Type |
Aksler |
Fjæring |
Aksel-/boggitrykk |
Reduksjon |
Løpe- og pusheraksel |
---|---|---|---|---|---|
Enkelaksel |
|
||||
RAD-L90 |
4×2 |
Parabolske fjærer / flere bladfjærer |
13 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
RAD-GR |
4×2 |
Luft |
11,5/13 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
RAD-G2 |
4×2 |
Luft (for anleggskjøring) |
13 t |
Navreduksjon |
|
Boggi |
|||||
RADT-GR |
6×2 |
Luft |
19/20,5/22,5/23 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
Løpeaksel (fast/styrt/selvstyrt) |
RAPD-GR |
6×2 |
Luft |
19/22 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
Pusheraksel (fast/styrt) |
RADD-G2 |
6×4/8×4 |
Luft (for anleggskjøring) |
21/23/26 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
RADD-BR |
6×4/8×4 |
Parabolske fjærer |
21 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
RADD-TR1 |
6×4/8×4 |
Parabolske fjærer / konvensjonelle bladfjærer |
23/26 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
RADD-TR2 |
6×4/8×4 |
Konvensjonelle bladfjærer |
26/32 t |
Navreduksjon |
|
RADD-TR3 |
8 x 4 |
Konvensjonelle bladfjærer |
38 t |
Navreduksjon |
|
RADD-GR |
6×4/8×4 |
Luft |
21/23/26 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
RAPDT-GR |
8×2 |
Luft |
27/30/30,5/31,5/32 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
Pusheraksel (styrt) og løpeaksel (fast/styrt) |
RADDT-GR |
8×4/10×4 |
Luft |
27/33/36 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
Løpeaksel (styrt) |
RAPDD-GR |
8×4 |
Luft |
27/30,5/32/35 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
Pusheraksel (styrt) |
RADDT-G2 |
8×4/10×4 |
Luft (for anleggskjøring) |
27/33/36 t |
Enkelreduksjon/navreduksjon |
Løpeaksel (styrt) |
Drev |
Chassishøyde |
Fjæring |
Rammehøyde |
5 W høyde* |
Dekk |
Min. koblingshøyde |
Nominell drevhøyde** |
---|---|---|---|---|---|---|---|
4×2 |
X-lav |
RAD-GR |
266 |
140 |
295-55 |
867 |
912 |
X-lav |
RAD-GR |
266 |
140 |
295-60 |
887 |
932 |
|
Lav |
RAD-GR |
266 |
140 |
315-60 |
955 |
1015 |
|
Middels |
RAD-GR |
266 |
140 |
315-70 |
1014 |
1075 |
|
Middels |
RAD-GR |
300 |
140 |
315-70 |
1031 |
1092 |
|
Høy |
RAD-GR |
266 |
140 |
315-80 |
1056 |
1147 |
|
Høy |
RAD-GR |
300 |
140 |
315-80 |
1090 |
1164 |
|
6×2 |
Lav |
RADT-GR |
266 |
160 |
315-60 |
975 |
1035 |
Middels |
RADT-GR |
266 |
160 |
315-70 |
1034 |
1095 |
|
Middels |
RADT-GR |
300 |
160 |
315-70 |
1051 |
1112 |
|
Høy |
RADT-GR |
300 |
150* |
315-80 |
1160 |
1234 |
|
Middels |
RAPD-GR |
266 |
160 |
315-70 |
1034 |
1095 |
|
Middels |
RAPD-GR |
300 |
160 |
315-70 |
1051 |
1112 |
|
Høy |
RAPD-GR |
266 |
160 |
315-80 |
1076 |
1167 |
|
Høy |
RAPD-GR |
300 |
160 |
315-80 |
1110 |
1184 |
|
6×4 |
Høy |
RADD-GR |
300 |
150* |
315-80 |
1173 |
1234 |
8×4 |
Høy |
RAPDD-GR |
300 |
160 |
315-80 |
1137 |
1207 |
* +60 mm monteringshøyde
** Ca. høyder
Trekkbjelker
Midtplasserte, halvt undermonterte og undermonterte trekkbjelker for tilhengere med senteraksel. Trekkbjelkene kan monteres med 25 mm mellomrom.
