Kjell Haugland leder en stor transportbedrift: – Man må være på hele tiden!

Når man tilbringer et par dager med trivelige Kjell Haugland og hans team og får høre hans historie bak suksessbedriften Ørland Transport, og høre hvilke gjennomtenkte filosofier han jobber etter, bli man rett og slett ydmyk. 

Ørland Transport sin Volvo FH 16 på veien. Foto.

Når du kjører opp foran det 3 år gamle anlegget på industriområdet Foss Eikeland i Sandnes, slås man av at samtlige lastebiler som er parkert for naten, står på sirlige rekker med fronten mot veien.

- Her er det forbud å rygge inntil gjerdet, jeg har gitt klar beskjed om at bilene skal stå med den beste siden, fronten og ønske kunder og besøkende velkommen, sier Kjell Haugland.

Når vi går igjennom det meget lekre og funksjonelle nybygget, reist for tre år siden, slås man av alle gjennomtenkte detaljer og lekre bilder og dekorasjoner. Firmaets farge er rødt – og det finnes noe rødt i alle rom.

- Bare se her på toalettet – røde papir- og toalettrullholdere – sier Kjell og ler.

Dronebilde fra anlegget i Sandnes. Foto.

Han traff kona Anne Beth, da hun var 12 år og familiene ferierte på Kanariøyene. Hun var 4 ½ år yngre, men de startet brevveksling. Når Kjell så begynte på Stavanger Tekniske Skole, oppsøkte han Anne Beth – etterpå har de holdt sammen. Hun var en av tre dødre til grunnlegger Johs Haugland, som drev vedhandel og som trengte en lastebil for å distribuere ut til kundene. Det var starten på noe som i dag – 90 år etter – er ett av de største private transportselskap i Norge.

Sammen med Anne Beth har han barna Hanne på 34, Siren på 30 og Erik på 26. Jentene har gitt dem 5 barnebarn og Anne Beth sier Kjell nå har blitt mye flinkere til å ta fri og overlate ansvaret til andre. Da vi beslkte dem på forsommeren var neste punkt på programmet; bestefarferie med tre av barnebarna og kona på hytta i Sirdal.

- Jeg har et etablert dyktig lederteam som jeg overlater mer og mer til. Det er godt å vite at jeg ikke behøver å være til stede – alltid.

Om fremtiden

Firma med godt humør, sjefen sjøl Kjell Haugland, med svigersønn Torbjørn Valheim til venstre og sønnen Erik til høyre. Foto.

Firma med godt humør, sjefen sjøl Kjell Haugland, med svigersønn Torbjørn Valheim til venstre og sønnen Erik til høyre. Foto.

Av de tre barna er det bare Erik som jobber i firmaet, men dit kom han først etter en solid læretid i et annet firma. Han har fagbrev som sjåfør, tatt logistikkfaget og til slutt studert ledelsefag på BI – kan synes som om han – om det blir slik – er i stand til å drive firmaet videre. I dag jobber han i administrasjonen – men han som faren – tar mer enn gjerne en transport med et av firmaets vognstog – når det kniper.

En av svigersønnene , Torbjørn Valheim, jobber også i transportfirmaet , han er ansvarlig for verksted-drift.

- Blir dette i fremtiden også et familiefirma med eierne bak rattet?

- Vi får se, det skal i alle fall gjøres rettferdig, det er et stort firma med mye verdier og jeg vil at dette skal gjøres på en måte så det ikke blir splid og leven, det er viktig for meg.

 

Sans for detaljer

Kjell har sans for detaljer og han fremstår som en meget klar – og raus leder med glimt i øyet. Så er det ikke mange som slutter i dette firmaet heller, noen har gjort det – de fleste har kommet tilbake.

- Jeg sier at skal man lykkes, må man være på hele tiden. Man må ha struktur og systemer, og dette må alle ansatte vite om og følge. Og om ikke jeg er her – er de andre lederne på og følger opp. Men vi har fantastiske medarbeidere som gjør en dedikert jobb i alle ledd, sier Kjell

I hele bygget er det orden og struktur, med gjennomtenkte detaljer. Og bygget inneholder overraskelser – ikke minst et eget avstengt løp der de håndterer tanker til helikoptertrafikken på Nordsjøen.

-  Vi har hele logistikken, henter tanker på basene, tømmer de, sjekker de for grus og annet, og etterfyller og plomberer de. Dette har vi holdt på med siden 1976, sier Kjell og vi forstår at i dette firmaet er det transportavtaler med lange historier bak.

Håndteringen er kjempestreng, ingen vil at et helikopter går i bakken og så finner man ut at det hadde dårlig drivstoff om bord. 2 biler om dagen håndterer denne delen av transportene.

 

40 års avtale

Firmaet har en stor bilpark, og deler man det grovt inn er dette en bilpark som er spesialisert for transport av betongelementer, jernkjøring, for distribusjon,(25 biler går for Posten/Bring) for transport av tanker med flydrivstoff, kranbiler og her fines også sorte biler med kran og dekor fra et kjent byggevarefirma. Servicekjøring for off-shore er også en viktig del av denne brede transportbedriftens oppgaver.

-   Ja mange av bilene går i oppdragsgivers farge. Den største oppdragsgiveren er nok Block Berge, da vi for 10 år siden kunne se tilbake på en 40 år lang avtale med dem, kom firmaets leder og sa at nå har vi jobba 40 år sammen – skal vi ta nye 40 år? Vi om hverandre i hånden på det, sier Kjell med et smil.

Samme firma kom og sa de skulle øke produksjonen fra 80 til 160.000 fra ett år til neste – de lurte på hvordan vi så på dette med doblet mengde transport.

