Generasjoner møtes på Volvos motorfabrikk i Skövde

Hun var ikke engang født da den første Volvo FH-modellen ble lansert i 1993.
Han hadde jobbet ved samlebåndet i flere år.
Møt Nesma og Daniel som nå er kolleger ved Volvos motorfabrikk i ­Skövde, der den viktige FH-motoren blir til. 
Generasjoner møtes på Volvos motorfabrikk i Skövde

Nesma Odiso ble født i 1993 – da den første FH-lastebilen ble lansert. Nå jobber hun på motorfabrikken i Skövde.

Når man går rundt på gulvet på Powertrain-produksjonsstedet i Skövde, føler man seg nesten som hjemme. Det er selvsagt ingen som bor her, men den vennlige stemningen og det at de ansatte kjenner hverandre så godt, gjør at besøkende føler seg velkomne fra første stund. 

Nesma Odiso møter oss med et stort smil idet hun samler det lange håret i en hestehale. Hun har jobbet her i ett år og noen måneder.

"Jeg trives svært godt. Jeg jobber vanligvis nattskift, og min oppgave er å sette sammen deler av motoren. I begynnelsen var jeg litt nervøs, men etter et år har jeg lært mye. Jeg føler jeg får utfordret meg selv hver eneste dag", sier hun.

Hun bor sammen med mannen og sønnen sin i Skövde, og har vært i Sverige i åtte år. Hun ble faktisk født i det legendariske året 1993, da den første FH-lastebilen ble lansert på markedet, så hun husker ikke den første FH-lastebilen.

"Slett ikke! Jeg lå i min mors mage da modellen ble lansert. Jeg hadde ikke engang hørt om FH-lastebiler før jeg kom til Sverige. Jeg har imidlertid forstått at lastebilen, og selvsagt motoren, har vært en stor suksess. Det føles bra å montere noe som er en såpass stor og viktig del av denne lastebilen."

Generasjoner møtes på Volvos motorfabrikk i Skövde

Daniel Lundgren var operatør ved samlebåndet i 1993.

Signaturlastebilen og den viktige D12-motoren er noe kollegaen Daniel Lundgren tenker på stort sett daglig. I 1993 var han operatør ved samlebåndet, og han husker svært godt de første motorene han monterte.

"Jeg var stolt av at noen der ute snart skulle kjøre en lastebil med 'min' motor", smiler han. 

I dag har han to oppgaver: First-line Manager innen Product Audits og CoP-testing, der motoren blir testet på forskjellige måter, samt Quality Control Driver, hvor han fokuserer på å kvalitetskontrollere produksjonen. Daniel har vært i selskapet siden han var 17 år.

"Da jeg begynte her, foregikk det aller meste manuelt. Nå styrer Nesma roboter. Slikt hadde vi ikke i monteringen på den tiden. Gleden over gode kolleger er imidlertid den samme. Volvo er et selskap man kan vokse i, og det er noe jeg virkelig setter pris på. Det er også et råd jeg vil gi til Nesma. Her er det mange muligheter til å utvikle seg og å videreutdanne seg", sier Daniel.

Nesma nikker. Arbeidsoppgavene hennes innebærer delvis å styre roboter, men det er faktisk ganske krevende for en operatør.

"Det var vanskelig i begynnelsen. Jeg kan bare forestille meg hvordan det var når alt foregikk manuelt", sier hun. 

Når det gjelder rådet om videreutvikling, har hun allerede planene klare for fremtiden.

"Jeg vil fortsette å studere bedriftsadministrasjon her i Skövde senere. Jeg ønsker å bli værende i Volvo, men etter utdanningen blir det nok i økonomiavdelingen i stedet."

Vi krysser fabrikkgulvet, og både Daniel og Nesma hilser muntert på folk på veien. Skövde er en ganske liten svensk by, og Volvo-anlegget er svært viktig for stedets identitet.

"Folk har jobbet her i flere generasjoner. Sønnen min, som også er født i 1993, jobber her nå", sier Daniel. Nesma istemmer:

"En annen som er født samtidig som FH-lastebilen. Kult!" 

Fakta om Nesma Odiso
Alder: 24 (25 i november)
Bor i: Skövde
Familie: Ektemann og sønn
Stilling i Volvo i 1993: Ikke født
Stilling i Volvo nå: Operatør
Det beste med å jobbe på Skövde-anlegget: At jeg føler meg hjemme her og har muligheter til å utvikle meg
Fritid: Jeg trener og tilbringer tid med familien

 

Fakta om Daniel Lundgren
Alder:
48
Bor i: Skövde
Familie: Tre voksne barn, barnebarn og hunden Sixten
Stilling i Volvo i 1993: Jobbet som operatør og bidro til utviklingen av en ny avdeling for samlebåndet til D12-motoren
Stilling i Volvo nå: First-line Manager Product Audit & CoP
Testing (50 %) og Quality Control Driver (50 %)
Det beste med å jobbe på Skövde-fabrikken: Alle de fantastiske menneskene!
Fritid: Jeg gjør forefallende arbeid på huset mitt, kjører motorsykkel og tilbringer tid med familien og hunden min

 

Fakta om Skövde-anlegget 

  • Skövde-anlegget er en del av Volvo-konsernets lastebiloperasjoner, og ble etablert for mer enn 100 år siden. Dagens anlegg er et produksjonsanlegg i verdensklasse som forsyner Volvo-konsernet med dieselmotorer og komponenter. 
  • Antall ansatte: cirka 3000. 
  • Samlet areal på Skövde-anlegget er 265 000 m², noe som tilsvarer ca. 50 fotballbaner.
  • Hovedprosessene ved Skövde-anlegget er støping, maskinbehandling og montering. Anlegget eksporterer motorer og motorkomponenter til Volvo-konsernets produksjonsanlegg i alle verdensdeler.

Related News

D12-motoren – et paradigmeskifte

Da D12-motoren ble lansert i 1993, var den virkelig revolusjonerende. Enkelte hevdet at Volvo lå ti år forut for sin tid. Göran Nyholm, nå pensjonert Volvo-ingeniør, forteller oss historien fra begynnelsen....

Sikkerhet som kostnadsbesparende tiltak

Volvo FH, som er en av verdens sikreste lastebiler, er en innovasjonsleder innen sikkerhetsfunksjoner av høy kvalitet. I kombinasjon med bevisst sikkerhetsinnsats fra sjåførene kan investering i sikkerhetsfunksjoner bidra til kostnadsbesparelser for ...

25 Volvo FH-innovasjoner

Volvo FH har endret fremtiden helt fra starten av. Den var revolusjonerende i 1993, og den fortsetter å bryte ny mark når det gjelder sjåførkomfort, sikkerhet, ytelse og muligheter for forretningstilpasning. Her er 25 av innovasjonene som har ført ...