Lettere lastebiler – høyere nyttelast

Arclid Transport opererer innenfor et svært konkurranseutsatt marked, og er derfor avhengige av maksimal nyttelast og økt produktivitet. Ved å investere i spesifikke transportløsninger i kombinasjon med sjåføropplæring har flåtesjef Peter Conway klart å nå disse målene.

Flåtesjef Peter Conway har gjennomført en oppgradering av flåten til Arclid Transport.

Lossing av sand.

Lossing av sand i Bathgate Groups sandsteinbrudd.

Regnestykket er enkelt nok: hvert eneste kilo som kan fjernes fra lastebilens vekt, gir et ekstra kilo med nyttelast, som igjen bidrar til økt lønnsomhet. «En tom eller ineffektivt utnyttet lastebil er derimot penger rett ut vinduet», sier Peter Conway.

Det har gått noen år siden selskapet han jobber for, bestemte seg for å gjennomføre en totaloverhaling av driften. Gjennom store deler av Arclids historie var det overordnede selskapet – familiebedriften Bathgate Group – deres eneste kunde. Arclids lastebiler fraktet sand fra Bathgate Groups sandsteinbrudd i Cheshire nordvest i England til forskjellige steder rundt om i Storbritannia. Dette førte derimot til at lastebilene deres av og til ble kjørt tilbake uten last.

«Det å tiltrekke flere kunder var svært viktig for å sikre økt lønnsomhet, men for å lykkes måtte vi justere oss etter markedets behov og være bevisste på merkevaren vår», forklarer Peter Conway.

Sammen med kollegaene var han svært godt klar over at stadig flere selskaper stilte strengere krav til leveringstider og nyttelast. Første trinn for Arclid var derfor å investere i førsteklasses kjøretøyer som gjenspeilet selskapets image. Dette var et selskap som skulle kunne levere varene i tide, med maksimal effektivitet.

Det er viktig for oss å få skreddersydde kjøretøy for Arclid Transport i stedet for å bare kjøpe inn standardmodeller.

Peter Conway

Transportsjef i Arclid Transport

Etter å ha deltatt på lanseringen av Volvo FH i Göteborg i 2012, mente Peter Conway at han hadde funnet det rette kjøretøyet for Arclid. Det lettere chassiset Volvo tilbydde, var en viktig differensial, men kjørekomforten og sikkerheten i Volvo-førerhusene, motoren med høy ytelse og den lave drivstofføkonomien var også viktige faktorer.

Varer lastes på en Arclid-lastebil.

Arclids siste utvidelse av flåten – tre Volvo FH-lastebiler – leveres med en rekke forbedringer, inkludert Volvo Trucks' egen akselløft, som til sammen utgjør en vektbesparelse på 280 kilo.

 

Siden den gang har cirka 90 % av selskapets nykjøpte lastebiler vært fra Volvo. Peter Conway velger utstyret til lastebilen selv, i nært samarbeid med den lokale Volvo-forhandleren Thomas Hardie. Thomas Hardies verksteder utfører service på Arclids lastebiler om natten. Dette er uvanlig i bransjen, men bidrar til minimal nedetid. De har jevnlig kontakt for å planlegge serviceavtaler, og sjåføren får et lånekjøretøy mens servicen utføres.

Peter Conway Transportsjef i Arclid Transport. Foto.

Peter Conway Transportsjef i Arclid Transport.

«Det er viktig for oss å få skreddersydde kjøretøy for Arclid Transport i stedet for å bare kjøpe inn standardmodeller», forklarer Peter. «All den ekstra vekten motarbeider oss og det vi prøver å oppnå med selskapet vårt. Hvis vi kan spare 100 kilo per kjøretøy, tjener vi 200 kilo i nyttelast per lastebil hver dag ettersom de fleste kjøretøyene våre kjører to laster daglig. Med en flåte på 33 kjøretøy utgjør det en betydelig forskjell i løpet av et år.»

I dag kjører Arclids lastebiler sjelden uten last. Selskapet har klart å tiltrekke nye kunder som de tar tørrgodsoppdrag for mellom leveransene for Bathgate Group.

Volvo passer oss perfekt, og alle funksjonene vi ser etter, er allerede innebygde i det nye kjøretøyet.

Peter Conway

Transportsjef i Arclid Transport

En Arclid-lastebil kjører.

