Lastebiler

Norge

×

Drivlinjespesifikasjoner for Volvo FH

Motorer

 

D13K 

D13K460TC og D13K500TC

G13C* 

Standard for utslipp 

Euro 6 

Euro 6 

Euro 6

Antall sylindre 

6

6

Slagvolum 

12,8 dm³ 

12,8 dm³ 

12,8 dm³

Slaglengde 

158 mm 

158 mm 

158 mm

Sylinderdiameter 

131 mm 

131 mm 

131 mm

Kompresjon 

18:1 (420, 460, 500 hk), 17:1 (540 hk)

17:01

17:01

Økonomiturtall 

950–1400 o/min 

900–1300 o/min 

1000–1400 o/min

Eksosbremseffekt

200 kW (2300 ro/min

-

-

VEB+ effekt 

375 kW (2300 ro/min

375 kW (2300 ro/min

375 kW (2300 ro/min

VEB+ 

tilvalg

tilvalg

tilvalg 

Oljefiltre 

2 fullstrøms, 1 bypass  

2 fullstrøms, 1 bypass  

2 fullstrøms, 1 bypass 

Oljeskiftvolum inkl. filter 

33 l 

35 l 

33 l 

Kjølesystem, totalvolum 

38 l 

38 l 

39,5 l 


* LNG

Drivstofforutsetninger

Svovelfritt drivstoff (EN590, maks. 10 ppm svovel)
Biodiesel generasjon 2 (EN15940, syntetisk diesel)

 

Oljeskiftintervall

Opptil 100 000 km eller årlig med VDS4. 

Motormontert kraftuttak
 

 

Effekt 

Forhold 

EPTT350 

350 Nm* 

1.26:1

EPTT650 

650 Nm* 

1.26:1

EPTT1000 

1000 Nm* 

1.26:1


*Dreiemoment/effekt både under kjøring og når den står stille.

D13K og D13TC – effekt/dreiemoment

Nettoeffekt i henhold til EU-direktiv 582/2011

D13TC – kraft/dreiemoment

Nettoeffekt i henhold til EU-direktiv 582/2011
D13TC leveres med en effekt på 460 hk eller 500 hk. Momentnivåene er imidlertid høyere enn i andre D13-motorer. D13TC-motoren med 460 hk når samme dreiemoment som D13-motoren med 540 hk – men ved lavere turtall. Og 500 hk I-Save flytter til D16-område med 2800 Nm ved samme lave omdreininger.
Dette er mulig via turbo-compound-teknologien, som benytter en ekstra turbin etter turboladeren for å gjenbruke overflødig energi fra eksosen. Denne energien konverteres til dreiemoment direkte på veivaksen – noe som gjør den til en kraftig og ekstremt drivstoffeffektiv motor.

 

D13K420 (309 kW) 

 

Maks. effekt ved 1400–1800 o/min 

420 hk 

Maks. dreiemoment ved 860–1400 o/min 

2100 Nm 

D13K460 (345 kW) 

 

Maks. effekt ved 1400–1800 o/min 

460 hk 

Maks. dreiemoment ved 900–1400 o/min 

2300 Nm  

D13K460TC (345 kW)

 

Maks. effekt ved 1250–1600 o/min

460 hk

Maks. dreiemoment ved 900–1300 o/min

2600 Nm 

D13K500 (368 kW) 

 

Maks. effekt ved 1530–1800 o/min

500 hk 

Maks. dreiemoment ved 980–1270 o/min

2500 Nm 

D13K500TC (368 kW)

 

Maks. effekt ved 1250–1600 o/min

500 hk

Maks. dreiemoment ved 900–1300 o/min

2800 Nm

D13K540 (397 kW) 

 

Maks. effekt ved 1450–1800 rpo/min 

540 hk 

Maks. dreiemoment ved 1 000–1 450 o/min

2600 Nm 

G13C – kraft/dreiemoment

Nettoeffekt i henhold til EU-direktiv 582/2011

G13C420 (309 kW)

 

Maks. effekt ved 1400–1800 o/min

420 hk

Maks. dreiemoment ved 1000–1400 o/min

2100 Nm

G13C460 (338 kW)

 

Maks. effekt ved 1700–1800 o/min

460 hk

Maks. dreiemoment ved 1050–1400 o/min

2300 Nm

I-Shift

Tolvtrinns splitt- og rangegirkasse med automatisk girskiftsystem. I-Shift kan monteres med kompaktretarder, kraftuttak, nødpumpe for servostyring og oljekjøler.

