I-Shift er Volvo Trucks' utvalg av automatiserte girkasser som er konstruert for å gjøre kjøringen enklere, tryggere og mer komfortabel. Hvert girskift er perfekt timet – automatisk – og siste generasjon tilbyr raskere og jevnere girskift enn noen gang. Med en rekke programvarepakker kan du skreddersy I-Shift til dine behov. Det finnes funksjoner for I-Shift som aktiverer énpedalskjøring i visse situasjoner. Avhengig av lastebilmodell, er det versjoner av I-Shift som åpner for nye muligheter, som I-Shift med krabbegir og I-Shift Dual Clutch.
I-Shift er basert på en «klassisk» usynkronisert manuell girkasse – det er derfor den er så kompakt og har så høy effektivitet. Selve magien skjer imidlertid i den elektroniske kontrollenheten som styrer clutchen og girskiftene. Den vurderer konstant informasjon om hastighet, vekt, stigningsprosent og krav til dreiemoment og utfører alle girskift med ekstrem presisjon. Systemet kommuniserer også med motoren, slik at det kan justere turtallet og bremsene for maksimal ytelse.
I-Shift er tilgjengelig for Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM, Volvo FMX og Volvo FE.
Hvis du kjører i krevende terreng i lave hastigheter og trenger presis kontroll over både motormoment og bremsekraft, er Terrain Brake en nyttig funksjon. Den gir lastebilen énpedalskjøring ved å la deg kontrollere både motorpådrag og hjulbremser med kun gasspedalen. Den hjelper deg å stoppe og plassere lastebilen med et hjul oppå en stein eller en annen hindring uten å skli av. Terrain Brake er tilgjengelig for Volvo FH16 og Volvo FMX, og den er aktiv i opptil 4 km/t.
Når du ofte manøvrerer og bytter på å kjøre forover og bakover, vil funksjonen Change Direction for I-Shift bli din beste venn. Den lar deg kjøre forover, skifte til revers og kontrollere bremsekraften med gasspedalen uten å bruke bremsepedalen. Selvfølgelig fungerer det omvendt også når du skifter fra revers til å kjøre forover. Denne funksjonen er aktiv i hastigheter opp til 20 km/t.
I-Shift tilbyr et avansert trekksystem som forbedrer trekkraft og startegenskaper både på vei og i terreng. Dette gjøres mulig ved å raskt justere motorens dreiemoment for å redusere hjulspinn. Systemet fungerer for både differensialsperrede bakaksler og ikke-differensialsperrede bakaksler.