Investeringen i førsteklasses kjøretøyer er en viktig del av arbeidet for å bygge Arclids merkevare som en førsteklasses tjenesteleverandør.

Peter Conway er svært stolt over endringene i flåten og selskapet som helhet. Han begynte selv som lastebilsjåfør, og synes det er viktig å komme seg ut på veien selv slik at han kan holde seg oppdatert på de siste modellene og den nyeste teknologien. Å investere i den beste teknologien som er tilgjengelig, er derimot bare én av faktorene som må til for å lykkes. Peter vet at det også er svært viktig å ha dyktige sjåfører. Hver gang en ny Volvo-lastebil leveres, har sjåførlærere fra Thomas Hardie besøkt Arclid, foretatt enn analyse av sjåførenes kjøreteknikk, og gitt dem råd om hvordan de kan forbedre både sikkerheten og drivstofføkonomien.

«Vi vil levere førsteklasses tjenester, og derfor er det viktig at kjøretøyene våre og staben vår gjenspeiler selskapets rykte for profesjonalitet og kundetjenester av høy kvalitet. Strategien vår er ikke å være det billigste transportselskapet, men å tilby den beste verdien med tanke på hva kundene får igjen for pengene. Derfor har vi ansatt et team med svært profesjonelle sjåfører, samtidig som vi jevnlig investerer i sjåføropplæring.»

Arclid Transport jobber hele tiden for å forbedre nyttelasten, og gjennom en rekke forbedringstiltak har de klart å kvitte seg med 280 kilo gjennom de nyeste tilskuddene i flåten – tre Volvo FH-lastebiler. Én svært merkbar endring var Volvos lette akselløft. (I Storbritannia må vogntog på over 40 tonn ha tre aksler). For å minimere innvirkningen på nyttelasten utstyrte Arclid Transport tidligere Volvo-kjøretøyene sine med en lett akselløft fra en tredjepartsleverandør, som var cirka 400 kilo lettere enn en standard pusheraksel.

Volvo Trucks' nye, lette akselløft er likevel nesten 50 kilo lettere enn den gamle løsningen Arclid brukte. Dette gir ikke bare økt nyttelast, men også kortere ledetider ettersom lastebilen nå kan leveres direkte fra Volvo Trucks-fabrikken i stedet for via en tredjepartsleverandør.

«De fleste kjøretøyene våre frakter to laster hver dag, så vi tjener et tonn i nyttelast sammenlignet med om vi brukte en standard pusheraksel», sier Peter Conway, før han legger til: « Volvo Trucks' lette akselløft er den ideelle løsningen for oss ettersom vi slipper lange ledetider, i tillegg til at alt nå faller innenfor Volvos garantier, deletilgjengelighet osv. Nå synes jeg Volvo passer oss perfekt, og alle funksjonene vi ser etter, er allerede innebygde i det nye kjøretøyet.»

 

Bathgate Groups sandsteinbrudd.

Bathgate Groups sandsteinbrudd ligger i Cheshire i nordvest-England. Herfra frakter Arclid Transports lastebiler sand rundt om i hele Storbritannia.

Arclid Transport

HISTORIE: Grunnlagt i 1972 som et uavhengig datterselskap i Bathgate Group. Før jobbet Arclid kun for de andre bedriftene i selskapet, men i de senere år har de også begynt å ta oppdrag for eksterne kunder. I dag er 50 % av Arclids oppdrag for Bathgate Group.

TJENESTER: Transport av tørrlast – for det meste sand fra Bathgate Groups sandsteinbrudd i Cheshire i England. De frakter også sement, leire, dolomitt, fosfat og salt.

Relaterte artikler

En perfekt kombinasjon

Den australske flåteeieren Craig Fox oppgir to hovedgrunner til at han har lykkes i transportbransjen: høye nyttelaster og varierte laster....

175-tonns vogntog gjennom den australske ødemarken

Ute i den australske ødemarken sitter en 52 år gammel bestemor bak rattet på et 175-tonns Volvo FH 16-vogntog med tri-drive. Bak seg har hun fire tilhengere, og foran seg har hun en lang, varm dag på landeveien. Maxine Taylor er både datter av og ...

Graving i København

En ny metro er under bygging i København. Å skulle frakte all denne jorden gjennom en by med over en million innbyggere er en real utfordring for lastebilsjåførene. Johnny Olsen er en av dem, og her kan du lese historien hans....

Filtrer artikler

5 true 5