FAFE AS i Molde: Store på distribusjon

I 2009 omsatte FAFE AS for 3,5 millioner kroner – i år regner de med å passere nærmere 100 millioner i omsetning. De har hatt en eventyrlig utvikling de siste 8 årene og det virker ikke som det stopper der… Og alt dreier seg stort sett om distribusjon, lang og kort.
Dronebilde over alle kjøretøyene og ansatte i FAFE AS. Foto.

FAFE AS er store på distribusjon

Finn Andrè Fredvig-Erichsen, daglig leder i FAFE. Foto.

Finn Andrè Fredvig-Erichsen viser stolt frem en lang rekke Gaselle-diplomer på veggen bak.

De som følger litt med på leveransene i ”Volvo på vei” vil ha lagt merke til at FAFE AS nærmest får overlevert en eller flere biler hver eneste gang bladet blir sendt ut. Vi ble litt nysgjerrige på dette firmaet og tok veien til Molde for et besøk.

Finn Andrè Fredvig-Erichsen (47) er navnet på daglig leder, og om du tar forbokstavene i navnet, så får du enkelt og greit FAFE. Om du så slenger på et AS på slutten er det hele komplett. Finn Andrè er ingen nybegynner i bransjen, han har drevet med transport siden 1993. Sånn for ordens skyld må vi jo ta med at han fikk sin første nye bil, en Volvo FH i 1997. Et prakteksemplar, i følge ham selv…

Volvo FH og Volvo FM. Foto.

To av de sist innkjøpte bilene i firmaet, plassert i havsnære omgivelser i Molde sentrum.

I starten dreide det seg om dyretransport og asfaltkjøring, vel og merke ikke med samme bil. Han startet da som en typisk fåbilseier – jobbet nærmest dag og natt for å få endene til å møtes.

Imidlertid var det først i 2002 ting begynte å skje. Tanken om et selskap med satsningsområde innen distribusjon ble født, og når kona Anne-Grethe kom inn i bildet som kontormedarbeider og medeier, ble det litt sting i sakene…

I begynnelsen var Tollpost en stor kunde og i 2008 hadde de hele 16 biler i dette systemet, før de fant ut av at dette ikke var noen god butikk. FAFE AS hadde også biler som drev innen renovasjon og tipp. De sa opp disse avtalene – slik at de de kunne satse på egne kunder.  De så da for seg at distribusjon rettet inn mot dagligvarebransjen var veien å gå.

Det er distribusjon vi kan best. Det krever en stabil flåte med biler og gode relasjoner til verksted og forhandler, samt gode medarbeidere

Finn Andrè Fredvig-Erichsen

Daglig leder i FAFE AS

Rema 1000 AS og Bring pluss det tradisjonsrike Molde Bakeri har vært tre store kunder i flere år nå. I tillegg har Asko blitt en vesentlig kunde.

Lang og kort distribusjon er nøkkelen til suksessen for FAFE AS. Flere av bilene går i en treskifts-ordning og de har også distribusjonsbiler som tilbakelegger hele 180.000 kilometer i året.

– Det er distribusjon vi kan best, forteller Finn Andrè Fredvig-Erichsen og fortsetter:

– Det krever en stabil flåte med biler og gode relasjoner til verksted og forhandler, samt gode medarbeidere.

– Han er den eneste som kommer med kake til de ansatte hos oss på Volvo-forhandleren i Molde, om han er fornøyd med den jobben vi gjør, skyter Terje Aure fra Wist Last & Buss AS inn i samtalen. Finn Andrè smiler og nikker enig:

– Det har alltid vært min filosofi at man skal vise at man er fornøyd, og det er viktig for meg å vise at jeg setter pris på både forretningsforbindelser og ikke minst, egne ansatte.

forteller Finn Andrè Fredvig-Erichsen

At han bryr seg, han Finn Andrè, viser han blant annet tydelig i sitt engasjement for bransjen gjennom jobben han gjør som fylkesleder i NLF (Norges Lastebileierforbund) avdeling Møre og Romsdal. Et verv han har hatt siden 2012 og som krever en formidabel innsats ved siden av en travel hverdag i egen bedrift.

