Der naturen bestemmer

De svingete veiene på Sørvestlandet er blant de mest utfordrende i verden. Når du i tillegg frakter 50 tonn med levende fisk i skvulpende vanntanker, blir oppdraget ekstremt krevende. 

Flotte Volvo FH i vakre omgivelser på Sørvestlandet. Foto.

Kjøreforholdene på Sørvestlandet er ekstreme pga topografien, de dårlige veiforholdene og det omskiftelige været. -Noen mennesker er livredde når de kjører her. Nå og da må jeg stanse bilen for dirigere andre trafikanter, eller hjelpe folk å rygge for å kunne komme videre.

Se video av Jarle Tveiten Transport AS:

Jarle Tveitens Volvo FH16 på smale veier i Hardanger. Foto.

Norske veier er virkelig noe for seg selv. Dette er ikke stedet å drømme seg bort – du må ha fullt fokus, sier spesialtransportør Jarle Tveiten. Øynene hans er låst på veien idet han runder en skarp sving.

Landskapet han kjører gjennom, er utrolig vakkert, og det er ikke rart at turistene lar seg lokke hit for å se på fjellene, fossene og fjordene våre. Sjåførene må imidlertid forholde seg til det som ligger under den vakre overflaten. De smale og svingete veiene er i dårlig stand, og det er stor risiko for steinskred. Om høsten og gjennom den lange, kalde vinteren, er været utfordrende, med mye regn, snø og is, og om sommeren kan man bak neste sving komme over turister som står og tar bilder midt i veien. Noen steder er veiene for smale til at to biler kan passere, og den eneste løsningen er at en av dem rygger tilbake til nærmeste rasteplass.

– Noen mennesker er livredde mens de kjører her, sier Jarle. – Nå og da må jeg stanse bilen for å dirigere andre trafikanter, eller hjelpe folk å rygge for å kunne komme videre. Når du kjører på disse veiene, må du samarbeide med andre trafikanter, sier han. 

 

Jarle Tveiten Transport AS sin Volvo FH16 i vakre omgivelser. Foto.

Jarle Tveiten Transport AS sin Volvo FH16 i vakre omgivelser.

Levende fisk i lasten

Han foretrekker imidlertid å ikke måtte stoppe Volvo FH16 750-lastebilen unødig. Bil og tilhenger inneholder spesialbygde vanntanker fulle av levende fisk som kan dø på bare fem minutter hvis han ikke er forsiktig. Fisken har stor verdi, og lasten med ung kveite som han frakter for øyeblikket, er verdt rundt 3,8 millioner kroner. På grunn av regler knyttet til forsikring og dyrevelferd, kan ett uforsiktig øyeblikk ha store konsekvenser for virksomheten hans. I tillegg til veien må han derfor følge nøye med på overvåkingssystemet ved siden av dashbordet som viser forholdene i tankene, som oksygennivå, pH-verdi og temperatur. Det er en vanskelig oppgave som det tar tid å mestre, men etter 30 år som fisketransportør er Jarle blitt ekspert. I løpet av de første årene i bransjen fraktet han fisk over hele Europa, til steder som Spania, Portugal, Hellas, Shetland og Skottland. Dette ga ham den erfaringen han trengte for å utvide transportfirmaet fra et enkeltmannsforetak til en stor aktør innenfor transport av levende fisk. Virksomheten har nå i flere år fokusert på Norge og Sverige, og de har etablert seg som en av de beste på dette feltet. Til tross for at han nå eier til sammen 10 Volvo-lastebiler og har flere andre sjåfører som arbeider for seg, er han fremdeles ute på veiene og leverer varer. Dagens fiskelast blir fraktet hele veien til Rørvik i Trøndelag. For å komme seg dit må han ta fergen mellom Jondal og Tørvikbygd, hjemstedet hans ved Hardangerfjorden der han har bodd hele livet. Når han nærmer seg havnen, peker han over fjorden mot barndomshjemmet sitt, bare fem meter fra kaien.  

 

Jarle Tveiten Transport AS sin Volvo FH16 i vakre omgivelser. Foto.

Jarle Tveiten Transport AS sin Volvo FH16 i vakre omgivelser.

Da jeg skulle begynne som lastebilsjåfør, var det rett og slett fisketransport som interesserte meg mest. Det å arbeide med levende vesener gjør definitivt arbeidet mye mer interessant,

Jarle Tveiten

lastebileier og sjåfør i Jarle Tveiten Transport AS

– Jeg pleide å ligge nede på bryggen der og fiske i timevis da jeg var liten, sier han. – Faren min er også veldig glad i å fiske, og vi hadde fisk til middag nesten hver dag. Da jeg skulle begynne som lastebilsjåfør, var det rett og slett fisketransport som interesserte meg mest. Det å arbeide med levende vesener gjør definitivt arbeidet mye mer interessant, sier Jarle med et smil.

Selv om Tørvikbygd er ganske liten, har den blitt et viktig knutepunkt på grunn av fergeforbindelsen til Jondal. Fra Jondal går det nemlig trafikk til både Øst- og Vestlandet. Trafikken over fjorden har økt dramatisk de siste årene, og i dag krysser hele 25 000–30 000 biler fjorden hver måned. Jarle har tatt denne fergen tusenvis av ganger. 

