Samme lastebil til alle verdens oppgaver

Siden 1993 har Volvo FH blitt brukt av virksomheter over hele verden. Det er en lastebil som dekker behovene til virksomheter på iskalde Svalbard og i de brennhete ørkenene i Saudi-Arabia. 
Volvo FH foran ørken og isøde

Uansett hvor ekstremt klimaet er, klarer Volvo FH brasene.

«Volvo er en livsstil – på godt og vondt!» Ordene følges av en varm latter. Knut Vebostad, driftssjef i Vebostad Transport AS, tar godt vare på de seks Volvo FH-lastebilene sine. Da han gikk fra å være sjåfør til å starte en virksomhet, var valget enkelt. «Det var Volvo for alle pengene.»

Vebostad begynte transportkarrieren i Borkenes i Nord-Norge. «Når du vokser opp i området, tenker du ikke på at veiene er isete eller svingete. Du bare vender deg til å legge på kjettinger når du må. Jeg var faktisk reddere første gang jeg kjørte på ringveiene i Oslo.» 

Knut Vebostad foran sin Volvo FH. Foto.

Knut Vebostad er en ekte Volvoentusiast.

Vebostad Transport spesialiserer seg på transport av asfalt og grus. Stadig tung last som virkelig setter Volvo FH på prøve. Men lastebilens egenskaper leverer varene.
«Tandem akselløftet er helt avgjørende for oss som jobber innen anleggstransport. Når vi kjører uten last, sparer vi 10–12 prosent drivstoff. Og reduserer dekkslitasjen», sier Vebostad.
I-Shift med krabbegir gir også høyere effekt og ytelse når det trengs å kjøre i stabil, lav fart.
«Og Volvo Dynamic Steering. Det er noe helt unikt. Det gir en helt ny kjørefølelse», sier Vebostad.

Og hvis veiene i fastlands-Norge ikke var en utfordring stor nok, opererer Vebostad Transport også på Svalbard. På sommerstid har Vebostad en Volvo FH i drift i forbindelse med veibygging på denne øygruppen ute i Nordishavet.
«Vi satte lastebilen på et lasteskip. Så fløy vi dit noen dager senere», sier Vebostad.
«Det er en Volvo FH 540 fra 2013. Vi kaller den 'ståltraktoren'. Det var den første lastebilen vi kjøpte inn til bedriften.»

I motsatt ende av klimaskalaen finner vi ørkenene i Saudi-Arabia. Men Volvo FH får jobben gjort her også. Sharbatly Fruit i Jeddah har solgt frukt og grønnsaker i regionen i mer enn 60 år. Selskapet kjører et stramt logistikkopplegg for å holde frukten og grønnsakene avkjølte og ferske under hele transporten.
«Sant å si merker ikke frukten det varme klimaet i Saudi-Arabia i det hele tatt. Bortsett fra når den leveres på markedene», sier Hashim M. Sharbatly, viseadministrerende direktør i Sharbatly Fruit.

Vebostad Transport

Volvo er en livsstil

Se video av Vebostad Transport
Mann foran en Volvo FH-lastebil

Volvo FH må krysse den store ørkenen med temperaturer på over 50 grader og sandstormer som setter lastebilen på prøve.

For at logistikkopplegget skal fungere, må selskapet ha en lastebil de kan stole på. Under transporten fra Jeddah til Dammam må Volvo FH krysse hele kongedømmet, gjennom den store ørkenen.
«Tur-retur er det mer enn 2800 kilometer», sier sjåføren Reynaldo Garcia.
Ørkenene kan være en stor utfordring, med temperaturer på over 50 grader og sandstormer som setter lastebilen på prøve. Men Volvo FH holder stand.
«Vi har lastebiler som har kjørt én million kilometer uten å skifte deler. Clutch og bremser inkludert. Så kvaliteten er det ikke noe å si på», sier Daanie Zeyman som er sjef ved Sharbatlys lastebilverksted.

Og ikke bare har Volvo FH kapasiteten som trengs til å få jobben gjort – over hele verden – men den blir virkelig verdsatt av brukerne.
«Det finnes alltid rom for forbedringer. Men jeg er ikke i tvil om at Volvo FH er den beste lastebilen på markedet. Vi kjører den beste lastebilen», sier Knut Vebostad.
«Den er behagelig kjøre. Den er svært rask og sterk. Jeg må si det er den meste perfekte lastebilen i verden», sier Reynaldo Garcia.

Related News