 

- Vi løser det sa sa jeg – vi tok hverandre i hendene på det og han forlot kontoret i visshet om at sa vi at vi skulle løse det – så ville vi komme til å løse det,

sier Kjell Haugland

120 lass til Stockholm

Bock Berge leverer flotte betongelementer med slipte fronter – så flotte at de er etterspurt langt utenfor Jæren. Nylig fikk Ørland Transport i oppdrag å kjøre 120 lass med elementer til et nytt hotell på Arlanda. Når det er gjort venter et nytt kjempebygg som krever like mye transport – til Stockholm.

Kan alltid bli bedre

Kjell er meget opptatt av kostnader, uten å oppfattes som gjerring. Beviset på det siste var at da firmaet skulle feire 90 år i pinsen, tok han likegodt samtlige ansatte med følge til en langweekend i Italia. Der sto for øvrig nye trekkvogner med 90 års dekor utenfor hotellet – hvilken overraskelse.

- Men jeg tenker at vi hele tiden kan bli bedre, på alt. Vi kan ikke gjøre då ye med inntektene, men vi kan gjøre noe med utgiftene. En av de største er literkostnader – det blir penger av det når man fyller 223.000 liter i juni!! Jeg utfordret derfor sjåførene til å få en million på deling- om de klarte å spare 10 prosent diesel. Vi er ikke i mål ennå.

Overrasker stadig

Kjell liker å overraske. Han har holdt på med lærlinger i mange år, har hele tiden 7-8 stk og var med på å starte Opplæringskontoret i Rogaland  for mange år siden. Da en jente som var lærling skulle ta fagprøven sa Kjell – Om du får Godt bestått skal du få en ny bil.

Hun så undrende ut – gjennomførte fagprøven, fikk Godt bestått og da Kjell hørte det tok han henne med til forhandleren hvor det sto en rekke nye røde Ørland-biler for leveranse.

- Du kan plukke deg ut en, sa Kjell.

 

120 lass til Stockholm. Foto

Topp biler uten dill

De fleste av bilene er godkjent for ADR (farlig gods). Sjåførene har gjennomført internkontrollkurs med gjennomgang av bl.a.
arbeidsmiljøloven, vegtrafikkloven og forskrift av krav til kjøretøy. Alle har egen tilpasset sjåførhåndbok vedrørende sjekklister, prioriteringslister og handlingsplaner for helse, miljø og sikkerhet.

Og vi følger alle lover og regler. Våre sjåfører har alle nødvedige papirer i en mappe for bruk ved kontroller og ingen av våre sjåfører får lov å bryte reglene, være seg kjøre- og hviletidsregler eller andre. Det skaper en trygghet hos den ansatte og mindre stress, sier Kjell.

Kjell er styremedlem i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), og har ledet Ørland Transport AS siden 2000.

Da han tok over Ørland Transport i 1991 var det 12 ansatte og en omsetning på 9 millioner. I år er forventet omsetning 260 millioner og han har ansvaret for 179 ansatte.

Han har gjort mye riktig, og har klart å skape motiverte og dedikerte medarbeidere i alle ledd. Det er bare å ta av seg hatten!

 

Kjell til venstre med sønnen Erik. Foto.

Kjell til venstre med sønnen Erik som jobber i administrasjonen, fotografert på sjefskontoret med fin utsikt over parkeringsplassen.

FAKTA: Ørland Transport AS

  • Sted: Industrifeltet Foss Eikeland, Sandnes
  • Grunnlegger: Johannes Ørland i 1928, firmaet het Johs Ørland brensel og transport- solgte ved og trengte en lastebil til å distribuere  - feiret 90 år i pinsen.
  • Selskap i gruppen: JØS ( som tidligere het Johs. Ørland & Sønn AS ) – moderselskap , samt Ørland Transport AS og Merkesdal Transport AS under samme hatt.
  • Eierkonstellasjon: Johannes Ørland hadde tre døtre, i dag eies selskapet av en av disse, Anne Beth og hennes mann, daglig leder Kjell Haugland.
  • Bilpark: Under Ørland Transport AS er det 137 biler, og under Merkesdal Transport er det ca. 20 biler. Av lastebiler er hele 74 Volvo, ingen eldre enn 7 år.
  • Service og vedlikehold: Eget verksted for småreparasjoner – skader etc samt påbygg. Ellers gullavtale på alt materiell, også hengere – 7 år. Snittalder på bilparken, 3,4 år.
  • Hengermateriell: 123 semitrailere og tilhengere.
  • Antall ansatte: 159 i Ørland og 20 i Merkesdal
  • Hvorav sjåfører:156
  • Administrasjon: Kjørekontor og administrasjon i Ørland, 19 ansatte. I Merkesdal 4,3 årsverk
  • Omsetning:
  • I 2017 193,1 mill i Ørland Transport og 48,7 mill. i Merkesdal Transport
  • 2018: Forventer 260 mill tilsammen
  • Overskudd 2017: av en omsetning på 193.1 millioner ble overskuddet: 4,160 millioner

FAKTA: Merkedal Transport

  • Merkesdal Transport
  • Ble kjøpt på vinteren 2017 -
  • Merkesdal Transport AS er vel etablert transport firma med hovedkontor i Mekjarvik ,Randaberg. Merkesdal har 30 års erfaring ,spesielt mot olje & gass næringen. Merkesdal Transport ble etablert av Ole Merkesdal i 1984 og ble et as i 1985. I dag har Merkesdal Transport hovedkontor i Mekjarvik og en avdeling på Mongstad Sør.
  • Relaterte artikler

    3 volvo:volvo-trucks/magazine/topic-tags/other volvo:volvo-trucks/magazine/category-tags/transport-story,volvo:volvo-trucks/markets/norway/local-magazine-tags/jeg-og-min-volvo true 3