Den rette fargen

Ved Volvo Trucks' lakkeringsverksted sørger et team med fargeteknikere, i samarbeid med helautomatiske roboter, for at hvert eneste førerhus får en jevn finish av høy kvalitet og med helt rett farge.
Et spraylakkert førerhus

Opptil 350 førerhus lakkeres hver dag ved Volvo Trucks-verkstedet i Umeå, og får sine spesifikke fargetoner.

Andreas Bask

Andreas Bask, sjef på lakkeringslaboratoriet ved førerhus- og monteringsanlegget i Umeå i Sverige.

Ved Volvo Trucks' førerhusfabrikk i Umeå i Nord-Sverige er lakkeringsverkstedet og laboratoriet ansvarlige for å lakkere alle førerhusene før de sendes videre til montering. Arbeidet med å sikre en jevn og perfekt finish av høy kvalitet er en lang og møysommelig prosess som inkluderer 9 kg maling og tar en hel dag å gjennomføre. – Folk forventer å få fargen de bestilte, og hvis de får noe annet, blir de svært misfornøyde selv om forskjellen er minimal, sier Andreas Bask, som er sjef på lakkeringslaboratoriet ved førerhus- og monteringsanlegget i Umeå.

Hele prosessen begynner med at kunden velger blant de mer enn 800 ulike fargene i Volvo Trucks' fargebank. Til tross for det enorme utvalget er hvit den desidert mest populære fargen, og spesifikt Winter White, som utgjøre nesten halvparten av førerhusene som lakkeres i Umeå. Store deler av den resterende halvparten består også av en rekke ulike hvittoner.

Med unntak av Winter White blandes all malingen ved anlegget, noe som utgjør cirka 4000 liter i uken. Hvis en kunde har et spesifikt ønske som ikke finnes i fargebanken, kan teknikerne på laboratoriet som regel utvikle den ønskede fargen. – Vi har blant annet mottatt fargeprøver fra stoffer, mobiltelefoner og neglelakk, legger Andreas Bask til. – I de fleste tilfeller kan vi tilby kundene farger som er svært likt det de ønsker. Hvis ikke kan vi utvikle en helt ny farge. Det er svært sjelden vi ikke kan oppfylle ønskene. Det skjer bare når fargen ikke har de nødvendige egenskapene.

Siden 2000 har roboter blitt brukt til å utføre selve lakkeringen, og i dag er hele prosessen fullstendig automatisk. Under lakkeringsområdet ligger et lager fullt av mengder med spann med ulike malingsfarger. Hver farge identifiseres ved hjelp av en strekkode, og er koblet til robotene ovenfor via rør. Her er det nok maling til to–tre dagers lakkeringsarbeid.

 

Yvonne Määttä inspiserer førerhuset

Selv om datasystemet er helautomatisk, er det fortsatt viktig med menneskelige innspill. Kvalitetskontrolloperatører som Yvonne Määttä inspiserer hvert førerhus og ser etter feil i lakken.

Folk forventer å få fargen de bestilte, og hvis de får noe annet, blir de svært misfornøyde selv om forskjellen er minimal.

Andreas Bask, sjef på lakkeringslaboratoriet ved førerhus- og monteringsanlegget i Umeå

Automatisk lakkeringssystem.

Et avansert, helautomatiske system pumper maling opp fra det utvalgte spannet på samme måte som et sugerør, og sørger for at den nøyaktige mengden maling blir brukt.

Det avanserte, helautomatiske systemet pumper maling opp fra det utvalgte spannet på samme måte som et sugerør, og sørger for at den nøyaktige mengden maling blir brukt, noe som fører til minimalt med svinn og avfall. Deretter påføres et løsemiddel for å rengjøre rørene slik at de ulike malingsfargene ikke blandes.

De siste årene har lakkeringsverkstedet hatt fokus på å redusere miljøpåvirkningen gjennom å minimere bruken av løsemidler. Tre av fem samlebånd bruker vannbasert maling, og et avansert rengjøringssystem er utviklet for å minimere bruken av rengjøringsprodukter.

Totalt sett, inkludert alle lag, brukes cirka 9 kg maling på hvert førerhus. De to første lagene er rustbeskyttelse, og deretter brukes grunning for å sikre bedre feste og slitestyrke i malingssystemet. I tillegg brukes dette for å sikre rett farge på underlaget. Det neste laget er enten et underlag etterfulgt av klarlakk, eller et lag som legges direkte på grunningen. De siste lagene gir den endelige fargen og egenskapene som kunden har bestilt. 

Fargebank

Kundene kan velge blant en stort utvalg farger i Volvo Trucks' fargebank. Hvis de ikke finner det de er ute etter, kan malingslaboratoriet forsøke å blande en egendefinert farge.

Et lite metallpanel lakkeres samtidig som førerhuset – og dette er en viktig del av kvalitetskontrollen. Når lakkeringen er fullført, blir panelet overført til lakkeringslabben, og her settes det inn i et spektrofometer og sammenlignes med fargen i hoveddatabasen. Ettersom mange farger og toner er svært like, er det lett for menneskeøyet å overse små variasjoner. Hvis spektrofometeret oppdager avvik, sendes førerhuset tilbake for å lakkeres på nytt.

Den siste kontrollen er en visuell inspeksjon under sterk, selvlysende belysning for å sikre at fargen er heldekkende og jevnt fordelt. Kvalitetskontrolloperatørene fører også hendene over overflaten for å sjekke at det ikke er noen klumper, riper eller ujevne overflater. 

Først når førerhuset har gjennomgått alle disse testene, videresendes det til monteringsbåndet.

Malingsblanding

Rundt 4000 liter maling blandes hver uke i produksjonslokalene i Umeå.

800 farger tilbys for øyeblikket av Volvo Trucks.
250–350 førerhus lakkeres i Umeå hver dag.
64 000 førerhus ble lakkert i 2016.
9 kg maling brukes på hvert førerhus.

Beslektet innhold

Slik monteres førerhuset i en Volvo-lastebil

På samlebåndet for førerhusinteriør på Volvo Trucks' monteringsanlegg i Tuve i Göteborg, settes cirka 900 deler sammen til et komplett Volvo-førerhus – og hele prosessen tar under seks timer....

Slik skapte vi den perfekte lastebillyden

Lastebilstøy er ofte noe som blir tatt for gitt. Den bare er der, rett og slett. Hos Volvo arbeider imidlertid dette teamet hele tiden for økt komfort og sikkerhet ved å optimalisere de innvendige og utvendige lydene en lastebil lager. ...

Motorenes fødested

Besøk Volvos motorfabrikk i Skövde i Sverige, der motorene blir bygget, og møt ingeniørene bak Euro 6-teknologien....

Filtrer artikler

5 true 5