25 Volvo FH-innovasjoner

Volvo FH har endret fremtiden helt fra starten av. Den var revolusjonerende i 1993, og den fortsetter å bryte ny mark når det gjelder sjåførkomfort, sikkerhet, ytelse og muligheter for forretningstilpasning. Her er 25 av innovasjonene som har ført Volvo FH til topps.
Volvo FH LNG-lastebil

25: Volvo FH LNG (2017)
Volvo Trucks ser alltid etter nye måter å øke effektiviteten og finne bærekraftige løsninger på. I 2017 ble Volvo FH LNG lansert. Den er en tung lastebil som kjører på flytende naturgass eller biogass. Med disse lastbilene kan CO2-utslippene reduseres med 20 til 100 prosent. Dermed er det mulig å redusere miljøpåvirkningen fra tunge regionale og lange transportoperasjoner ytterligere.
 

Volvo FH – testing av tung last


24: I-Shift med krabbegir (2016)

Med de nye lave girene kan Volvo FH startes med enda tyngre last på ujevne overflater, noe som betyr at sjåføren kan takke ja til flere jobber. Og når du kjører uten last – på tilbaketuren – er det alltid mulig å finne et egnet gir som reduserer drivstofforbruket.

Volvo FH med hevet aksel


23: Tandem akselløft (2015)

Drivaksler skaper friksjon og rullemotstand – noe som øker mengden drivstoff du bruker. Når akselen kobles fra og heises opp når den ikke trengs, kan drivstofforbruket reduseres med opptil fire prosent på tilbaketuren med løftet aksel. Dette er ideelt for sjåfører som kjører med tung last i én retning og uten last på hjemveien.

Volvo FH med Dual Clutch


22: I-Shift Dual Clutch (2014)

Med I-Shift Dual Clutch fikk Volvo FH en girkasse med racerbilteknologi. Dermed får du en enda jevnere kjøreopplevelse – spesielt i bakker.

En sjåfør som styrer en Volvo FH


21: Volvo Dynamic Steering (2013)
Med Volvo Dynamic Steering får sjåføren en ny opplevelse. Ved å finne ut hva sjåførens intensjoner er, 2000 ganger per sekund, samt kompensere for terreng og vind blir styringen mye mindre anstrengende. Dette reduserer belastningen på ryggen og nakken til sjåføren. Ved høye hastigheter sørger Volvo Dynamic Steering for at sjåføren holdes stabil og holder kursen. Og ved rolig og forsiktig manøvrering sørger den for god styrekraft – uavhengig av lasten.

Fjerde generasjonen av Volvo FH


20: Fjerde generasjon (2012)

I 2012 så den nye Volvo FH-lastebilen dagens lys. Denne gangen med enda flere funksjoner som hjelper sjåføren. Førerhuset ble utvidet med én kubikkmeter, og vinduene ble gjort enda større for å forbedre sikten. Kjøreegenskapene ble forbedret med et finjustert chassis.

Interiøret i Volvo FH


19: I-Park Cool (2012)

Volvo FH er et fullstendig arbeidsområde – og oppholdssted. En god natts søvn er avgjørende for sikkerheten på veien, og med det integrerte klimaanlegget I-Park Cool satte Volvo Trucks en ny standard når det kommer til å holde temperaturen på rett nivå – selv på nattestid.

Volvo FH i fjellterreng


18:  I-See (2012)
Med I-See-programvaren bruker Volvo FH kunnskap om veiene du har kjørt. Programvaren bruker kunnskapen til å maksimere drivstoffbesparelsene via en intelligent konstantfartholder for hver eneste bakke.

Volvo FH med en demonstrasjon av kollisjonsvarsler


17: Kollisjonsvarsler med full autobrems (2012)

Volvo FH har holdt sjåfører trygge siden 1993. I 2012 lanserte Volvo Trucks kollisjonsvarsler med full autobrems. Dette er en aktiv sikkerhetsfunksjon hvor radar- og kamerateknologi brukes til å identifisere kjøretøy foran lastebilen.

Tredje generasjon av Volvo FH


16: Tredje generasjon av FH (2008)

I 2008 fikk Volvo FH en stor oppgradering. Interiøret i førerhuset fikk et nytt design, som satte en ny standard for sjåførkomfort. I tillegg fikk fronten et nytt lett gjenkjennelig utseende med en ny grill og solskjerm samt nye frontlykter.

Et instrumentbord som viser DAS


15: Sjåførvarselassistent (2008)

Volvo Trucks holder veiene trygge. I 2008 ble sjåførvarselassistenten lansert. Systemet oppdager alle uvanlige bevegelser på veien. Hvis sjåføren viser symptomer på trøtthet, sender systemet ut en lydadvarsel og et visuelt signal.

Knapp for kjørefeltassistenten


14: Kjørefeltassistent (2007)

For å holde sjåføren trygg sporer kjørefeltassistenten veimarkeringer med et kamera og varsler vedkommende hvis kjørefeltlinjer krysses ved et uhell.

 

Volvo FH i fjellterreng


13: Volvo motorbrems+ (2006)

Da Volvo FH ble lansert i 1993, var Volvo motorbrems en av de spennende funksjonene. I 2006 fikk systemet en oppdatering som økte bremseeffekten med opptil 25 prosent. Dette gjør kjøring i nedoverbakker mer avslappende og reduserer belastningen på driftsbremsene.