Spesifikasjoner

 

Type

Toppgir

Dreiemoment (Nm)

Godkjent totalvekt (tonn)

AT2412F

Direkte 

2400

44

AT2612F

Direkte 

2600

100

ATO2612F

Overdrive 

2600

100

AT2812F

Direkte 

2800

60

ATO3112F

Overdrive 

3150

100

Spesifikasjoner for I-Shift Dual Clutch

 

Type 

Toppgir 

Dreiemoment (Nm)

Godkjent totalvekt (tonn)

SPO2812

Overdrive

2800

80

Bakaksler

 

Type 

Aksel

Gir

Maks. dreiemoment (Nm)

Maks. aksel-/boggitrykk (tonn)

Godkjent totalvekt (tonn)

Enkelreduksjon

         

RSS1244B

Enkelaksel

Hypoid

2800

12

44

RSS1344C/D

Enkelaksel

Hypoid

2600

13

44

RSS1344E

Enkelaksel

Hypoid

2800

13

44

RSS1352A

Enkelaksel

Hypoid

2800

13

52

RSS1356

Enkelaksel

Hypoid

2400/2800

13

56/44

RSS1360

Enkelaksel

Hypoid

3550

13

60

RSS1370A/B

Enkelaksel

Hypoid

3550

13

70

RTS2370A

Tandem

Hypoid

3550

23

70

RTS2310A

Tandem

Hypoid

3550

23

100

Navreduksjon

         

RSH1370F

Enkelaksel

Koniske spiralskårne

3550

13

70

RTH2610F

Tandem

Koniske spiralskårne

3550

26

100

RTH3210

Tandem

Koniske spiralskårne

3550

32

100

RTH3312

Tandem

Koniske spiralskårne

3550

33

120

RTH3815

Tandem

Koniske spiralskårne

3550

38

150

Bakakselutvekslinger

 

RSS1244B RSS1344C/D RSS1344E RSS1352A RSS1356 RSS1360 RSS1370A/B RTS2370A RTS2310A RSH1370F RTH2610F RTH3210G RTH3312B RTH3815
2.31:1 2.31:1* 2.31:1 2.31:1 2.50:1 2.47:1 2.06:1 2.43:1 2.06:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1 4.14:1
2.47:1 2.47:1* 2.47:1 2.47:1 2.64:1 2.64:1 2.17:1 2.57:1 2.17:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1 4.58:1
2.64:1 2.64:1* 2.64:1 2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.31:1 2.83:1 2.31:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1 5.43:1
2.85:1 2.85:1* 2.85:1 2.85:1 3.10:1 3.08:1 2.47:1 3.09:1 2.47:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1 7.22:1
3.08:1 3.08:1* 3.08:1 3.08:1 3.44:1 3.40:1 2.64:1 3.40:1 2.64:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1  
3.36:1 3.36:1* 3.36:1 3.36:1 3.67:1 3.67:1 2.85:1 3.78:1 2.85:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1  
  3.70:1       4.11:1 3.08:1 4.13:1 3.08:1   4.55:1 4.55:1    
  4.11:1         3.40:1** 4.50:1 3.36:1   5.41:1 5.41:1    
  4.63:1         3.67:1** 5.14:1 3.70:1     7.21:1    
  5.29:1         4.11:1** 5.67:1 4.11:1          
  6.17:1           6.17:1 4.63:1          


* For RSS1344D/E
** For RSS1370B

Drivlinjekombinasjoner

 

 

D13K420  

D13K460

D13K500

D13K540

D13K460TC

D13K500TC

G13C420

G13C460

I-Shift

               

AT2412F

       

AT2612F

 

ATO2612F

 

AT2812F

         

   

ATO3112F

         

   

I-Shift Dual Clutch 

               

SP02812 

 

   

Bakaksler med enkelutveksling

               

RSS1244B

RSS1344C/D

RSS1344E

RSS1352A

RSS1356

RSS1360

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Aksler med navreduksjon

               

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

   

RTH3312

   

RTH3815

   

Kraftuttak

Et stort utvalg av clutchuavhengige og -avhengige kraftuttak er tilgjengelig for drift av ulike typer påbyggsutstyr.

Koblingsuavhengige kraftuttak

PTER-DIN: Bakmontert kraftuttak for direktedrift av hydraulikkpumpe.
PTER1400: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.
PTER-100: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.

 

Koblingsavhengige kraftuttak
 

PTR-F: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-FL/FH: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Lavt/middels/høyt turtall med DIN-kobling for direkte tilkobling av hydraulikkpumpe.
PTRD-F: Høyt turtall med flenskobling for direktemontert drivaksel.
PTRD-D: Høyt turtall med dobbeldrift. DIN-kobling foran og bak for direkte tilkobling av hydraulikkpumper.
PTRD-D1: Høyt turtall med dobbeldrift. Flenskobling bak og DIN-kobling foran.
PTRD-D2: Høyt turtall med dobbeldrift bak og enkeldrift foran. To flenskoblinger bak og én DIN-kobling foran.

OPPLEV VOLVO FH PÅ NÆRT HOLD

Sett opp spesifikasjoner for drømmelastebilen. Alt dette kan du gjøre hos din lokale Volvo-forhandler.