Tredje generasjons transportbedrift i nord

FST AS eller mer korrekt, Frank Steensen Transportforretning AS, som firmaet i dag heter, holder til i nord, nærmere bestemt i Beiarn, litt nord for Saltfjellet. De har holdt det gående siden 1927 da Håkon Steensen ”kjørte” det hele i gang med hest og kjærre. I dag er det Frank Steensen som er mannen ved roret, og firmaet er i medgang som aldri før.
Sjåførene oppstilt foran Volvo-lastebilene. Foto.

Sjåførene fra venstre er: Kyrre Jensen, Christian Hestekker, Tor Audun Paulsen og Kjell Arne Karlsen. I midten daglig leder Frank Steensen.

Logo felleskjøpet på bil. Foto.

I 2001 fikk FST avtale om kjøring for Felleskjøpet og da var de skikkelig i gang.

Vi satser hovedsakelig på primærnæringene i Norge, men vi har jo prøvd oss på stykkgodsbransjen også… Frank Steensen smiler fra kontorpulten og innrømmer gjerne at det å ha oppdrag for speditører, ikke ga noe som helst i avkastning.

– I dag har vi oppdragsgivere som Tine, Felleskjøpet, Ewos AS og Saltdalshytta og synes det er oppdragsgivere som er solide og sikre, og det er innen denne type transport vi ser for oss fremtiden, forteller Frank til Volvo På Vei.

Lastebil fra 1927. Foto.

Håkon Steensen foran den første lastebilen fra 1927.

Håkon Steensen startet med hest og kjærre, men så snart muligheten for å gå til innkjøp av en lastebil kom, ble dette gjort faderlig fort… Håkon er Franks bestefar. Etter Håkon, så førte John Steensen bedriften videre og utvidet også virksomheten da veien over Beiarnfjellet ble åpnet. I 1997 overtok Frank, og startet enkeltmannsforetak. Da begynte også firmaet sakte, men sikkert å vokse.

– Vår filosofi har hele tiden vært primærnæringer, og i 2001 fikk vi avtale om kjøring for Felleskjøpet og da var vi liksom skikkelig i gang, forteller Frank.

Bruken av Dynafleet er veldig viktig i vår logistikk

Forteller Frank Steensen

Daglig leder i FST AS

I 2006 ble det dannet et AS og det ble også inngått en ny avtale med Tine. Flere avtaler om transport kom jevnt og trutt inn til firmaet, bulktransport fra Trøndelag, avtale med Saltdalshytta og bulktransport for Felleskjøpet på Helgeland. De siste nye hendelsene er avtale med Ewos AS og oppkjøp av den tradisjonsrike transportforretningen Tor Paulsen & Sønner AS i Fauske. Nylig fikk de også utvidet sitt engasjement hos Tine, og de vil nå faktisk ha melkeinnhentinger helt opp til sørsiden av Kvænangsfjellet.

Tine-bilen som går for FST. Foto.

Bilene som går for Tine, tilbakelegger rundt regnet 180 000 kilometer i året, og går på tre skift.

I tillegg til hjertet i bedriften, som ligger på hjemstedet Beiarn, har de kontorer og avdelinger i Bodø, Fauske, Mosjøen og Steigen. Ved overtakelsen av Tor Paulsen & Sønner AS fikk de både kontor- og verkstedfasiliteter i Fauske.

Totalt har nå selskapet 18 biler, fordelt på 13 i FST og 5 i Tor Paulsen & Sønner AS. Det kan man vel kalle en god utvikling på 10 år, fra han tok over og startet med 3 biler. Alle bilene i FST er Volvo, og de har tegnet Gullavtale på alle Volvobilene de har.

Utelunsj på en sjelden solskinnsdag. Foto.

Utelunsj på en sjelden solskinnsdag.

Vi er så avhengig av at bilene er på veien hele tiden, så da er det beste alternativet en Gullavtale som dekker alle kostnader, planlagte eller uforutsette

Forteller Frank Steensen

Daglig leder i FST AS

– I tillegg er bruken av Dynafleet veldig viktig for oss i vår logistikk, fortsetter han. Og han burde vite hva han snakker om, med den logistikkutdannelsen han har fra Tromsø Maritime Høgskole.

Frank Steensen, daglig leder. Foto.

Frank Steensen skryter av sjåførene rett fra hjertet.

De bilene som går for Tine, tilbakelegger rundt regnet 180.000 kilometer i året, og går på tre skift. Da er man jo avhengig av stabile og dyktige sjåfører.

– Ja, det er riktig, og det har vi virkelig… Om et firma som vårt skal kunne fungere med den type transport vi har, er vi helt avhengig av at sjåførene er både dyktige og interesserte i jobben sin. Våre sjåfører, de fleste av dem, har vært her i lang lang tid, og jeg må virkelig rose dem for den jobben de gjør. Både som sjåfører, men også som våre kunders ansikt utad, sier Frank – og det er ingen tvil, dette kommer fra hjertet!

Frank Steensen på kontoret. Foto.

Frank Steensen har full oversikt og styrer firmaet med stødig hånd.

– Nå utvider vi også kjøringen for Tine, så mest sannsynlig vil vi sette inn ytterligere 5-6 biler i kjøringen med innhenting av melk. Nå har vi innhentinger fra Saltfjellet i sør, til Tysfjord i nord, og vi har også rundt 30 mil til nærmeste meieri, hvor vi leverer melken.

Frank Steensen får oss til å forstå at det kreves en vel planlagt logistikk for å få dette til, og at avstandene rett og slett er enorme. Totalt er det ansatt 35 personer i bedriften.

De benytter forhandlerne og verkstedene til Nordic Last og Buss AS i Bodø og Fauske. I tillegg benytter de også Wist Last & Buss AS på Helgeland.

– Vi har et godt samarbeide med Volvo, og de personlige relasjonene som vi har bygget opp over mange år, er viktig for oss.

På spørsmål om det blir Volvo når nye Tine-biler skal kjøpes inn, må vi vel tolke svaret som positivt…

Alt i alt ble det et positivt møte med både ledelse og sjåfører i dette solide firmaet i nord, der utfordringene står i kø – året rundt. 

Volvo FH16 750 og Volvo FH 540. Foto.

Volvo har en god posisjon i firmaet.

FAKTA OM FRANK STEENSEN TRANSORTFORENING AS

  • Daglig leder: Frank Steensen (57)
  • Holder til: Beiarn, med avdelinger i Bodø, Fauske, Mosjøen og Steigen
  • Oppdragsgivere: Tine, Felleskjøpet, Ewos og Saltdalshytta
  • Antall biler: 18
  • Antall ansatte: 35

 

Relaterte artikler

3 volvo:volvo-trucks/magazine/topic-tags/other volvo:volvo-trucks/magazine/category-tags/transport-story true 3