Odd Klophus: store fordeler med 4-akslet bil

- Da totalvekten for tømmer ble satt opp til 60 tonn, ble det meget aktuelt med fire-akslede biler, i hvert fall her i området, sier Odd. – Jeg laster bilen til en totalvekt på 32 tonn. Da blir det «bare» 28 tonn på hengeren. Det gir meget god stabilitet i hele settet, men det viktigste er fremkommeligheten. Den er avgjørende i et område hvor det enten går opp eller ned. Med tre-akslet bil blir det 26 tonn på bilen og 34 på hengeren, og det gir dårligere fremkommelighet under krevende forhold.
Og markedets kraftigste motor er det eneste som gjelder med vår krevende topografi
Eneste ulempen med fire-akslet bil er at man taper rundt et tonn nyttelast på grunn av den ekstra akselen. – Men hvis man kjører veldig lett virke, kan det være vanskelig å utnytte lasteevnen på en tre-akslet bil, så egentlig går det opp i opp, sier Odd. – Skulle mye av kjøringen foregå på fine veier, gir en tre-akslet bil kanskje litt bedre driftsøkonomi, men for oss er det andre egenskaper som teller mer, sier han.
En 8x4-bil kan ha løpeakselen foran eller bak drivakslene. Odd har valgt den førstnevnte løsningen. – Det gir større avstand mellom drivakslene og forakselen og dermed bedre styreegenskaper, særlig på glatt underlag, sier han.
2014-modellen har rundet 190.000 km på telleren. Med mye lokal kjøring blir ikke den årlige kjørelengden så stor, og bilen fremstår som like fin som da den ble levert for tre og et halvt år siden. – Og markedets kraftigste motor er det eneste som gjelder med vår krevende topografi, avslutter den sympatiske bileieren.
FAKTA OM BILEN