Volvo FH – 25 år med innovasjon

Volvo FH er en enorm suksess. Og innovasjonene som er til nytte både for sjåfører og eiere samt sikkerhets- og virksomhetsmessig, fortsetter å endre spillereglene. «Du må oppmuntre til en kultur hvor folk kan utforske nye ideer. Og en struktur som implementerer ideene som gir kundene økt nytteverdi», sier Staffan Rödjedal, som er produktsjef for FH hos Group Trucks Technology.
Tidslinje for Volvo FH-innovasjoner

Innovasjon og nye funksjoner – Volvo FH videreutvikles stadig.

I 1993 lanserte Volvo Trucks den mest avanserte lastebilen i verden til da: Volvo FH.
Med funksjoner som D12A-motoren og Volvo motorbrems imponerte de tekniske spesifikasjonene. Men det som kanskje var enda mer imponerende, var fokuset på sjåføren. Volvo FH var – og er fortsatt – en drøm for sjåfører. Det nye førerhuset anerkjente sjåførenes situasjon. Lastebilen er ikke bare en arbeidsplass ved kjøring, men også ved hviling og soving. Gjennom omfattende testing med flere enn 1500 sjåfører og lastebilbrukere kunne Volvo Trucks utvikle et nytt førerhus fra bunnen av for å skape en helt ny opplevelse.
«Vi satt hovedfokuset på sjåføren. Og det gjør vi fortsatt», sier Mats Karlsson Lindh, som er sjef for produktplanlegging hos Group Trucks Technology.
Volvo FH fortsetter å forbedre lastebilopplevelsen den dag i dag. Med funksjoner som unike Volvo Dynamic Steering – som perfeksjonerer kontrollen over styringen og samtidig reduserer antallet belastningsskader hos sjåfører – fortsetter Volvo å drive utviklingen fremover.

Historien om Volvo FH begynte på midten av 1980-tallet. Volvo Trucks hadde et bredt utvalg av lastebiler for mange markeder, men det fantes et behov for en forbedret prosess og felles produktprogramplattform. Med FH skapte Volvo Trucks et utgangspunkt for fremtidige innovasjoner. Et av de viktigste gjennombruddene i utviklingen var det nye chassiset. Med det dynamiske designet fikk teknikere et felles grunnlag for å fortsette å utvikle og lage funksjoner spesialtilpasset for ethvert behov.

Volvo FH – modelltesting av aerodynamikk

Den aerodynamiske forskningen bak Volvo FH var den første av sitt slag.

«Jeg har beskrevet denne forbedringen av den industrielle prosessen som både en hjerte- og hjernetransplantasjon for Volvo Trucks. Den har endret måten vi arbeider på», sier Jan Johnsson, som jobbet som prosjektleder på den tiden.

Som nevnt er Volvo FH en lastebil laget spesielt for sjåfører, men Volvo anerkjenner også kundenes forretningsbehov. Dette var like viktig ved lanseringen som det er i dag.
«Den aerodynamiske forskningen vi gjorde på designet, var den første av sitt slag. Dette førte til at kundene fikk et lavere drivstofforbruk», sier Mats Karlsson Lindh.

Chassiset ble også laget med et tydelig forretningsfokus og fleksible løsninger for ulike nyttelaster. I dag utforsker Volvo Trucks alle muligheter i jakten på løsninger som reduserer kundenes drivstofforbruk ytterligere. Oppdatert I-Shift-programvare, tandemakselløft, I-Park Cool, Fuelwatch-opplæring for sjåfører og prediktive konstantfartholdere med I-See er bare noen av de nylige innovasjonene som forbedrer resultatet for kundene.

En sjåfør som styrer en Volvo FH

Volvo Trucks tar ofte utgangspunkt i ekte kundeproblemer for å finne nye funksjoner.

Fremgangen tar aldri slutt. Og FH blir bare bedre og bedre. Hos Volvo Trucks fortsetter arbeidet. «Vi tar ofte utgangspunkt i et ekte kundeproblem.» For eksempel med Volvo Dynamic Steering – et av utgangspunktene var at vi ville finne en løsning som gjorde det mindre krevende å styre i rundkjøringer. Når vi undersøkte dette, fant vi så mange muligheter at noe mye mer avansert utviklet seg: VDS slik vi kjenner det i dag», sier Staffan Rödjedal.
Kreativitet og oppfølging av gode ideer er to viktige aspekter ved utviklingsprosessen for vellykkede innovasjoner. Hardt arbeid er et annet.
«Du må ta med den lange og vanskelige arbeidsprosessen i betraktningen. Hver funksjon er testet og utprøvd i årevis før den fungerer sånn vi vil at den skal fungere – og sånn kundene våre har begynt å forvente at den fungerer.»

Relaterte artikler

25 Volvo FH-innovasjoner

Volvo FH har endret fremtiden helt fra starten av. Den var revolusjonerende i 1993, og den fortsetter å bryte ny mark når det gjelder sjåførkomfort, sikkerhet, ytelse og muligheter for forretningstilpasning. Her er 25 av innovasjonene som har ført ...

Med krabbegir gjennom islagte skoger

Islagte, smale og kuperte veier, og en totalvekt på 76 tonn. Tømmertransport gjennom de finske skogene er en krevende oppgave for både sjåfører og biler. Med Volvos I-Shift med krabbegir takler imidlertid Saku Simpanen og teamet hans både det kuperte ...

Derfor er Volvo Dynamic Steering bra for sjåførene

Perfekt stabilitet i høy hastighet, total kontroll i lav hastighet og vesentlig mindre belastning på muskler og ledd. Siden det revolusjonerende systemet Volvo Dynamic Steering (VDS) ble lansert i 2013, har det endret mange sjåførers kjørestil på et ...