Der bil er ensbetydende med Volvo…

Tomrefjord er nok ikke verdens navle, men navle nok for Tomren Transport AS, som med sin beliggenhet er nærme til transportmarkedet i Molde, Ålesund og Averøy/ Kristiansund. Det faktum at de også er Volvo-entusiaster på sin hals, gjorde jo at besøket her ble rene eventyret… 

Flotte Volvo FH i vakre omgivelser i Vestnes og Tomrefjord. Foto.

Flotte Volvo FH i vakre omgivelser i Vestnes og Tomrefjord.

Volvo lastebiler, Volvo personbiler, Volvo traktor og Volvo hjullaster, samt en svært verdifull Volvo 164 veteranbil, gjør oss som er glade i Volvo svært fornøyde. Dette er en gjeng entusiaster som driver et solid, og frem for alt sosialt firma. Tomren Transport AS er en del av pakken, Tomra Containerservice AS en annen. I tillegg er de medeiere i firmaet Seaway Logistic i Kristiansund og ikke minst det siste skuddet på stammen som nå ser dagens lys – Tomren Fish.

Transport av fisk er nok det største markedet for firmaet, men de sysselsetter seg også innen stykkgods og maskinforflytning. Også utleie av containere utgjør en vesentlig del av omsetningen. Med andre ord, de har nok av ben og stå på.

 

Alle ansatte og alle bilene til Tomren Transport. Foto.

Alle ansatte og alle bilene til Tomren Transport.

Et godt omdømme

Kåre M. foran sin premierte Volvo 164. Foto.

Kåre Olav Monstad er med rette stolt av sin premierte Volvo 164. Selv om det har kommet en bud på 750 tusen

- Arild, leser at du skal til Tomren Transport AS, og jeg kan bare si: - GLED DEG… Dette var en av meldingene jeg fikk da det ble kjent at ”Volvo på vei” skulle besøke firmaet. Flere lignende meldinger tikket inn på telefon og mail, og de var alle av samme karakter.

Da ble vi selvfølgelig ekstra nysgjerrige, og så frem til å finne årsaken til de superlativene som strømmet mot oss om Tomren Transport AS.

- Vi gleder oss til du kommer, var beskjeden fra daglig leder Kåre Olav Monstad (46) og han la til at alle sjåførene ville være på plass på lørdag, samt at så klart vi skulle ha en grillfest på lørdag kveld… Da begynte det å demre litt for meg om hva jeg kom til å møte i Tomrefjord.

”Kakken”

”Kakken” eller Karsten Ø. Tomren steker egg og bacon til alle sjåførene. Foto.

”Kakken” eller Karsten Ø. Tomren startet Tomren Transport AS i 1973. Her lager han lørdagens obligatoriske egg og baconfrokost for sjåførene.

”Kakken” eller Karsten Ø. Tomren, som han egentlig heter var han som startet det hele. I 1957 kjørte han sin første lastebil, og firmaet Tomren Transport AS ble startet i 1973. ”Kakken” har rukket å bli hele 79 år, men er i uforskammet god form. Daglig så setter han seg bak rattet, og tar jobber i nærområdet. – Klart jeg må holde meg i sving, kan jo ikke bare sette meg ned og sture… ”Kakken” smiler og er i godt humør på lørdagsmorgenen der han står på sitt kjøkken i huset som ligger tvers over veien for tomta der transportvirksomhet holder til.

– Du skjønner det, Arild, at her er det obligatorisk med egg og baconfrokost på lørdagene, for de sjåførene som kommer inn eller som har sovet over i bilen… Baconduften svever i rommet, og en etter en tar sjåførene plass rundt kjøkkenbordet. Alle firmaets sjåfører, 13 til sammen hadde tatt turen ut til anlegget denne lørdagen, i anledning at ”Volvo på vei” skulle komme på besøk. Latteren og historiene satt løst, og ”Kakken” eller ”Kokken” som jeg døpte han om til, stod ved stekepannen og stekte tonnevis med egg og bacon…

Nå var jeg ikke lenger i tvil om at dette var et firma med masse menneskelighet og varme.

 

Gruppebilde av lørdagens obligatoriske frokost med egg og bacon. Foto.

Lørdagens obligatoriske frokost for de sjåførene som kommer inn eller som har sovet over i bilen.

Å tjene penger på fisketransporter nedover på kontinentet krever at vi kanskje må være litt mer rasjonelle en våre konkurrenter. Det har vi hittil klart.

Kåre Olav Monstad

daglig leder, Tomren Transport AS

Mye fisk og mer skal det bli…

Fra egg og bacon går vi over til fisk. Ikke for å spise denne gangen, men for å fortelle om at fisketransporter er en vesentlig del av virksomheten i firmaet. De har diverse fiskeoppdrettsanlegg som kunder og kjører ut denne fisken både i inn- og utland. Litt overraskende er det at de fortsatt kjører jevnlig nedover på kontinentet med fisken, i en tid da de fleste norske transportører har gitt opp denne konkurransen med billge øst-europeiske transportører. 

- Joda, det er fortsatt mulig å tjene penger på dette, forteller daglig leder Kåre Olav Monstad og fortsetter: - Men det krever at vi kanskje må være litt mer rasjonelle enn våre konkurrenter… Det har vi hittil klart, og slik sett så er det fortsatt mulig å få et overskudd på slik kjøring, forteller han og legger til: - Men det er et tøft marked der marginene er små.