Andre generasjon av Volvo FH


12: Andre generasjon av FH (2001)

Med den andre generasjonen av Volvo FH ble det satt en ny standard. Den allerede vellykkede lastebilen fikk enda flere funksjoner som gjorde arbeidsplassen bedre for sjåfører og mer lukrativ forretningsmessig. Førerhuset med nytt design hadde enda bedre aerodynamikk. 

Volvo FH – illustrasjon av ESP (Electronic Stability Program)


11: Elektronisk stabilitetsprogram (ESP (2001))

I 2001 lanserte Volvo Trucks verdens første stabilitetsprogram som omfatter både lastebil- og trailerkombinasjoner. I farlige situasjoner griper det elektroniske stabilitetsprogrammet inn ved å redusere motorkraften og bruke bremser enkeltvis på hvert av julene på lastebilen og traileren.

Volvo FH – sikkerhetstesting


10: Energiabsorberende førerhus (2001)
Volvo Trucks finner alltid nye måter å øke sikkerheten på. Hvis lastebilen kolliderer, overfører det energiabsorberende førerhuset energien bakover for å opprettholde et avgjørende overlevelsesområde i huset.

Volvo I-Shift.


9: I-shift (2001)

I 2001 kom I-shift-girkassen til Volvo FH – en revolusjon innen giring. Den var et girsystem som var laget bare for automatisk girskifting, noe ingen andre hadde gjort for lastebiler tidligere. Den ga Volvo FH en stor fordel – sjåføren kunne fokusere på trafikken og samtidig få optimal ytelse for langtransport.

 

Bremseskive


8: Skivebremser med elektronisk styrt bremsesystem (1999)

God ytelse er viktig ved alle deler av lastebilen. Når skivebremsene med EBS ble lansert i 1999, fikk Volvo FH overlegen respons samtidig som det ble lagt til rette for enda flere funksjoner i fremtiden.

Volvo – sikkerhetstesting


7: Fremre underkjøringsbeskyttelse (1996)
Sikkerhet er ikke bare viktig for personene som sitter i lastebilen. Ved frontkollisjoner med biler er Volvo FH designet for å trekke seg bakover for å absorbere noe av energien. Volvo Trucks innførte denne funksjonen lenge før den ble obligatorisk.

Sikkerhetstesting av kollisjonspute


6: Kollisjonspute (1995)

I 1995 ble Volvo den første produsenten av tunge lastebiler i verden som innførte kollisjonsputer på førersiden.

D12-motor


5: D12A-motor (1993)

Med D12A-motoren fikk Volvo FH et stort fortrinn. Den nye motoren hadde enestående ytelse. Den hadde én enhetsinjektor per sylinder, overliggende kamaksel og fire ventiler per sylinder. Når sjåfører fikk teste den, var motoren en av tingene som virkelig skilte seg ut.

En Volvo FH som kjører i en nedoverbakke i en skog


4: Volvo motorbrems (1993)

Med Volvo motorbrems fikk Volvo FH god bremseeffekt fra starten av. Den reduserte belastningen på driftsbremsene og la til rette for en høyere gjennomsnittshastighet med økt sikkerhet i kupert terreng.

Volvo FH – modelltesting av aerodynamikk


3: Aerodynamikk (1993)

Volvo FH var den første lastebilen som gikk gjennom omfattende testing i vindtuneller for å oppnå optimal aerodynamikk. Dette ga bedre ytelse og et lavere drivstofforbruk.

Interiøret i Volvo FH


2: Førerhus (1993)

En av de største fordelene Volvo FH hadde da den ble lansert, var at hovedfokuset lå på sjåføren. Førerhuset ble designet etter utallige tester med ekte sjåfører. Hver eneste avgjørelse ble gjort med behovene deres i tankene. Dette resulterte i et førerhus som gjorde stort inntrykk på markedet. Volvo FH var ikke bare et sted for kjøring – den var også et andre hjem.

To Volvo FH-lastebiler


1: Chassis (1993)

Da Volvo FH ble utviklet, var den en del av en større plan hos Volvo Trucks. En av tingene som gjorde Volvo FH så bra fra starten av, var det nye chassiset. Det ble designet som et utgangspunkt alle teknikere kan bygge videre på. Dette førte til stabilitet og kreativitet – og det dannet grunnlaget for fremtidige vellykkede lastebilserier.

Relaterte artikler

Volvo FH – 25 år med innovasjon

Volvo FH er en enorm suksess. Og innovasjonene som er til nytte både for sjåfører og eiere samt sikkerhets- og virksomhetsmessig, fortsetter å endre spillereglene. «Du må oppmuntre til en kultur hvor folk kan utforske nye ideer. Og en struktur som ...

Derfor er Volvo Dynamic Steering bra for sjåførene

Perfekt stabilitet i høy hastighet, total kontroll i lav hastighet og vesentlig mindre belastning på muskler og ledd. Siden det revolusjonerende systemet Volvo Dynamic Steering (VDS) ble lansert i 2013, har det endret mange sjåførers kjørestil på et ...

Med krabbegir gjennom islagte skoger

Islagte, smale og kuperte veier, og en totalvekt på 76 tonn. Tømmertransport gjennom de finske skogene er en krevende oppgave for både sjåfører og biler. Med Volvos I-Shift med krabbegir takler imidlertid Saku Simpanen og teamet hans både det kuperte ...