Design som gir god sikt

Det nye speilet i Volvo FH ble utviklet for å gi bedre sikt og bidra til lastebilens identitet.
Ismail Ovacik tegner.

«Geometrien er veldig viktig. Fire separate speil måtte integreres, så vi fokuserte på å få det hele til å se ut som en sammenhengende enhet», sier Ismail Ovacik.

Speil i Volvo Trucks.

Det nye designet gir forbedret sikt, og bevarer samtidig den unike Volvo-identiteten.

Hvor mye arbeid går med på å designe en lastebil? Og hva kan designdetaljene uttrykke? Da Volvo Trucks utviklet et nytt speil for å forbedre

sjåførens sikt ytterligere, var sikkerhet naturligvis den viktigste faktoren. Det er derimot også svært viktig å kommunisere disse forbedringene gjennom et banebrytende estetisk uttrykk.

Nye Volvo FH ble lansert i 2012, og hadde en rekke teknologiske oppgraderinger. En av de mest fremgangsrike tunge lastebilmodellene i verden har også et helt nytt

design. Funksjonalitet og ergonomi var nøkkelordene for å beskrive det nye FH-førerhuset, mens en rekke forbedrede sikkerhetsfunksjoner førte til at det ble svært godt mottatt på markedet.

Et team i Volvo hadde begynt å designe et nytt speil allerede i 2006. Ismail Ovacik er sjefsdesigner for eksteriør i Volvo Group Truck Technology. Han understreker viktigheten av de ulike ingeniør- og ergonomipartnerne i Volvo som var involvert i prosessen med å utvikle nye speil. «Vi jobbet sammen for å utvikle den

ultimate forbedringen. Hvordan kan vi kommunisere overfor markedet at Volvos lastebiler har best sikt? Sikkerhet er jo en av kjerneverdiene våre, så det var viktig å få uttrykt dette.»

En av de viktigste forbedringene i FH-modellen var å bedre den direkte sikten. Det største problemet med forrige generasjons Volvo FH gjaldt de såkalte A-stolpene – de vertikale støttestolpene på hver side av frontruten.

Det handler ikke bare om at sjåføren skal få perfekt sikt eller forbedret funksjonalitet, men også om hvordan vi uttrykker disse designforbedringene som en sentral del av lastebilen som helhet.

Ismail Ovacik

Sjefsdesigner for eksteriør i Volvo Trucks

Den nye versjonen har mer plass mellom stolpene og speilene. Dette gjør at sjåføren får bedre oversikt over bakken gjennom sidevinduet. Området har også blitt forbedret ved at speilene har fått et slankere design. Det er nesten ingen grenser inn mot glasset, og speilene snurrer rundt ett enkelt ledd, slik at det ikke er behov for noe stort kabinett. Det er også en åpning mellom speilene, slik at hver eneste lille enhet er utnyttet for å skape bedre sikt.

Det er tydelig at fokuset for designarbeidet var å gjøre hver eneste vinkel helt perfekt. Plasseringen av speilet bak i førerhuset var svært nøye planlagt, samtidig som det matcher den øvre og nedre delen av førerhuset på en sømløs måte. 

 

Ismail Ovacik i designstudioet.

Da han designet speilene, måtte Ismail Ovacik være nøye med alle detaljer og sørge for at hver eneste vinkel ble helt korrekt.

«Geometrien er svært viktig», fortsetter Ismail Ovacik. «Fire separate speil måtte integreres, så vi fokuserte på å få det hele til å se ut som en sammenhengende enhet.»

For å utvikle en lastebilfunksjon med en tydelig identitet, må man kombinere ingeniøregenskaper med kreativitet. De forbedrede speilene har fått gode tilbakemeldinger fra både kunder og media, og anses som en solid oppgradering fra forgjengeren.

Økt sikkerhet var selvsagt hovedmålet, men det var også viktig for teamet at speilene skulle ha et tydelig estetisk uttrykk.

«Vi ville utvikle en funksjon som gjenspeiler Volvos verdier», sier Ismail Ovacik. «Det handler ikke bare om at sjåføren skal få perfekt sikt eller forbedret funksjonalitet, men også om hvordan vi uttrykker disse designforbedringene som en sentral del av lastebilen som helhet. Det er en grunn til at ting ser ut som de gjør. Vi jobber målrettet mot et helhetlig design som skal bidra til lastebilens spesifikke identitet. Med et tydelig Volvo-preg.»

Ismail Ovacik

STILLING: Sjefsdesigner for eksteriør i Volvo Group Truck Technology.
ALDER:
 36.
ÅR I VOLVO:
 8.
ARBEIDSPLASS:
 Det europeiske designstudioet ved Volvo GTT i Göteborg.

Beslektet innhold

Enklere og tryggere nattkjøring med nattmodus

Volvo Trucks’ nattmodus fjerner all unødvendig bakgrunnsbelysning fra instrumentbordet med ett knappetrykk, og den er utformet for å gi økt komfort og sikt ved kjøring om natten....

Ett minutt – Plassen i førerhuset

I senere år har designforbedringer ført til at interiøret i Volvo FH-førerhusene har blitt utvidet med opptil en kubikkmeter. Dette gir et romsligere og mer luftig følelse, samtidig som oppbevaringsplassen er økt med 0,3 kubikkmeter....

Ett minutt – Sikt

I trafikken utgjør begrenset sikt et sikkerhetsproblem, både for sjåfører og andre trafikanter. Derfor har Volvo Trucks laget førerhusene våre med minimalt med distraksjon og maksimal sikt. Blant funksjonene er ekstra store vinduer, tynne speil og ...

Filtrer artikler

5 true 5