Personlige relasjoner er viktig

Firmaet holder til i Stjørdal, rett ved flyplassen på Værnes. De er en betydelig aktør på flere områder. Transport utgjør 30 prosent av omsetningen.
Sjåførene Per Magnus Børseth og sønn Joakim Sandvik Børseth får nøklene til en ny Volvo FH16 750 av Hans Ivar Olsen (t.h). Foto.

Sjåførene Per Magnus Børseth og sønn Joakim Sandvik Børseth får nøklene til en ny Volvo FH16 750 av Hans Ivar Olsen (t.h). Olsen har vært en viktig faktor i 30 år og selve grunnen til at Hernes i dag er en så stor Volvo-kunde.

Det er ingen store fakter å spore hos dagens leder, Jon Petter Hernes (59). Hernes –firmaet er så mye mer enn transport, som utgjør 30 prosent av den totale omsetningen på ca 150 millioner kroner. De har i dag rundt 30 lastebiler med forskjellige påbygg, ved siden av 25 varebiler av forskjellige merker. Transport er en del, men de er også store entreprenører, samt at de også er aktører innen eiendom og eiendomsutvikling.

– Transport i dag, er det svært vanskelig å tjene penger på, så vi så tidlig at vi måtte ha flere ben å stå på. Jon Petter viser oss hvordan firmaet er bygget opp, der en mengde underselskaper er viktige faktorer.

– Vi har også satset på entreprenørvirksomhet, og har stått bak flere vei- og bruprosjekter i distriktet. Av den grunn har vi også bygget opp en maskinpark på over 50 maskiner av diverse slag. I tillegg er eiendom en viktig side av bedriften. Blant annet et stort kaiområde i nærheten av flyplassen, der ganske så store båter kan legge til kai for lasting og lossing. Der de har 8000 kvadratmeter under tak til lagring.

Foto av 4 Volvo FH til Hernes Transport.

Totalt har firmaet 30 lastebiler – alle er Volvo.

Daglig leder av Hernes Transport, Jon Petter Hernes (59). Foto.

Daglig leder Jon Petter Hernes (59) styrer firmaet som omsetter for 150 millioner kroner i året.

Arne Hernes AS er så langt i fra noen nybegynner i markedet, I 2016 feiret de 80 års-jubileum, og det hele startet med et grustak i 1931. De første bilene i firmaet ble innkjøpt i 1936, samme år som firmaet ble stiftet.

Som et sterkt bevis på fremsynthet, kan det jo nevnes at Jon Petters bestefar, Petter Hernes var med på stiftelsen av Norske Skog for 63 år siden, og de aller fleste av oss vet jo hvilken betydning det konsernet har hatt for skogsdriften i landet. I dag har firmaet 70 ansatte og omsetter for over 150 millioner kroner. De driver også sitt eget lastebilverksted med 2 ansatte, der de tar seg av sin egen bilpark. Flere av sjåførene i firmaet har vært der snart en menneskealder, noe som jo tyder på at det er et godt firma å arbeide i. Blant annet kan nevnes han Joar Eidum (56) som har kjørt tømmer i 20 år, av totalt 37 som sjåfør. Han kjører i dag en Volvo FH16 750 som er tre år gammel og der det står 320.000 på kilometertelleren…

Lossing på tomten til Hernes. Foto.

Mye lossing og lasting foregår på tomten – her skal vinduer inn på lageret.

I dag har firmaet 30 lastebiler i bilparken, alle Volvo… Og påbyggene på bilene er av svært forskjellig karakter, fra tømmerbiler via flispåbygg, stykkgodsbiler, distribusjonsbiler og anleggsbiler. Det meste av kjøringen de har, foregår i Sør- og Nord-Trøndelag, med noen avstikkere til Göteborg, Ôstersund, Tromsø og Kristiansand. Normalt blir 3-5 biler byttet ut hvert år og opp gjennom årene har de kjøpt over 100 nye Volvo pluss en rekke brukte…

Og her kommer vi til grunnlaget for overskriften på denne reportasjen ” Personlige relasjoner er viktig…”

– I over 30 år har jeg handlet bil hos Volvo, ikke fordi nødvendigvis Volvo er den beste bilen, men mye mer av den grunn at mitt forhold til Volvo-representanten hos Wist Last & Buss AS, Hans Ivar Olsen (59) har vært så til de grader viktig for meg. Han stiller alltid opp, kan vel nesten si 24 timer i døgnet, 7 dager i uka… Jon Petter smiler og ser over på sin gode samarbeidspartner som sitter på den andre siden av bordet.

