Odd Klophus: store fordeler med 4-akslet bil

Odd Klophus kan se tilbake på et langvarig forhold til Volvo Truck Center i Lillehammer. Han har mistet tellingen, men det er blitt 10-12 Volvo over et antall år. Bilparken består i dag av to fire-akslede og en tre-akslet Volvo FH16 750 tømmerbiler. Den tre-akslede blir i disse dager byttet inn i en fireakslet. To ansatte sjåfører og Odd selv kjører de tre tømmervogntogene. «Volvo på vei» traff den sympatiske gausdølen da han tok sin lovpålagte pause på Marché like nord for Lillehammer etter å ha levert et tømmerlass på tømmerterminalen på Hovemoen like ved.

 

Klophus sin Volvo FH16 tømmerbil. Foto.

- Da totalvekten for tømmer ble satt opp til 60 tonn, ble det meget aktuelt med fire-akslede biler, i hvert fall her i området, sier Odd. – Jeg laster bilen til en totalvekt på 32 tonn. Da blir det «bare» 28 tonn på hengeren. Det gir meget god stabilitet i hele settet, men det viktigste er fremkommeligheten. Den er avgjørende i et område hvor det enten går opp eller ned. Med tre-akslet bil blir det 26 tonn på bilen og 34 på hengeren, og det gir dårligere fremkommelighet under krevende forhold.

Og markedets kraftigste motor er det eneste som gjelder med vår krevende topografi

forteller Odd Klophus

Odd Klophus. Foto.

Eneste ulempen med fire-akslet bil er at man taper rundt et tonn nyttelast på grunn av den ekstra akselen. – Men hvis man kjører veldig lett virke, kan det være vanskelig å utnytte lasteevnen på en tre-akslet bil, så egentlig går det opp i opp, sier Odd. – Skulle mye av kjøringen foregå på fine veier, gir en tre-akslet bil kanskje litt bedre driftsøkonomi, men for oss er det andre egenskaper som teller mer, sier han.

En 8x4-bil kan ha løpeakselen foran eller bak drivakslene. Odd har valgt den førstnevnte løsningen. – Det gir større avstand mellom drivakslene og forakselen og dermed bedre styreegenskaper, særlig på glatt underlag, sier han.

2014-modellen har rundet 190.000 km på telleren. Med mye lokal kjøring blir ikke den årlige kjørelengden så stor, og bilen fremstår som like fin som da den ble levert for tre og et halvt år siden. – Og markedets kraftigste motor er det eneste som gjelder med vår krevende topografi, avslutter den sympatiske bileieren.

 

FAKTA OM BILEN

  • VOLVO FH16 750 8X4 
  • Utstyr: pusheraksel med styring og løft, velutstyrt med det meste
  • Årsmodell: 2014
  • Påbygg: BergsFegen + Hiab tømmerkran, Karlavagnen 4-akslet tømmerhenger
  • Forhandler/Verksted: Volvo Truck Center Lillehammer

 

Relaterte artikler

3 volvo:volvo-trucks/magazine/topic-tags/other volvo:volvo-trucks/magazine/category-tags/transport-story,volvo:volvo-trucks/markets/norway/local-magazine-tags/jeg-og-min-volvo true 3