 

Store planer i horisonten

- Tomren Fish er siste skudd på stammen, og det dreier seg om etablering av et landbasert oppdrettsanlegg for laks.

- Her skal det investeres totalt 800 millioner kroner og den planlagte produksjonen er 10 tusen tonn i året. Hele 50 arbeidsplasser er håpet og 8 biler skal settes inn i transport for anlegget. Blant annet vil det være to billass med fiskefor inn hver eneste dag, og et billass med avfall vil også bli hentet ut daglig, forteller Kåre og fortsetter: - Dette anlegget vil være en betydelig aktør i kommunen og vi håper å komme i gang i nær fremtid. Fra eggene er kjørt inn i anlegget og til fisken på 5 kilo er slakteklar vil det ta 21 måneder. Kåre farer fra telefon til telefon, og har i sammen med sin trofaste medarbeider på kontoret, Merete Frostad, full kontroll på biler og last, samt utvikling i oppdrettsplanene.

 

”Kakken” og Kåre pluss resten av familien

”Kakken” startet Tomren Transport AS og drev det mange år alene. Kåre startet med å hjelpe ”Kakken” som er hans onkel, med gårdsdriften, men etter hvert utviklet det seg til å bli så mye mer. Kåre Olav Monstad er blant annet utlært rørlegger, men det var transportbransjen som stod hjertet nærmest og løyvekurset tok han allerede i 1991. Etter det har han tatt fagbrev og utdanning innen økonomistyring og ledelse. I 1992 kjøpte han seg inn og overtok  37 % av aksjene i Tomren Transport AS. I dag eier han 70 %, mens ”Kakken” har 24 %, og de resterende 6 % er eid av Merete Frostad. Verdt å nevne er også at firmaet fikk Vestnes Kommunes Næringslivspris i 2016.

Kåres far, Arne Kåre Monstad, har kjørt lastebil i alle år, først i SRB før han begynte i Tomren Transport AS i 2004, så da var det vel ganske naturlig at Kåre fulgte i faderens fotspor inn i transportbransjen.

Kona til Kåre, May-Britt Lid Monstad må selvfølgelig også må nevnes.  I tillegg til jobb i skolen, jobber hun litt på kontoret og er logistikkansvarlig i heimen. Sørger blant annet for hurtig levering av nypakket bag til en hver tid. Som dere forstår – hele familien står sammen om bedriften.

 

Satser sterkt på ungdommen

I dag har de en lærling i firmaet, samt at sønnen til Kåre,  han Lars (15) bruker nærmest hvert eneste minutt av ledig tid på verkstedet. Der vaskes det biler, og det vedlikeholdes i alle bauger og kanter. Blant annet vil du aldri se at en bil forlater tomta uten at alle lyspærer virker… Det er genuin interesse over hele linjen, og de setter sin stolthet i at alt skal være i orden. Stor sett yngre sjåfører florerer, men de har også noen skikkelige erfarne, som er forbilder for de yngre. To av disse er Anton Bonesmo og Kjetil Skjegstad, som har en lang karriere som lastebilsjåfører bak seg.

At også sjefen sjøl, han Kåre, har ekte følelser når det gjelder de ansatte og Volvo generelt hører jo også med. Blant annet har han en Volvo 164 veteranbil, som han har restaurert helt fra bunnen av, og resultatet har blitt så vellykket at den har tatt hjem tittelen ” Norges flotteste” Er vel også verdt å nevne at på den bilen har han fått et bud på 750.000 kroner fra Sveits, men hva tror du Kåre svarte til det ?  Helt korrekt – et klart nei…

 

Første generasjon FH21 fra 1994. Foto.

Første generasjon FH21 fra 1994 står foran resten av flåten.

Til slutt – dette var et firma vel verdt å besøke, hyggelig folk i administrasjonen, kjempehyggelige sjåfører og lærlinger og ikke minst, han ” Kakken” som sørger for både mat og forpleining. At også det er Volvo som er bilen, med skikkelig stor V, gleder jo alle oss i Volvofamilien. Planene fremover er også å sette den Volvo FH12 1994-modell  tippbil  de har i firmaet i perfekt stand, for at sønnen Lars skal ha sin bil…

- Våre ansatte er vår store ressurs, og at vi har en så fantastisk gjeng her hos oss, kan ikke verdsettes høyt nok, avslutter Kåre Olav Monstad.

 

Fakta

 

Tomrefjord er et tettsted i Vestnes i Møre og Romsdal fylke. Tettstedet har 1 173 innbyggere (pr 1.1.2016). Skipsverftet Vard Langsten, som til tider sysselsetter rundt 1 000 arbeidere, ligger i Tomrefjord. På andre siden av fjorden ligger Solstrand Verft.

  • Antall ansatte: 17
  • Antal biler: 13 – alle Volvo
  • Daglig leder: Kåre Olav Monstad
  • Transporterer: Fisk, stykkgods og maskiner, samt containere.
  • Firmaet etablert: 1973

 

Relaterte artikler

3 volvo:volvo-trucks/magazine/topic-tags/other volvo:volvo-trucks/magazine/category-tags/transport-story,volvo:volvo-trucks/markets/norway/local-magazine-tags/jeg-og-min-volvo true 3