Hernes Transport sin Volvo FH16 - tippbil. Foto.

En av firmaets anleggsbiler, som er innom for litt påfyll av diesel. Selvfølgelig en Volvo FH16...

– Han kjenner oss som firma, han vet hvilke krav vi stiller, og han har alltid levert…

Når vi var tilstede på denne regntunge og forblåste dagen, så kom Hans Ivar Olsen for å overlevere sin siste lastebil som Volvo-representant. Ikke fordi han frivillig ville slutte med dette, men på grunn av en svært alvorlig sykdom.

– Vi har samarbeidet i over 30 år, og at nå Hans Ivar må slutte, synes jeg er forferdelig trist og leit, sier Jon Petter Hernes og det er ingen tvil om at han mener det han sier.

– Ja, vi har hatt noen fine år i sammen, repliserer Hans Ivar, og forteller så om en sykdom som er svært alvorlig – kreft… Men humøret er fortsatt på topp, selv om han nødvendigvis må innrømme at det har vært og er, mange tunge stunder.

Totalt har Hans Ivar Olsen levert over 100 nye biler til Hernes Transport AS, i tillegg til over 25 bruktbiler. Hans Ivar har arbeidet hos Volvo siden 1981, først som bilmekaniker, før han gikk over til salg i 1986.

– For meg er det svært viktig at dere kan se og forstå at vårt samarbeide gjennom mange år i hovedsak skyldes Hans Ivar sin utrettelig innsats, og når jeg nå ikke skal handle med han lenger, vil det være et dypt savn…

 

– Transportbransjen er spesiell, og selv om man på alle områder moderniserer og rasjonaliserer, så vil det i overskuelig fremtid være svært viktig at kjøper/selger har gode personlige relasjoner

Jon Petter Hernes

Daglig leder, Hernes Transport AS

Tømmersjåfør i 4 generasjon – noen bedre?

Sjåførene Per Magnus Børseth og sønn Joakim Sandvik Børseth får nøklene til en ny Volvo FH16 750 av Hans Ivar Olsen (t.h). Foto.

Sjåførene Per Magnus Børseth og sønn Joakim Sandvik Børseth får nøklene til en ny Volvo FH16 750 av Hans Ivar Olsen (t.h).

Vi møtte far og sønn Børseth, da vi var på besøk en fredag i februar. Vi visste ingen ting om det når vi ankom området til Hernes, og ble svært overrasket da vi sto ovenfor 23 år gamle Joakim Sandvik Børseth – fjerde generasjon tømmerbilsjåfør…

– Jeg hadde vel nesten ikke noe valg når det gjaldt yrke, forteller Joakim smilende, selv om han nølende innrømmer at han også har fagbrev som maskinfører…

– Jeg og han far, Per Magnar (49) deler i dag på kjøringen. Han som er ”gammal” får kjøre på dagen, så tar jeg som er ung kvelden og natta…

Familien Børseth startet som tømmerbilsjåfører tidlig på 50-tallet, så både Joakims oldefar, bestefar og far har livnært seg på dette i en årrekke.

– Jeg vet ikke om det er flere i Norge som er fjerde generasjons tømmerbilsjåfør, men om det er, så ta gjerne kontakt, sier Joakim til ”Volvo på vei”.

Både Joakim og hans far, Per Magnar, trives godt med jobben og med firmaet de jobber for. Denne dagen fikk de nøklene til en splitter ny FH16 750, som nå skal til oppbygging og er beregnet klar for innsats i skogen i mai – noe de begge gleder seg masse til.

Flotte representanter for sjåføryrket og fagmenn til fingerspissene.