Et oversiktlig arbeidsområde

Volvos instrumentbord har et tydelig og enkelt design som kombinerer klassisk skandinavisk stil med funksjonalitet og brukervennlighet.
Carin Larsson

Carin Larsson, interaksjonsspesialist i avdelingen for produktdesign i Volvo Group Trucks, ledet arbeidet med å utvikle det nye instrumentbordet for Volvo Trucks.

Carin Larsson

– Instrumentbordet i en lastebil bør være slik at sjåføren kan kjøre så trygt og effektivt som mulig. Dette oppnår vi ved å gjøre funksjonene lett tilgjengelige og enkle å bruke, sier Carin Larsson.

Instrumentbordet i lastebilen er stedet der kjøretøyet og sjåføren møtes. Det er her den meste av samhandlingen mellom de to finner sted, og utformingen er derfor svært viktig for kjøreopplevelsen. Det bør være slik at sjåføren kan kjøre så trygt og effektivt som mulig. Dette oppnår vi ved å gjøre funksjonene på instrumentbordet lett tilgjengelige og enkle å bruke.

Første steg i utformingen av Volvo Trucks' nyeste instrumentbord var å identifisere hvilke funksjoner som er mest brukt. Etter omfattende research, som blant annet besto av spørreundersøkelser og intervjuer av lastebilsjåfører, oppdaget designteamet noen overraskende resultater.

– Vi fant ut at mange av målerne på instrumentbordet bare er der av gammel vane, bare fordi ingen hadde stilt spørsmål ved hvorvidt de er nødvendige, sier Carin Larsson, som er samhandlingssjef for produktdesign i Volvo Group Trucks Technology. – Men det er noe av det viktigste i jobben til en designer. Man må hele tiden stille spørsmål ved ting og vite hvor grensen går. Det er den eneste måten å forbedre ting på.

Mange av de mindre målerne er derfor fjernet og erstattet med digitale avlesninger. De to viktigste måleinstrumentene, speedometeret og turtelleren – som vanligvis befinner seg side om side – har blitt slått sammen til én felles, sentrert visning. Dette har ført til et renere og mer oversiktlig displaypanel, i tillegg til en unik stil. 

Skisse av et instrumentbord

På det nye instrumentbordet har mange av måleinstrumentene blitt fjernet og erstattet med digitale avlesere, noe som har medført et renere og mer oversiktlig arbeidsområde.

– Det er viktig med god plass, ettersom det bidrar til ro og bedre oversikt, sier Larsson. – Av og til kan et instrumentbord inneholde så mange forskjellige lys og skjermer at det ser mer ut som et juletre. Slike instrumentbord er rotete og distraherende for sjåføren. Ved å forenkle utformingen kan vi gjøre det mer funksjonelt. 

Den samme tankegangen ligger også til grunn for resten av instrumentbordet – med store og tydelige kontroller som er organisert på en måte som gjør dem enkle å finne. Målet er å sørge for at sjåførene kan holde fokus på veien ved å slippe å lete etter måleinstrumenter eller kontroller. Det er også viktig at hele miljøet i førerhuset er enhetlig og sammenhengende, ettersom det er slik sjåføren ser på det.

Skisse av et instrumentbord

Et enklere design kan være mer funksjonelt, ettersom det medfører færre distraksjoner for sjåføren.

Det er åpenbart at menneskelig interaksjons står helt sentralt i designarbeidet til Carin Larsson og resten av teamet i Volvo Group Trucks Technology. – Som interaksjonsdesignere er vi involvert i designprosessen helt fra starten for å sørge for at plasseringen av alle de ulike funksjonene er styrt av sunn fornuft og logikk, legger Carin Larsson til. – I enkelte selskaper designer de maskinvaren først, slik at interaksjonsteamet må tilpasse seg dette designet. Dette medfører at sluttproduktet har svak interaksjon og nedsatt funksjonalitet.

Som designer må du stille spørsmål ved og revurdere absolutt alt. Det er kun da man kan gjøre noe annerledes og skape noe som er bedre.

Carin Larsson

Interaksjonsspesialist

Carin Larsson

Det er viktig med god plass, ettersom det bidrar til ro og bedre oversikt, sier Carin Larsson.

I tillegg til å være praktisk og funksjonelt bidrar det oversiktlige instrumentbordet også til den helhetlige skandinaviske minimalismen som preger lastebilens uttrykk – noe designerne tok med i betraktningen. Ideelt sett skal interiøret i førerhuset være så unikt og særegent at man vet man kjører en Volvo-lastebil så snart man setter seg bak rattet. 

– Volvo er et førsteklasses varemerke, og designet skal gjenspeile det. Tilbakemeldinger fra kundene tilsier at de får en kvalitetsfølelse så snart de setter seg i førerhuset, og instrumentbordet er viktig i så måte. 

Carin Larsson

Tittel: Samhandlingssjef for produktdesign i Volvo Group Trucks Technology
Alder: 45.
År i Volvo: 11.
Arbeidsplass: Det europeiske designstudioet ved Volvo Group Trucks Technology i Göteborg.

Beslektet innhold

Design som gir god sikt

Det nye speilet i Volvo FH ble utviklet for å gi bedre sikt og bidra til lastebilens identitet....

Ditching the drag with improved aerodynamics

Drivstoff utgjør omtrent en tredjedel av kostnadene i et transportfirma. Ved å kombinere stadig bedre aerodynamikk med den nye EURO 6 trinn C-motoren kan Volvo Trucks nå bidra til drivstoffbesparelser på opptil tre prosent for langtransport og ...

Slik monteres førerhuset i en Volvo-lastebil

På samlebåndet for førerhusinteriør på Volvo Trucks' monteringsanlegg i Tuve i Göteborg, settes cirka 900 deler sammen til et komplett Volvo-førerhus – og hele prosessen tar under seks timer....

Filtrer artikler

5 true 5