– Ja, jeg er opptatt av bransjens ve og vel, derfor legger jeg ned mange mange timer hver uke på dette arbeidet. Noe jeg faktisk føler vi får igjen for. NLF er viktig for bransjen, og vi må stå på i hele landet for at bransjen skal bli fullt ut akseptert og bli behandlet i samsvar med den viktige jobben som blir gjort.

Familiebedrift er vel den korrekte betegnelsen på FAFE AS. Kona som regnskaps og kontormedarbeider. I tillegg jobber også datteren på kontoret. Han har også to svigersønner som jobber for firmaet. De to yngste av barna var til stede da vi var på besøk, og skal man lodde muligheten for at de også går inn i firmaet når de vokser til, er den muligheten mer enn stor ut fra interessen de viste. For øvrig ble vi tatt veldig godt i mot, med blant annet egen tegning på tavlen i møterommet, som ønsket oss velkommen.

Finn Andrè Fredvig-Erichsen foran en av FAFEs sine Volvo FHer. Foto.

FAFE-logoen synes godt i bybildet. Finn Andrè Fredvig-Erichsen kan med rette være stolt av sin flotte bilpark.

Lasting. Foto.

Det blir mange lastinger og lossinger når man kjører distribusjon. Da er det jo viktig å ha det rette utstyret.

En annen litt spesiell ting som er etablert i firmaet, er at de har opprettet et ”A-Team” i de ansattes rekker. Dette er en form for anerkjennelse til de sjåførene som har vært ansatt i minst 5 år, som er gode på kundebehandling og som står opp for firmaet når det er behov for det. De er alle utstyrt med profileringsklær med ”A-team” på brystet. For meg virker det som om de ansatte bærer dette med stolthet.

Gabor Pinczesi er en av sjåførene i A-teamet. Foto.

Gabor Pinczesi er en av sjåførene i A-teamet.

I dag har firmaet rundt regnet 60 ansatte og 44 biler. 39 av disse er lastebiler og hyggelig nok – 27 er Volvo… I tillegg til sine distribusjonsbiler gikk FAFE AS inn som medeier i firmaet T. Malo Transport AS. Dette er et firma som har spesialisert seg på transport av levende fisk, landet rundt. I dag har de seks tankbiler gående i denne transporten, og det skal sies at dette er svært spesielle biler, som i innkjøp koster noe rundt regnet 7 millioner per enhet. Dette håper vi å komme tilbake til med en større reportasje i ”Volvo på vei” ved en senere anledning.

SMK er en standard firmaet selv har innført, og det står for ”Sjåføren – Miljøet – Kunden” På hver av disse feltene har de satt seg mål og regler for hvordan dette skal fungere for alle, både firmaets egne ansatte og for kundene. I tillegg kjører de en miljøbevisst strategi for et aktivt arbeide for miljøfremmende tiltak.

Alt i alt – et firma man kan se opp til – de driver på en imponerende måte, og som en kuriositet, kan det nevnes at de har blitt utpekt som en ”Gasellebedrift” hele 11 ganger… Altså en bedrift som gjør det bra! 

FAKTA OM FAFE AS

  • Antall ansatte: 60.
  • Antall biler: 44.
  • Antall Volvo: 27.
  • Holder til i: Molde.
  • Hovedkunder: Rema 1000, Bring, Molde Bakeri, Asko.
  • Forventet omsetning 2016: 100 millioner.
  • Daglig leder: Finn Andrè Fredvig-Erichsen.
  • Volvo-forhandler: Wist Last & Buss AS.

Relaterte artikler

3 volvo:volvo-trucks/magazine/topic-tags/other volvo:volvo-trucks/magazine/category-tags/transport-story true 3