HARLEM ER TILBAKE – i en helt ny utgave

De som holder på med transport i Norge, kan ikke ha unngått å ha hørt om Harlem Transport AS. Det ble for fire år siden solgt til PostNord… Nå er entusiastene tilbake, i en helt ny utgave ved navn Harlem Solutions AS.
Harems Volvo FH kjørende. Foto.

HARLEM ER TILBAKE – i en helt ny utgave.

Dagfinn Harlem, som drev opp Harlem Transport AS, til et firma, sett med norske øyne, som ble stort. Hele 160 biler på det meste. Imidlertid, nå er Dagfinn med kun som en som gir råd og øser ut av sin erfaring. Nå er neste generasjon Harlem på plass, Dag Harlem (50),  i sammen med de trofaste medarbeiderne Birger Andersen (54) og Dag Erik Eng (32). Disse tre er likeverdige partnere i det nye firmaet, med befrakterne Steinar Sørensen (51) og Horts Dörfler (39) som innehavere av en mindre andel i firmaet.

Firmaet ble stiftet  5 januar i år, og driften kom i gang den 1. mars. Da var antall biler null, nå et par tre måneder senere eier de 9 nye biler – 8 Volvo og 1 tysker… I tillegg har de rundt regnet 10 leiebiler innleid stort sett hver dag. Her går det rett og slett unna.

Foto av 3 Volvo FH til Harem Transport.

Går alt som planlagt, vil vi ha bestilt ytterligere 5 nye Volvo for oppstart med ny kunde i oktober. Vi er i god dialog med flere kunder av betydelig størrelse, så det er lov til å være svært optimistiske.

Sier Dag Harem smilende

En av eierne i Harem Solutions AS

Per i dag har de oppdrag innen byggevarer, industri og dagligvarer, men planlegger ytterligere nye felter innen miljø og medisin.

– Vi har også bestilt en varebil for kjøring innen distribusjon og ekspress.

– Vi har blitt utrolig positivt tatt i mot i markedet, noe ikke minst Harlemnavnet er en medvirkende årsak til, skyter Birger Andersen inn. Birger er den som er ansvarlig for bilpark og sjåfører, og det han ikke kan om transport og biler, er det vel egentlig ingen grunn til å vite noe om…

Hele staben i administrasjon kommer direkte fra PostNord og det ”gamle” Harlem. Noe også de fleste av sjåførene gjør, i alt 11 i antall.

– Vi har lange ventelister på jobbsøkere hos oss, både innen administrasjon og sjåfører. Det er jo en veldig behagelig situasjon, forteller Dag Harlem.

Om utviklingen går som planlagt, vil de ansette ytterligere 7 sjåfører og 2 befraktere før årets utgang.

Både Dag, Birger og  Dag Erik er skjønt enige om at dagens priser nesten er til å gråte av, i alle fall der man konkurrerer med utlendinger og kabotasjekjøring. De nevner eksempler som det nærmest er umulig å tro på, men vi tror…

Fra venstre Dag Erik Eng, Dag Harlem og Birger Andersen. Foto.

Tre likestillte eier i Harlem Solutions AS, fra venstre Dag Erik Eng, Dag Harlem og Birger Andersen.

Eierne i Harem Soulutions. Foto.

– Skal man tjene penger på transport i dag, så er det viktig å spesialisere seg, noe vi prøver på etter beste evne. At vi har hatt en så eksplosiv utvikling, forteller jo at vi har lykkes i oppstartsperioden, forteller gutta på kontoret.

– Vi kommer jo alle fra PostNord, men der ble det rett og slett for byråkratisk og storkonserndrift er ikke noe for oss. Vi må ha korte veier til beslutninger, noe vi alltid har hatt gjennom hele Harlems historie, forteller Dag Harlem.

Harlem Solutions leier nå lokaler hos Utne Transport AS, rett på utsiden av Sarpsborg. Nærmere et transportsentrum går det ikke an å kommer. Flere store transportfirmaer ligger på rekke og rad, blant annet Kingsrød Transport AS. Her er det også vaskemuligheter for lastebiler, Volvo-verksted og dieselfylling. Nære til E6 er det også – med andre ord et glimrende utgangspunkt for det nye Harlem Solutions AS. 

Befrakterne i Harem Solutions. Foto.

Befrakterne som også har eierandeler i firmaet, t.v. Steinar Sørensen og Horst Dröfler.

Hele 8 nye Volvo er kjøpt inn etter oppstarten i mars, og flere er på gang. Både Birger Andersen og Dag Harlem var pådrivere når PostNord gikk til innkjøp av 50 nye Volvo for en tid tilbake.

– Vi er fornøyd med både service og bilene som sådan, forteller Birger. Vi har en veldig god dialog med Volvo, og så lenge de stiller opp for oss, så har de en kunde i vårt nye firma. Vi vil også spesielt nevne selger Kim Christensen på Volvo Truck Center i Oslo, som har et kundefokus helt utenom det vanlige, avslutter han.

Det er hovedsakelig Volvo FH 540 det går i, ispedd noen Volvo FH 500. De har to kranbiler med henger, resten er trekkvogner. Det må også nevnes at de i august får den første Volvo Ocean Race-bilen som er solgt i Norge. En sak er sikker, det skal bli spennende å følge dette firmaet fremover.