Elektromobilitet på den enkle måten. Elektriske lastebiler er her.

Det er enorm interesse for elektriske lastebiler på markedet, og mange er nysgjerrige på mulighetene til denne nye elektrifiserte teknologien og dens praktiske nytte i den daglige virksomheten. Ved å gå over til elektromobilitet blir godstransport mer stillegående, renere og mer bærekraftig. Overgangen til et nytt, mer bærekraftig transportsamfunn innebærer nye hensyn, men også nye muligheter.
Elektriske lastebiler

En jevn overgang med Volvo Trucks

Volvo Trucks ønsker å gjøre overgangen til elektromobilitet enkel. Vi bruker en helhetlig tilnærming, der vi tilbyr løsninger basert på kundenes individuelle behov for eksempel kjøresykluser, lastekapasitet, driftstid, kjørelengde og andre parametere. Målet er alltid å tilby kundene høy driftstid og produktivitet. Med en helhetlig tankegang tilbyr vi den rette miksen av produkter og tjenester for å optimalisere den daglige virksomheten. Dette støttes av et globalt forhandlernettverk, noe som gir økt trygghet.

Bybilde natt. Foto.

Hvorfor elektromobilitet?

Byer med mindre støy
Støy er en påkjenning både for mennesker og omgivelsene. Elektriske lastebiler gjør det mulig å redusere betraktelig støynivået og støyrelatert forurensning. 

Renere byluft
Elektromobilitet er en viktig del av Volvo Trucks' ambisjon om å oppnå målet om nullutslipp, og vi samarbeider med byer over hele verden som aktivt går inn for å forbedre luftkvaliteten.

Bedre flyt i trafikken
Stillere lastebiler gjør det mulig å utføre en rekke oppgaver utenom rushtiden og i stedet tidlig om morgenen, sent på kvelden og til og med om natten. Dette reduserer belastningen på veinettet i rushtiden.

Bedre arbeidsdager
Elektriske lastebiler gjør livet enklere for sjåførene. Mer stillegegående kjøring og null eksosutslipp er grunnlaget for et kraftig forbedret arbeidsmiljø i og utenfor kjøretøyet. Kjøreopplevelsen er også svært behagelig ettersom en elektrisk lastebil har full effekt og fullt dreiemoment fra start ved stillstand så vel som betydelig mindre vibrasjon fra drivlinjen.

Elektromobilitet og Claes Nilsson, Volvo Trucks. Foto.

Vi er svært stolte av å presentere den første i en serie hel-elektriske lastebiler som er klare for bruk i vanlig trafikk. Med denne modellen gjør vi det mulig for kommuner som ønsker bærekraftig byutvikling, å dra nytte av fordelene med elektrisk lastebiltransport.

Claes Nilsson

President Volvo Trucks

Dame med skjerf i vind. Foto.

Fakta om Volvo FE Electric

  • Helelektrisk lastebil for distribusjon, avfallshåndtering og andre bruksområder i bymiljøer – totalvekt på 27 tonn.
  • Drivlinje: To elektriske motorer med maks. effekt på 370 kW (260 kW konstant effekt) med en 2-trinns Volvo-girkasse. Maks. dreiemoment i de elektriske motorene: 850 Nm. Maks. dreiemoment i bakakselen: 28 kNm.
  • Energilagring: Litiumionbatterier, 200–300 kWt.
  • Rekkevidde: Opptil 200 km.
  • Lading: To ulike ladesystemer er tilgjengelig. CCS2: Maks. ladeeffekt på 150 kW (likestrøm). Low Power Charging: Maks. ladeeffekt på 22 kW (vekselstrøm).
  • Ladetid: Fra tomme til fulladede batterier (300 kWt): CCS2 150 kW ca. 1,5 time, Low Power Charging ca. 10 timer.

Fakta om Volvo FL Electric

  • Helelektrisk lastebil for distribusjon, avfallshåndtering og andre bruksområder i bymiljøer – totalvekt på 16 tonn.
  • Drivlinje: 185 kW elektrisk motor, maks. kraft/130 kW konstant effekt, girkasse med to gir, mellomaksel, bakaksel. Maks. dreiemoment i den elektriske motoren: 425 Nm. Maks. dreiemoment i bakakselen: 20 kNm.
  • Energilagring: 2–6 litiumionbatterier, totalt 100–300 kWh.
  • Rekkevidde: Opptil 300 km.
  • Lading: Vekselstrømlading via strømnettet (22 kW) eller hurtiglading med likestrøm via CCS/Combo2 for opptil 150 kW.
  • Ladetid: Fra tomme til fulladede batterier: hurtiglading 1–2 timer (lading med likestrøm), nattlading opptil 10 timer (lading med vekselstrøm) med en maksimal batterikapasitet på 300 kWh.
  • De to første Volvo FL Electric-lastebilene tas i bruk av avfalls- og resirkuleringsselskapet Renova og transportfirmaet TGM.
  • Prosjektet «Off Peak City Distribution» undersøkte effektene av varetransport om kvelden og natten i sentrale Stockholm. Ved å unngå rushtrafikken kunne lastebilene utføre arbeidet på en tredjedel av tiden sammenlignet med på dagtid.

Relaterte artikler