En aktiv løsning på problemet med for få sjåfører

Mangel på sjåfører er en kilde til bekymring i lastebilbransjen. I Australia, hvor problemet er akutt, bestemte president og adm.dir. for Volvo Group Australia, Peter Voorhoeve og teamet hans seg for å takle utfordringen på en proaktiv måte.
Peter Voorhoeve.

Vi ønsker å komme i kontakt med motiverte sjåfører som vil jobbe i bransjen», sier Peter Voorhoeve.

Når identifiserte Volvo Group Australia mangelen på sjåfører som et problem?
«Det har bygget seg opp i løpet av en del år. For to år siden holdt jeg en tale under Victorian Transport Association President’s Dinner om å vise mer omsorg for sjåførene, og i hvor stor grad den nye FH-modellen er utviklet med fokus på sjåførene. Tilskuerne reagerte med spontan applaus. Alle ble positivt overrasket over å høre et slik uttalelse fra en lastebilprodusent, for de tilstedeværende ønsket å få hjelp til å tiltrekke nye sjåfører. Da innså vi hvor akutt problemet var.»

Hva gjorde dere med saken?
«Først intervjuet vi kundene. Tilbakemeldingene vi fikk, var at snittalderen blant profesjonelle lastebilsjåfører var svært høy, og at det var dårlig rekruttering av unge sjåfører. I tillegg var yrkesgruppen i overkant homogen. Deretter gjennomførte vi en mer omfattende undersøkelse blant nesten 600 selskaper og 35 000 lastebilsjåfører. Vi ser på kundene våre som forretningspartnere, og alt vi kan bidra med for å løse problemene deres, gagner til syvende og siste også oss. Som markedsledende innen lastebiler for tungtransport i det australske markedet ønsket vi å gi noe tilbake til bransjen og samfunnet.»

Hva tror du er grunnen til at unge mennesker nøler med å bli lastebilsjåfører?
«Det er ikke ansett som en spesielt 'kul' jobb. Den generelle oppfatningen av lastebilsjåfører og transportbransjen er relativt lav. Mangelen på en strukturert utdanning og nasjonalt anerkjente kvalifikasjoner i bransjen har også vært et problem. Moderne sjåfører må være svært profesjonelle. De er ambassadører for firmaene sine, og vi ønsker å få dette frem gjennom å forbedre kommunikasjonen. Bransjemediene her i Australia har vært veldig hjelpsomme med å spre budskapet vårt, men som ledende produsent ønsker vi å utnytte posisjonen vår til å spre ordet til et større publikum.»

Hvilke spesifikke tiltak er gjennomført?
«I 2017 etablerte Volvo Group Australia et sjåførakademi som skal gi den nødvendige opplæringen og erfaringen som folk med sertifikat for tunge kjøretøyer, trenger for å bli profesjonelle lastebilsjåfører. Vi ønsker å komme i kontakt med motiverte sjåfører som vil jobbe i bransjen. Dette blir et bevis som sjåførene kan vise til for å finne arbeid i bransjen. Ved hjelp av vårt omfattende nettverk kan vi nå ut til alle de viktigste områdene i Australia.»

Mangelen på kvinnelige sjåfører har også vært et tilbakevendende problem. Hva gjør dere for å oppfordre kvinner til å sette seg bak rattet?
«Vi er særlig stolte av samarbeidet med Pilbara Heavy Haulage Girls. Dette er et sjåførakademi som fungerer som en portal for å få kvinner inn i bransjen. Vi sponser to lastebiler, og har et kontinuerlig samarbeid med dem. Det er mange kvinner som ønsker å bli lastebilsjåfører, og som har lastebilsertifikat, men mangler erfaring. Dette tiltaket utgjør virkelig en forskjell.»

Sjåførmangelen i Australia i tall

  • 75 % av innlands nonbulk-last fraktes på veien. Mengden frakt som transporteres på veien, forventes doblet innen 2030.
  • 46 % av transportselskapene har allerede mangel på profesjonelle lastebilsjåfører.
  • 88 % mener lastebilsjåfører har et dårlig rykte i Australia.
  • Gjennomsnittsalderen på lastebilsjåfører i Australia: 47 år.
  • Bare 15 % av sjåførene er under 30 år.
  • I selskapet som Volvo Group Australia spurte, var bare 3 % av sjåførene kvinner.

Tallene er hentet fra Volvo Group Australias rapport "Professional Truck Driver Shortage" fra mai 2016

Beslektet innhold

175-tonns vogntog gjennom den australske ødemarken

Ute i den australske ødemarken sitter en 52 år gammel bestemor bak rattet på et 175-tonns Volvo FH 16-vogntog med tri-drive. Bak seg har hun fire tilhengere, og foran seg har hun en lang, varm dag på landeveien. Maxine Taylor er både datter av og ...

En perfekt kombinasjon

Den australske flåteeieren Craig Fox oppgir to hovedgrunner til at han har lykkes i transportbransjen: høye nyttelaster og varierte laster....

Høyest mulig ferdighetsnivå

Sjåfører med fremragende ferdigheter, er viktige. For det svenske transportselskapet Jardlers Åkeri er de helt essensielle....

Filtrer artikler

5 true 5