Tungt, langt og bredt – det er Bull det…

Snart 40 år som tungtransportør og fortsatt i full vigør. Det startet med en Volvo Titan i 1969. Volvo FH nummer 15 i rekken er nylig tatt i bruk av denne trofaste Volvo-kunden, Bull Trans Oslo AS.
Bull Transport sin Volvo FH16 750. Foto.

En av fire av Bull Transport sine Volvo FH16 750

Alt fra hus, knuseverk og enorme gravemaskiner er fraktet på Bull Trans Oslo AS sine biler opp igjennom tiden. Det hele startet i 1969, da han far sjøl, Øystein Aarnes (73) startet opp med en tippbil – en Volvo 495 Titan. Via en del biler av ymse merker, ble det oppstart for tungtransporten i 1976.

I min uvitenhet, så trodde jeg at Bull-navnet hadde tilknytning til T.O. Bull, som driver med betongtrommelbiler og mobilkraner, men akk hvor feil man kan ta…

Øystein Aarnes smiler og forklarer en noe treig journalist hva som ligger bak navnet, i og med at ingen i familien heter Bull…

– Det er rett og slett klengenavnet mitt som liten gutt, da jeg ble kalt Bulle… Så enkelt, så greit, og så var det oppklart.

Rett og slett en drøm å kjøre. Jeg kjører nå i gang med fullt lass midt i en bakke, der jeg tidligere måtte rygge for å ta ny fart

forteller Thomas Aarnes

I en alder av 73 er fortsatt Øystein engasjert, men man kan vel slå fast at det er sønnen Thomas (43) som drifter den daglige oppdragsmengden for firmaets fire egne biler og en leiebil.

I dag disponerer de hele 2950 hestekrefter med sine egne biler, altså 3 FH16 750 og en FH16 700. Den siste med XXL førerhus er 6 år gammel, og som om ikke alt for lang tid muligens må vike plassen for nok en Volvo FH16 750. Vel, det siste er en ren gjetning fra undertegnedes side. I tillegg har de 3 Vang-hengere og en polskbygd fra Max.

For rundt regnet en måned siden fikk de overlevert flaggskipet, som Thomas selv kjører til daglig, ved siden av driftingen av kjøreoppdragene. En Volvo FH16 750, med VDS, løftbar tandem og selvfølgelig den nye I-Shiftkassen med det nye krabbegiret.

– Rett og slett en drøm å kjøre, forteller Thomas og gir oss eksempler på eksempler på hvor effektiv den nye girkassen er i forhold til tidligere.

– Jeg kjører nå i gang med fullt lass midt i en bakke, der jeg tidligere måtte rygge for å ta ny fart, forteller han og er uten tvil svært fornøyd med Volvos løsninger på dette området. Det skal også nevnes at litt finstas måtte det bli innvendig i førerhuset, der F. L. Buur i Danmark har fått utfolde seg.

Far Øystein og sønn Thomas Aarnes foran firmaets Volvo FH16. Foto.

Far Øystein og sønn Thomas Aarnes driver et velrenomert firma i Oslo og far Øystein har vært med siden starten 1969.

– Vi benytter også Volvo Finans AS i forbindelse med finansieringen, så man kan vel kanskje si at vi holder det hele innen Volvo-familien

forteller Øystein Aarnes

Rett og slett en flott doning, gjennomtenkt, men også et syn for øyet. En annen ”liten” detalj, er at Thomas nå får omprogrammert VDS (Volvo Dynamic Steering) på sine biler. Av den grunn at han gjerne vil ha rattfunksjonen litt tyngre i hastigheter over 40 km/t. Og selvfølgelig ordnet Volvo dette for han…

Veidekke, Kynningsrud og andre store entreprenører er i kundeporteføljen, og bilene trafikkerer stort sett hele landet, og litt over grensene også, selv om nok hovedoppdragsmengden foregår på Østlandet.

– Jeg er ikke redd for at en bil blir stående på morgenen, ingen panikk av den grunn… Nesten alltid dukker det opp et hasteoppdrag, og da har vi en bil klar umiddelbart, forteller Thomas til Volvo På Vei.

I dag er det totalt 6 ansatte i firmaet, med stort og smått, for å si det slik.

– Alle våre biler har en Gullavtale med Volvo, som går over 7 år. Da er det normalt tid for bilbytte, forteller Øystein Aarnes og fortsetter:

– Bilene våre går cirka 80.000 kilometer i året, og stort sett med svært tunge lass hele tiden, så da er det for oss av stor viktighet at vi har inngått en slik avtale.

Bilene blir normalt kjøpt  hos Volvo Truck Center AS i Oslo og det er Bjørn Riise som er kontaktmannen.

3 av firmaets 4 biler - FH16 750. Foto.

3 av firmaets 4 biler - flotte og velholdte Volvo FH16 750.

Relaterte artikler

3 volvo:volvo-trucks/magazine/topic-tags/other volvo:volvo-trucks/magazine/category-tags/transport-story true 3