D12-motoren – et paradigmeskifte

Da D12-motoren ble lansert i 1993, var den virkelig revolusjonerende. Enkelte hevdet at Volvo lå ti år forut for sin tid. Göran Nyholm, nå pensjonert Volvo-ingeniør, forteller oss historien fra begynnelsen.
Göran Nyholm foran D12-motoren

Göran Nyholm deltok i utviklingen av D12-motoren.

Han husker godt presselanseringen av FH-lastebilen. Den fant sted i september 1993, og motorjournalister fra hele verden kom sammen for å være en del av lanseringen av neste generasjons lastebiler. "Det var én ting journalistene var mer opptatt av enn noe annet", sier Göran Nyholm, som spilte en viktig rolle i utviklingen av motoren, sammen med R&D-avdelingen i Göteborg og fabrikken i Skövde.

"Journalistene ble bergtatt av D12-motoren. Noen av dem sa til meg at vi lå ti år foran alle andre i Europa. For det første hadde vi klart å forutse utslippsstandarder som ikke engang eksisterte på den tiden, og vi hadde forbedret kvaliteten på sylinderhodet og lagt til elektronisk styring og Volvo motorbrems, som vi selv utviklet", sier han.

Disse funksjonene var helt unike i Europa på den tiden, men de fantes i USA. I starten av D12-prosjektet, da de nye funksjonene ble planlagt på slutten av 80-tallet, skapte mangelen på europeisk erfaring enkelte utfordringer, avslører Göran Nyholm.

"Spesielt sylinderhodet, som nå skulle være lengre, var veldig vanskelig å forme på riktig måte. Det var snakk om svært små avstander i selve sylinderen. Vi prøvde og prøvde, men fikk det ikke helt til."

Å gi opp var imidlertid ikke et alternativ. I stedet pakket teamet bagasjen og reiste til Cummins-anlegget i USA, som er en Volvo-partner. Her produserte man både elektronisk styring og den nye typen sylinderhode.

"Det viste seg at det var mulig, og samarbeidet med amerikanerne ved Cummins var nøkkelen i denne prosessen", sier Göran.

Det nye, lengre sylinderhodet ga høyere kvalitet når det gjelder optimal gassforandring og forbrenning. Sammen med elektrisk styring bidro de nye funksjonene til at FH-lastebilen ble en umiddelbar suksess.

"Vi jobbet med mange nye mennesker på anlegget, og siden vi hadde nye, mer kompliserte funksjoner, ansatte vi nye folk med IT-kunnskap." 

Dette var hjertebarnet mitt. Eller vårt, da. Jeg er veldig glad for at lastebilen og motoren ble så populære. Det var et paradigmeskifte i bilindustrien.

Göran Nyholm

I begynnelsen ble D12 utviklet spesielt for FH-lastebilene. På slutten av 90-tallet
ble motoren så tatt i bruk i andre Volvo-produkter som for eksempel Volvo Penta. D12-motoren har også gjennomgått en rekke endringer i årenes løp, og ofte i forbindelse med nye utslippsbestemmelser. 

"Ja, motoren har nå mange flere funksjoner for å oppfylle standardene. Man må også huske på at det finnes forskjellige standarder i de ulike landene. Dermed må man justere motoren etter kravene."

Göran Nyholm pensjonerte seg fra jobben som Volvo-ingeniør for ni år siden. Det å møte ham og snakke om årene da hele FH-prosjektet startet, er en gullgruve. 

"Dette var hjertebarnet mitt. Eller vårt, da. Jeg er veldig glad for at lastebilen og motoren ble så populære. Det var et paradigmeskifte i bilindustrien", avslutter han. 

Nå fortsetter reisen uten Göran. I dag produseres 100 000 motorer på Skövde-anlegget hvert år, hvorav ca 90 % er D13-motorer. Det som startet på begynnelsen av 90-tallet, kommer til å vare i flere tiår framover.

Tidslinje med høydepunktene i utviklingen av D12-motoren

Related News

Sikkerhet som kostnadsbesparende tiltak

Volvo FH, som er en av verdens sikreste lastebiler, er en innovasjonsleder innen sikkerhetsfunksjoner av høy kvalitet. I kombinasjon med bevisst sikkerhetsinnsats fra sjåførene kan investering i sikkerhetsfunksjoner bidra til kostnadsbesparelser for ...

Generasjoner møtes på Volvos motorfabrikk i Skövde

Hun var ikke engang født da den første Volvo FH-modellen ble lansert i 1993.
Han hadde jobbet ved samlebåndet i flere år.
Møt Nesma og Daniel som nå er kolleger ved Volvos motorfabrikk i ­Skövde, der den viktige FH-motoren blir til. ...

Samme lastebil til alle verdens oppgaver

Siden 1993 har Volvo FH blitt brukt av virksomheter over hele verden. Det er en lastebil som dekker behovene til virksomheter på iskalde Svalbard og i de brennhete ørkenene i Saudi-Arabia. ...