Flott transportbedrift i Østerdalen

Man skal ikke være lenge sammen med Arild Olsbakk og folkene rundt ham for å skjønne at her har vi å gjøre med en bedrift med positiv kultur og en leder som tar vare på mennesker.
Olsbakk Transport - Flott transportbedrift i Østerdalen. Foto.

Olsbakk Transport: Med menneskene i sentrum.

Jeg har hatt gleden av å treffe Arild Olsbakk i flere sammenheng og bitt meg merke i hans positivitet og hyggelige smil han viser alle rundt seg. I anledning besøk av Volvo på vei – har han holdt igjen fem flotte lastebiler og sjåfører på parkeringen på anlegget til firmaet, på innfartsveien fra R3 til Koppang sentrum. Anlegget som firmaet leide noen år før de kjøpte det i 2011. I dag sysselsetter firmaet 15 og administrasjonen er en person – sjefen sjøl.

Arild Olsbakk. Foto.

Arild Olsbakk. Foto.

Når kjørte du lastebil sist Arild?

- Om fredda’n svarer han med et smil.  Når jeg kan pakke veska, starte lastebilen, slippe ned begge armlenene og sette meg til rette – da har jeg det helt topp. Administrasjonen skal være på minimum og jeg må stadig steppe inn og ta en tur.

Og etter en tur hvor vogntoget er blitt møkkete ber han ingen andre ta det – sjefen vasker sjøl.

Bilparken til Olsbakk Transport. Foto.

En tilfeldighet

Oppstarten av transport i familien Olsbakk var en ren tilfeldighet. Oldefar Odd Olsbakk hadde telefonsentralen i bygda – Kvikne -  og kjørte buss. Han kausjonerte på et lån for en kamerat som kjøpte lastebil. Kameraten fikk betalingsproblemer og derved satt oldefar som lastebileier.

Arild tok over som sjef da pappa Arne fikk helseproblemer og måtte gi fra seg rattet for 10 år siden. Arild var da bare 28 og hadde vært ansatt fra han var 18 – da han som lærling. 

Hvordan var det å la guttungen ta over Arne?

- Det var ikke lett, men etterpå ser jeg det var det beste som kunne skjedd. Jeg er fortsatt innom daglig, men legger meg ikke bort i hva Arild gjør.

- Og jeg må si jeg har vært heldig – skyter Arild inn, jeg var ung da jeg tok over, men har vært så heldig å ha hatt fatter’n å spørre hele veien.

Han innrømmer at biler og maskiner har vært viktig i livet hans, han har alltid hatt et hjerte for Volvo – være seg anleggsmaskiner – personbil eller lastebil (det står en nyere Volvo XC90 utenfor lokalene).

Stabil arbeidstokk

Vi sitter i trivelige lokaler med Arild og pappa Arne, samt fire sjåfører. Tonen er uformell og hyggelig. Arild berømmer arbeidstokken, solide arbeidsfolk som kan bil og flere har vært der i en årrekke. Her er Bernt Tore Øyen – som også er Arilds svigerfar, han har vært med siden 2005.

Sjåfør med Olsbakkjakke foran bilparken. Foto.

En stor utfordring er selvsagt om kabotasjekjøringen slippes helt løs, det vil være en krise for norske transportbedrifter. Vi konsentrerer oss også derfor med å gjøre lokal kjøring på best mulig måte.

Arne Olsbakk

Daglig leder

Flyfoto av Olsbakk Transport sin grønne FH. Foto.

Midt mellom Oslo og Tronheim står verdens største elg - 10 meter høy. Storelgen er et sterkt felles symbol for alle i Stor-Elvdal kommune. Flott Olsbakk-bil i fine omgivelser.

Dag Atle Galåen har vært her ett år, det samme har Johan Marius Fjeldberg, mens Tor Arne Skancke har vært med siden 1994. Og mens vi sitter og spiser en fantastisk «Volvo-kake» som en venninne av Arild`s kone Elisabeth, Lene Løkken har stått bak, kommer Arne Ingar Horten innom – han startet allerede 1. juni i 1989 og er for tiden sykemeldt. Og så kommer kanskje neste generasjon Olsbakk transport? Tvillingene Markus og Mathias – 13 år-innom- iført klær med lastebilprofil.

Tre generasjoner Olsbakk. Foto.

Tre generasjoner Olsbakk. Til venstre: Arne Olsbakk, til høyre daglig Arild Olsbakk og i midten tvillingene Markus og Mathias - 13 år - som kanskje blir de neste lederne i det tradisjonsrike firmaet?

-De skal selv beslutte om de skal det – men tross utfordringer vi står foran – jeg kan jo ikke advare – da sier jeg at jeg ikke har tro på dette sier Arild.