– Når du arbeider som sjåfør her, må du tilpasse deg veien og naturen, sier han. – Vi må krysse fjorden nesten uansett hvor vi skal, og det har vi lært oss å leve med. Noen ganger må jeg ta opptil sju ferger på én levering, sier han idet han kjører om bord. 

 

Jarle som fisker. Foto.

I fremtiden håper Jarle, som er en ivrig fisker, å få mer tid til hobbyen sin.

Turen tar rundt tjue minutter. Etter at han har kjørt i land, øker konsentrasjonen etter hvert som han fortsetter på riksvei sju, en av de gamle hovedveiene mellom Bergen og Oslo. Den har ikke blitt reparert på årevis, og det er mange hull og strekninger med dårlig asfalt. Etter rundt tjue kilometer blir veien stadig mer risikabel. Fjellsiden blir brattere på den ene siden, og man befinner seg plutselig hundrevis av meter over fjorden på den andre siden. Autovernet som skiller veien fra stupet, er bare en halv meter høyt, og det er lett for en bil å velte over og styrte ned i vannet. 

– Dette er en skummel veistrekning, sier Jarle. – Når du har kjørt så lenge som jeg har, har du sett hvor galt det virkelig kan gå. Jeg har kjørt forbi noen dødsulykker, og jeg har sett folk som har omkommet. Det får deg til å tenke: Kjører jeg på en måte som gjør at jeg kan unngå dette?, sier han, og legger til:

Volvo FH på ferje. Foto.

Noen ganger må Jarle ta opptil sju ferger på en levering.

– Heldigvis får lasten min meg til å kjøre på en defensiv måte. Etter alle disse årene blir du også vant til å kjøre på dårlige veier. Likevel, når jeg setter meg inn i lastebilen og bruker disse veiene som arbeidsplass, skulle jeg ønske de var tryggere.

Selv om veiene er utfordrende og farlige, mener Jarle at de teknologiske forbedringene i lastebilen har gjort jobben hans mye enklere enn den var da han startet virksomheten med én brukt Volvo for mange år siden. I dag er han ikke lenger bekymret før reisen, siden Volvo FH16-bilen hans gir en helt annen kjøreopplevelse med tanke på sikkerhet og komfort. Han har også inngått en Gull-avtale, siden de dårlige veiene gir større slitasje på lastebilen enn det som er tilfellet ellers i Europa. 

Service og vedlikehold er veldig viktig på disse veiene. Hvis lastebilen havarerer, må jeg få hjelp raskt, ellers får jeg store problemer.

Jarle Tveiten

lastebileier og sjåfør i Jarle Tveiten Transport AS

– Service og vedlikehold er veldig viktig på disse veiene, sier Jarle. – Hvis lastebilen havarerer, må jeg få hjelp raskt, ellers får jeg store problemer. Jeg har alltid hatt et godt forhold til folk i Volvo, og derfor har jeg vært trofast mot Volvo hele veien, sier han, idet han stanser lastebilen for å vente på at en personbil skal rygge for ham.

Snart har han tilbakelagt den verste delen av ruten og skal fortsette først på fylkesvei 50 og deretter på fylkesvei 52 til Otta. Herfra kjører han videre til endestoppet, Rørvik i Trøndelag. Han forklarer at dagens tur er et mindre vanlig oppdrag, siden mesteparten av lasten består av ung aure og laks som han frakter til de store fiskeoppdrettsanleggene. Han frakter også mye leppefisk, en type fisk som spiser parasitter og brukes av oppdrettsanleggene for å forhindre sykdom på annen fisk.

Vovlo FH i vakre omgivelser på Sørvestlandet. Foto.

Jarle kjøper lastebiler med tandemakselløft som gir mye bedre fremkommelighet og han har med seg sju kjettinger som er helt nødvendig for å kunne kjøre på norske veier om vinteren.

Jarle har blitt stadig mer interessert i fisken han frakter, og han utbedrer stadig lastebilene og tankene i tett dialog med kundene. I tillegg til å kjøre lastebil og drive et firma tar han også på seg andre prosjekter, og han har vært involvert i prosessen med å utvikle det norske regelverket for fisketransport. Det er sjelden arbeidsdagen blir kortere enn 12 timer, og ofte blir den mye lengre. Han medgir at dette har gått litt ut over konen og de tre barna, men sier at de har blitt vant til at han stadig arbeider lange dager.

– Jeg er 60 år nå. Jeg må si at det har vært mange lange dager og mange utfordringer. Jeg ville aldri hatt energien til å gjøre det én gang til. Det er ikke bare en jobb, det blir en livsstil. Dessuten har jeg kost meg hele veien, sier han. 

 

FAKTA

  • Eier: Jarle Tveiten.
  • Historie: Jarle tok over farens enmanns transportfirma i 1987. Deretter endret han forretningsmodellen fra transport av stein til levende fisk.
  • Kunder: Marine Harvest Norway AS, Osland Havbruk AS, Alsaker Fjordbruk
  • Lastebiler: Ti Volvo FH16 750 med termoskap og tandemakselløft. Spesialbygde tanker for levende fisk inne i påbyggene. 
  • Last: Levende fisk, i hovedsak ung laks, ørret og leppefisk.

Relaterte artikler

3 volvo:volvo-trucks/magazine/topic-tags/other volvo:volvo-trucks/magazine/category-tags/transport-story,volvo:volvo-trucks/markets/norway/local-magazine-tags/jeg-og-min-volvo true 3