Jo mer batterikapasitet, desto bedre, ikke sant?

Hvor langt er det mulig å kjøre før batteriene må lades? Mange av de vanligste spørsmålene om elektriske kjøretøy dreier seg om rekkevidde. Jo lengre, desto bedre, ikke sant?
Frukt i kasser - bydistribusjon av dagligvarer. Foto.

«Du må naturligvis ha nok energi ombord til å dekke den operasjonelle rekkevidden. Men det er ingen grunn til å kjøre rundt med flere batterier enn nødvendig», sier Anna Thordén, produktsjef, elektromobilitet hos Volvo Trucks. 

Når det gjelder transport i bytrafikk, er det ofte viktigere å kunne ta tung last enn å kunne kjøre veldig langt. En typisk lastebil til bydistribusjon kjører sjelden lengre enn 200 km om dagen, og renovasjonsbiler kjører mye kortere. For at det skal bli riktig balanse mellom nyttelast og rekkevidde, må batterikapasiteten optimaliseres etter individuelle behov. Dette legger grunnlaget for effektiv og økonomisk transport, og det bidrar til å begrense miljøpåvirkningen. 

«Ekspertene våre analyserer transportoppdraget, de planlagte rutene, topografien, den ønskede lastekapasiteten og ladebehov i hvert enkelt tilfelle. Deretter presenterer vi et forslag til en løsning som dekker kundens tilgjengelighets- og produktivitetskrav. Dette gjelder hele lastebilen, inkludert batteriene», forklarer Anna Thordén.

Hvor langt kan man så kjøre på en enkelt lading? Det enkle svaret er opptil 300 km*. Det beste svaret er faktisk et spørsmål: Hvor langt trenger du å kjøre? 

* Volvo FL Electric til bydistribusjon med en batterikapasitet på 100–300 kWh.

Relaterte artikler