Norges største Palfingerkran til Bodø

Nylig leverte Nordic Last og Buss AS i Bodø denne pluggen av en kranbil til BKT eller Bodø Kran & Transport AS. Så vidt oss bekjent er det den største kranen det går an å få på en bil registrert for vanlig trafikk – altså ikke som motorredskap.
Volvo FH med Norges største Palfingerkran. Foto.

Påbygget består av en Palfinger PK165002 TEC7, som er den største Palfingerkranen som er levert i Norge (lengste). Kranen har også en PJ240E Jib og 3,5tons vinsj. TEC7 benevnelsen til Palfinger er nyeste modell med P-profilbom, noe som gjør den sterkere.

I forbindelse med leveransen, er påbygg av kran, VBG hengerfeste og svingskive levert som ”halvfabrikat” fra Palfinger i Østerrike, hvor kranen ble montert og testet.  Deretter ble den ferdigstilt av Palfinger Skedsmo, som har sluttmontert med verktøyskap etc. samt lakkering av påbygget. Det er Nordic Last og Buss AS som har montert diverse lys/varsellys, kamera, koblet strøm på påbygg, lakkert detaljer på førerhus og klargjort bilen. Påbygget er solgt gjennom Palfinger Norge avd. Nord v/Geir Arne Olsen. Chassis er solgt av Thorbjørn Antonsen hos Nordic Last og Buss AS.

Stig Tommy Larsen foran Palfinger kranen. Foto.

Stig Tommy Larsen har fått opplæring hos Palfinger Østerrike og er ansvarlig for kranoppdragene i bedriften.

Bodø Kran & Transport AS er en veletablert transportbedrift med hovedkontor i Bodø.

De har også en avdeling på Fauske, noe som gjør de fornuftig plassert i forhold til vareflyten på E6. Bodø Kran & Transport hadde sin start i 2011. BKT har hatt jevnlig vekst i påfølgende år og er nå en vesentlig aktør i regionen.

Dagens bilpark består av totalt 25 biler og 11 tilhengere. Bedriften har i dag ca 30 ansatte og en variert bilpark for de fleste formål.

Norges største Palfingerkran. Foto.

Norges største Palfingerkran til Bodø

Bilen er en Volvo FH540 8x4 med 2 x 10 tonns parabel foran og 26 tonns lufttandem bak. Den er også godt utstyrt med blant annet valgfri avlastning av tandemakselen og VDS, som er perfekt til en så stor og tung kranbil. Det kan nevnes at bilen er utstyrt med både svingskive og VBG hengerfeste  bak for å kunne kjøre med kjerre også ved behov. Det er også bestilt en spesialtilpasset semihenger til bilen, som vil bli levert av Nordic Trailer i løpet av høsten. Her er det tilpasset til fingerspissene slik kunde ønsker det både i lakkering og farger, samt surrefester, utstyr og akselkonfigurasjon.