Arild er gift med Elisabeth –han karakteriserer henne som veldig tålmodig, og har også to andre jenter hjemme, Marthe på 17 og Maren på 16. 

- Da jeg tok over var alle biler i transport for en kunde - Felleskjøpet som vi hadde hatt avtale med siden 1986. Det viste seg å være en svakhet da kontrakten gikk ut i 2014 og vi i prinsippet sto uten kjøring og ansatte måtte varsles om at de snart ikke hadde jobb.

Heldigvis førte forhandlingene til fortsatt kjøring – men etter den perioden innså jeg at vi måtte spre risikoen – gi oss flere bein å stå på. Men Felleskjøpet er en drømmekunde når det kommer til betaling – det er som NAV – pengene tikker inn på konto den 20 som avtalt, sier Arild med et smil. 

De kjører for Felleskjøpet fra Namsos i nord til Fredrikstad og Sarpsborg i sør. Det er to-delt kjøring – de kjører inn råvarer til kundens produksjonsanlegg og kjører ferdig vare – som kraftfor i bulk eller storsekk ut igjen, i tillegg til alle andre vareslag FK har. 8 av 11 biler er i trafikk for Felleskjøpet.

Firmaet kjøpte etter hvert en tømmerbil, de kjøpte grusbil og fikk brøyterode fra Koppang og 3 mil sydover på R3. Bilen gikk så i gruskjøring sommerstid, de leide en graver som de så kjøpte – slik at de i 2018 også startet med anleggsarbeider med to gravere – en var selvsagt Volvo, og en Volvo hjullaster og en grusbil. 

- Det føles mye bedre nå når vi har spredd virksomheten mellom flere typer transporter. 

Olsbakk Transport sin Volvo FH. Foto.

Da Arild tok over for 10 år siden hadde firmaet 13 biler – de reduserte ned til 7 – men har i dag 11.

Har du angret på at du gikk inn i dette? - Nei absolutt ikke, jeg var jo født inn i det.

Utfordringer – hvor er de største hen?  - Det er vanskelig å tjene penger – marginene er jo skremmende små, med tanke på de tunge investeringene materiellet er. Det gjelder å vite hva man gjør, holde tunge rett i munnen, men man må jo våge

En stor utfordring er selvsagt om kabotasjekjøringen slippes helt løs, det vil være en krise for norske transportbedrifter. Vi konsentrerer oss også derfor med å gjøre lokal kjøring på best mulig måte.

Diesel-sparing

-Diesel er jo en av de store kostnadene, og dette er noe vi har sterkt fokus på. Vi satte i verk tiltak og engasjerte Transport Kompetanse som en konsulent for å se på dette på alle fronter. Vi fikk Dynafleet i alle biler så hver sjåfør kunne følge med på sin kjøring. Dette ga gode resultater – vi så vi kunne spare mye.

Det er vanskelig å belønne individuelt– særlig å gjøre dette rettferdig. Vi har alltid hatt fokus på NLF aksjonen – på rett side, altså på rett side av (fartsgrensen) 80 km/t – som også er viktig med hensyn til forbruk. Har vi sett at dieselsparing har ført til overskudd, har vi lønnet litt ekstra.

NLF engasjement

Arild er ivrig med i NLF, formann i Østerdalen Lastebileierforening, nestformann i Hedmark og Opplands fylkeslag av Lastebileierforbund -  regionsstyret og varamann til forbundsstyret

- Det er et engasjement som tar tid, men samtidig synes jeg at jeg lærer så vanvittig mye gjennom dette arbeidet. Den lærdommen tar jeg med meg inn i egen bedrift – noe som er både viktig og positivt.

- Vi har elektronisk fakturering og jeg skanner alle fakturaer og bruker nettbank, det er både effektivt og oversiktelig.

Bilene går på mye fast kjøring – som gjør administrasjonen enklere selv om det selvsagt er mye kontorarbeid knyttet til det vi holder på med, i tillegg til egne, tillegg leier Olsbakk Transport inn 3-4 biler hver eneste dag i høysesong – dette krever også en del administrasjon. Men på økonomisiden har de gode elektroniske rutiner.

Og det dukker stadig opp en behov for en sjåfør i forbindelse med en ekstratur og da utsetter Arild gjerne  kontorarbeidet mer enn gjerne for å ta en økt bak rattet på vei ut med fullastet bulkbil til en avsidesliggende sauebonde som skal ha kraftfor. - Jeg kan jo ikke si nei til en sånn tur, sier Arild med et smil.  

Neste år kan firmaet feire 50 års jubileum.

Relaterte artikler

3 volvo:volvo-trucks/magazine/topic-tags/other volvo:volvo-trucks/magazine/category-tags/transport-story,volvo:volvo-trucks/markets/norway/local-magazine-tags/jeg-og-min-volvo,volvo:volvo-trucks/magazine/category-tags/business-story true 3