Bil og semihenger med totallengde på kun 12 meter: Tar seg frem overalt!

På Fetsund i Akershus fylke holder Slorafoss Tipp og Krantransport til. Firmaet har nå fått bygget en uvanlig kombinasjon – en Volvo FMX 4x4 trekkvogn med kran i kombinasjon med en kort tippsemi som tar hele 32 kubikk innenfor en totallengde på bare 12 meter. Tanken bak settet er å kunne ta jobber der andre ikke kommer frem! Og denne skal kunne løse de fleste oppdrag!
Slorafoss sin unike Volvo FMX 4x4 . Foto.

Snakk om å få til mye på få meter. Slorafoss sin unike Volvo FMX 4x4 med 32 tonnmeter og tippsemi som rommer hele 32 kubikk, har en totallengde på bare 12 meter

Og Richard Slorafoss som har vært hjernen bak konseptet, har fått bygd bil og utstyr som skal kunne gjøre det aller meste, som kraning av byggelementer på hyttefelt som ikke har infrastruktur for store biler. Og krana kan mer enn bare å krane, den kan utstyres med en rotorskuffe eller klype, som gjør at bilen kan transportere masser eller elementer til byggetomta og krane dette på plass akkurat der man ønsker det.

Slorafoss sin FMX med Fassi-krana, som har 38 m rekkevidde. Foto.

Med komplett utstyr til det meste. Fassi-krana har 28 meter rekkevidde og er levert av Nor-Kran.

Bil og utstyr må være en drøm å jobbe med for sjåfør Kristoffer Sameien. Takket være luftfjæring bak, kan markfrigangen økes til hele 50 cm – en viktig detalj når vi snakker om å ta seg frem. Ved kjøring «off-road» trekkes til og med underkjøringshinderet bak på tippsemien opp! Om man bare skal krane og ta seg frem uten henger, er det nesten ingen grenser for hvor denne bilen kan komme seg frem for å løse kranoppdrag.

Fassi-kran

Sjåfør Kristoffer Sameien sitter stolt på FMX-bilen, som kommer til å jobbe på steder ingen skulle tru det var mulig å komme frem med en lastebil. Foto.

Sjåfør Kristoffer Sameien er stolt sjåfør på bilen som kommer til å jobbe på steder ingen skulle tru det var mulig å komme frem med en lastebil.

Krana på bilen er en 32 tonnmeter Fassi – kran levert av firmaet Nord-Kran. Rekkevidden er 28 meter med jibb. Krana har hele fem utskyv, og jibben har fire. Alle utskyv er hydrauliske. Krana har både vinsj og rotator og kan utstyres med både en stor grabb og klype.

Trekkvogna er levert av Volvo Truck Center på Furuset i Oslo og selger Bent Sverre Isaksen har vært en bra sparringpartner når dette gikk fra en ide – til skisser og endelig frem til et ferdig spesifisert produkt.

 

Høye karmer

Den spesielle semihengeren – som er utstyrt med bare to aksler – også det for maksimal fremkommelighet, er produsert av danske AMT. Tilhengeren har en innvendig lengde på  7,32 meter, mens karmene er hele  1,90 meter høye. Kapasiteten er hele 32 kubikk. Innvendig er det som nevnt nedsenkede surrefester for transport av byggelementer eller paller med byggevarer – her er det bare muligheter. Hengeren er også utstyrt med  rullepresenning.

Franzefoss

Men det stopper ikke der.  Når dette leses har bilen i tillegg fått et kort plan som er festet til svingskiven. Bilen har også et vanlig hengerfeste, for å kunne trekke andre hengere ved behov. Bilen skal jo brukes til «alt» - derfor venter firmaet på en bestilt henger til, en kombinert maskin- og plansemi. Når den er på plass mener Slorafoss at de skal kunne transportere det meste til de mest spesielle steder. Det er konseptets styrke.

Slorafoss sin Volvo FMX 4x4 er kun 12 meter. Foto.

Snakk om å få til mye på få meter. Slorafoss sin unike Volvo FMX 4x4 med 32 tonnmeter og tippsemi som rommer hele 32 kubikk, har en totallengde på bare 12 meter.

Men firmaet Slorafoss Tipp og Krantransport har en omfattende virksomhet før denne bilen kom på plass. Fem lastebiler går på fast kjøring for Franzefoss Gjenvinning i Oslo og Drammen og en del av det arbeidet består i å hente inn storsekker med rester av byggematerialer eller rivemasser. Den nye trekkvognen skal ikke inn i fast kjøring for Franzefoss, men finne andre kunder selv om det selvsagt kan være aktuelt å løse oppgaver også for Franzefoss.

Richard Slorafoss er en optimist og han har så stor tro på det nye konseptet – at han like godt – nesten samtidig som bil nummer en var levert, hadde en klin maken satt i ordre. Så etter sommeren finnes det to av dette unike konseptet.        

Relaterte artikler

3 volvo:volvo-trucks/magazine/topic-tags/other volvo:volvo-trucks/magazine/category-tags/transport-story,volvo:volvo-trucks/markets/norway/local-magazine-tags/jeg-og-min-volvo true 3