Dobler kapasiteten med 5 nye trekkere

Asfalttransportøren Ivarson Transport på Birkeland i Aust Agder har denne våren doblet kapasiteten idet de fikk overlevert fem nye Volvo FH 540 trekkvogner fra Trucknor i Kristiansand. Foran dem ligger en lang avtale om leveranse av asfalt ,  300 000 tonn – de to neste årene. 
5 flotte Volvo FH med dekor til Ivarson Transport. Foto.

- Vi har noen ganger hatt så store jobber at vi har måttet leie inn andre transportører, særlig når vi holdt på å lever asfalt til den nye 4-felten mellom Grimstad og Kristiansand. På det meste hadde vi totalt opptil 60 asfaltbiler vi disponerte i denne transporten, forteller daglig leder, Oddvar Ivarson til Volvo på vei. 

Nå har firmaet økt bilparken med fem nye flotte trekkere, først skal de benyttes i forbindelse med leggingen av asfalt mellom Arendal og Tvedestrand.

Tom Jarlsby, selger i Trucknor i Kristiansand – gratulerer innehaver av Ivarson Transport, Oddvar Ivarson til lykke med de nye trekkvognene. Foto.

Tom Jarlsby, selger i Trucknor i Kristiansand – gratulerer innehaver av Ivarson Transport, Oddvar Ivarson til lykke med de nye trekkvognene.

- Vi har en kontrakt med NCC på 300 000 tonn asfalt og vi skulle egentlig ha startet dette i mars, men mye snøvær her sydpå gjorde det umulig – først en stund etter påske var det muig å komme i gang, etter en særdeles snørik vinter i Agder, kunne Ivarson fortelle Volvo på vei før påske.

Asfalten produseres i et asfaltverk som er satt opp i forbindelse med den nye veglinjen og i tillegg skal det produseres en del i Arendal.

Tidligere hadde transportfirmaet et eget asfaltverk, men det solgte de til NCC, så nå kjører de for dem i stedet.

Flotte biler med flott dekor, 5 stk nye FH 540 levert på ett brett til Ivarson Transport på Birkeland i Aust Agder. Foto.

Flotte biler med flott dekor, 5 stk nye FH 540 levert på ett brett til Ivarson Transport på Birkeland i Aust Agder.

- Til trekkerne må vi har hengere og før sesongen satte i gang hentet vi tre nye asfaltsemier fra NorSlep og tre fra Carnehl. Nor Slep leverte to båndsemier fra Dowd og en flyttetrailer, mens fra Carnehl ble det levert asfalt tippsemier, kunne Ivarson fortelle.

Dowa-hengerne er isolert med 80mm isolasjon og er også isolert under båndet. I tillegg ble det levert isolert rullekapell. Doble hydraulikkmotorer ble også valgt, for sikkert drift av bånd. Begge Dowa-hengerne er utstyrt med boggiskyv for å få en mer smidig henger som også oppfyller totalvekt på 50 tonn.

Ivarson Transport hadde ikke problemer med å få dyktige sjåfører til de nye bilene. Det gikk på ryktebørsen og pågangen var stor.

- At vi valgte Volvo handler om leveringstid og servicemuligheter. Trucknor har som kjent et nytt og flott verksted i Arendal, bare noen kilometer unna der vi laster. Trekkvognene kom ferdig fra fabrikk. NorSlep har kun bygget på hydraulikk, kunne den fornøyde nybileieren fra Birkeland fortelle Volvo på vei før påske.

- Hvordan ser fremtiden ut?

- Etter at vi har gjort ferdig de to årene her i Agder, er planen at disse bilene skal følge NCC på store asfaltkontrakter andre steder i landet. Hvor som helst faktisk,  avslutter Ivarson.

Flotte biler med flott dekor, 5 stk nye FH 540

Disse flotte bilene ble levert like før påske og har når dette leses flyttet mye asfalt. Her et knippe fornøyde sjåfører, fra venstre, Ruari Macleod, Svein Kåre Erkleiv, sjefen Oddvar Ivarson, Øyvind Grostøl og Jon Andre Hegelstad. Stian Solvang er den siste sjåføren som kjører en av de nye trekkvognene, men han var ikke til stede da bilde ble tatt.

Relaterte artikler

3 volvo:volvo-trucks/magazine/topic-tags/other volvo:volvo-trucks/magazine/category-tags/transport-story,volvo:volvo-trucks/markets/norway/local-magazine-tags/jeg-og-min-volvo true 3