344E

     

RSS1352A

   

RSS1356

   

RSS1360

     

RSS1370A/B

   

RTS2370A

   

RTS2310A

   

Aksler med navreduksjon

                       

RSH1370F

   

RTH2610F

   

RTH3210

         

RTH3312

         

RTH3815

         

Kraftuttak

Et stort utvalg av clutchuavhengige og -avhengige kraftuttak er tilgjengelig for drift av ulike typer påbyggsutstyr.

Koblingsuavhengige kraftuttak

PTER-DIN: Bakmontert kraftuttak for direktedrift av hydraulikkpumpe.
PTER1400: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.
PTER-100: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.

 

Koblingsavhengige kraftuttak

PTR-F: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-FL/FH: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Lavt/middels/høyt turtall med DIN-kobling for direkte tilkobling av hydraulikkpumpe.
PTRD-F: Høyt turtall med flenskobling for direktemontert drivaksel.
PTRD-D: Høyt turtall med dobbeldrift. DIN-kobling foran og bak for direkte tilkobling av hydraulikkpumper.
PTRD-D1: Høyt turtall med dobbeldrift. Flenskobling bak og DIN-kobling foran.
PTRD-D2: Høyt turtall med dobbeldrift bak og enkeldrift foran. To flenskoblinger bak og én DIN-kobling foran.

OPPLEV VOLVO FH PÅ NÆRT HOLD

Sett opp spesifikasjoner for drømmelastebilen. Alt dette kan du gjøre hos din lokale Volvo-forhandler.