Derfor er Volvo Dynamic Steering bra for sjåførene

Perfekt stabilitet i høy hastighet, total kontroll i lav hastighet og vesentlig mindre belastning på muskler og ledd. Siden det revolusjonerende systemet Volvo Dynamic Steering (VDS) ble lansert i 2013, har det endret mange sjåførers kjørestil på et helt grunnleggende nivå.
VDS inne i en lastebil.

Ved å gjøre styringen enklere kan Volvo Dynamic Steering (VDS) redusere muskelslitasjen med 20–30 %.

1. Styrestang
Den har blitt tilpasset den nye installasjonen.

2. Styreenhet
Styreenheten samler inn og behandler informasjon om bevegelsene til lastebilen, som hastighet. Deretter sender den signaler til den elektriske motoren, som korrigerer styrekraften som sjåføren kjenner.

3. Hydraulisk styresnekke
Den elektriske motoren vrir på en torsjonsstav i den hydrauliske styresnekken. Jo mer torsjonsstaven vris, jo mer åpnes den hydrauliske ventilen som gir større hydraulisk assistanse.

4. Elektrisk motor
Det er festet en elektrisk motor med elektronisk styring på styresnekken, og de to arbeider sammen. Motoren kontrolleres 2000 ganger i sekundet for å tilpasse kraften i rattet, og den har en effekt på maksimalt 25 Nm.

5. Intern sensor
Den interne sensoren er inni den elektriske motoren og er laget for å måle vinkelen og anvendt dreiemoment. Disse dataene er nødvendige for å beregne hvordan systemet kan gi en perfekt styrerespons.

6. Eksterne sensorer
Lastebilen handler på grunnlag av informasjon fra ulike sensorer rundt om i lastebilen. Til sammen gir disse et nøyaktig bilde av forholdene i omgivelsene.

Resultater og fordeler

Mindre forstyrrelser fra ujevnheter i veibanen
VDS kompenserer automatisk for ujevnheter i veibanen og fjerner vibrering og utilsiktede rattbevegelser.

Lettere styring
Ved kjøring i lav hastighet er styringen rundt 75 prosent lettere. Sjåførene kan derfor takle skarpe svinger, rundkjøringer og andre krevende manøvrer på en mye tryggere og mer avslappet måte.

Bedre retningsstabilitet
I høy hastighet har lastebilen god retningsstabilitet selv om det er ujevnheter i veibanen, og dette hjelper sjåføren å kompensere for retningsavvik. Dette har stor påvirkning på sikkerheten ved kjøring på motorvei.

Enklere å rygge
Når lastebilen er i bevegelsen, går rattet automatisk tilbake til utgangsposisjon når sjåføren løsner grepet. Dette fungerer like bra ved bevegelse bakover, og ryggingen blir derfor mye enklere.

Mindre muskelslitasje
VDS reduserer muskelbelastningen med 20 til 30 prosent, og for visse manøvrer med opptil 70 prosent.* Dermed kan lastebilsjåfører slippe skader som skyldes gjentatte belastninger, og bli værende i jobben lenger.

Tryggere kjøring
Siden systemet kompenserer for alle små humper i veien, blir sjåføren mer avslappet og dermed også mindre trøtt. Dette øker sikkerheten ute på veiene.

* Undersøkelsen som disse tallene er basert på, ble utført av VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) i Sverige.

Beslektet innhold

Ett minutt – Volvo Dynamic Steering

Volvo Dynamic Steering er enda en førsteklasses teknisk innovasjon fra Volvo Trucks. Den sørger for enkel og presis styring i lave hastigheter, samt mindre slitasje på sjåførens armer og skuldre. Dette igjen betyr økt sikkerhet og redusert risiko for ...

Den rette følelsen – hvordan IFS ble utviklet

Denne oppgaven var tydelig definert: Å utvikle et fjæringssystem som sørget for at Volvo-lastebilene fikk verdens beste kjøreegenskaper og komfort. Å realisere målet var mer utfordrende....

Gir ned

I-Shift-familien har fått et nytt medlem: I-Shift med krabbegir. De nye girene gjør det mulig å starte fra 0 km/t med en last på opptil 325 tonn....

Filtrer artikler

5 true 5