Drivstofftanker
Aluminium- eller ståltanker med kapasitet fra 150 til 900 liter. Maksimal drivstoffkapasitet er 1480 liter for en 4×2-trekkvogn. Gasstanker i størrelsene 155 kg (375 l), 205 kg (495 l) og 225 kg (545 l).
AdBlue-tanker
Kapasitet fra 32 til 100 liter. AdBlue-pumpen er integrert i AdBlue-tankmodulen. Plast.
Svingskiver
Godkjente installasjoner tillater opptil 36 tonn belastning. Serien omfatter også en ISO-svingskive med bjelker med L-formede profiler i ulike høyder, så valgfriheten er stor. Den flensmonterte svingskiven er en lavvektsvariant, fordi den ikke krever en monteringsplate. Høyden på svingskiven over chassiset er fra ca. 140 mm. Integrert smørings- og tilhengerkoblingsindikator er tilgjengelig som tilvalg for bestemte varianter.
Bremser
EBS (elektronisk styrt bremsesystem) gir suveren respons, ytelse og bremsefølelse samt tilgang til en rekke praktiske funksjoner. EBS er nå tilgjengelig både for skivebremser og trommelbremser av Z-kamtypen (for et utvalg av akselkonfigurasjoner og chassishøyder). Oppgrader bremsesystemet ditt med EBS Medium-pakken eller noen av de andre tilvalgene.
Volvo Dynamic Steering
Aktivt styresystem med ekstra dreiemoment. Gir mer styrekraft ved lave hastigheter, reduserer styremotstanden og holder rattet stabilt ved bremsing på underlag med ujevn friksjon. Rattet vender automatisk tilbake til utgangsposisjonen både når lastebilen kjøres i revers og når den kjører fremover.
Volvo Dynamic Steering er nå tilgjengelig for alle akselkombinasjoner, også lastebiler med doble foraksler. Den er også tilgjengelig med uavhengig forhjulsoppheng.
Tandem akselløft
Gjør det mulig å deaktivere og heise opp den bakerste drivakselen på tandemboggien for å redusere drivstofforbruket og svingradiusen. Når lastebilen er losset, kan sjåføren heise opp akselen ved å trykke på en bryter på instrumentbordet. Når lastebilen lastes igjen, senkes akselen automatisk og kobles til.
Tandem akselløft er tilgjengelig for kombinasjonene 6×4 og 8×4 (med tandem-boggi) utstyrt med skivebremser.
Løpeaksler
Leveres i flere utgaver: Fast med singel- eller tvillinghjul, hydraulisk styrt eller friksjonsstyrt. Akseltrykk: 7,5, 9,5, 10 eller 15 tonn.
Pusheraksler
Tilgjengelig i faste eller aktivt styrte varianter, både for trekkvogner og jevnlastbiler. Akseltrykk: 4,5, 7,5 eller 9 tonn.
EBS-statuskontroll
EBS-statusovervåkning via kjøretøyets elektroniske system, TEA2+ og Volvo Tech Tool.
Bakkestartassistent
Bremsene slipper ikke før dreiemomentet er høyt nok til å drive kjøretøyet fremover.
Analyse av bremsebeleggslitasje
Advarsel om bremsebelegg – beregner resterende kjørelengde med det nåværende bremsebelegget. (Bare for skivebremser.)
Automatisk deaktivering av parkeringsbremsen
Parkeringsbremsen deaktiveres når sjåføren tråkker på gasspedalen og det er valgt et gir (bare for I-Shift-girkassen).
Vogntogbrems
Gjør at sjåføren kan pumpebremse tilhengeren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksing reduseres til et minimum.
ESC (elektronisk stabilitetskontroll)
Bremsestabilitetssystemet aktiverer bremsene individuelt på hvert hjul, slik at hele vogntogkombinasjonen stabiliseres, og reduserer risikoen for at tilhengeren sakser seg, velter eller svinger ut. ESC oppfyller kravene til elektronisk kontroll av kjøretøystabilitet, og er tilgjengelig for kjøretøyer med to og tre aksler.
Nødbremslys
Hvis sjåføren bråbremser i over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet.
Hydraulisk retarder
Girkassemontert kompaktretarder med maks. effekt på 680 kW.