Med krabbegir gjennom islagte skoger

Islagte, smale og kuperte veier, og en totalvekt på 76 tonn. Tømmertransport gjennom de finske skogene er en krevende oppgave for både sjåfører og biler. Med Volvos I-Shift med krabbegir takler imidlertid Saku Simpanen og teamet hans både det kuperte terrenget og de vanskelige forholdene.

Tømmertransport gjennom de finske skogene er en krevende oppgave for både sjåfører og biler.

Det er midt på vinteren, og den tykke snøen tynger ned grenene på trærne. De få timene med dagslys minner mest om en langvarig skumring. Frontlyktene på Kuljetus S. Simpanens Volvo FH16 tømmervogntog skjærer gjennom skodden og det hvite skoglandskapet.

Etter hvert som Saku Simpanen kjører stadig lenger inn i skogen, blir veiene så små og smale at de ikke engang har navn. Noen av dem er glatte som skøytebaner. Langs veien står det med jevne mellomrom tretårn som brukes til elgjakt. Om vinteren er elg et vanlig syn i disse traktene, men for øyeblikket skjuler de seg inne i skogen.

En Volvo FH16 kjører på en isete vei.

Enkelte av veiene Saku Simpanen kjører på, er så små og smale at de ikke engang har navn.

Saku sjekker datamaskinen i bilen for å se hvor han skal hente neste last. Dette er det andre oppdraget hans i dag. Han har allerede levert en last med tømmerstokker ved daggry til det lokale sagbruket i Keitele, som ligger i Norra Savola midt i Finland. Saku har reist rundt på veiene i dette området siden han var 10 år gammel, og han kjenner hver eneste bakke og sving. Som liten gutt pleide han å sitte på i Volvo-lastebilen til faren, og da han begynte på skolen, visste han allerede at dette var yrket for ham. Han begynte å arbeide for familiebedriften i 1998 og tok over ledelsen i 2006.

– Biler og kjøring er det jeg brenner for. Denne bransjen ligger nok også i blodet mitt. Faren min, Seppo, eide et transportfirma, og det falt naturlig for meg å følge i hans fotspor, forklarer han.

Den finske transportøren Saku Simpanen.

Saku har reist rundt på veiene i denne regionen siden han var 10 år gammel, og han kjenner hver eneste bakke og sving.

Sammen med konen Jaana-Riitta eier han i dag Kuljetus S. Simpanen, et firma som har spesialisert seg på tømmertransport. De to har vært sammen i 20 år, og de har eid firmaet sammen i nesten ti år. Saku er administrerende direktør og sjåfør, mens Jaana-Riitta tar seg av økonomien og transportplanleggingen. I tillegg er ytterligere fem sjåfører ansatt i firmaet.

Den nyeste Volvo FH16-bilen til Saku er utstyrt med I-Shift med krabbegir, noe som gjør det enklere å starte bilen under vanskelige forhold. Resten av lastebilen har også blitt spesifisert ned til minste detalj. Både lastebilen og tilhengeren har full luftfjæring; støttene som brukes for å holde tømmeret på plass, er automatiserte og styres med fjernkontroll; og kranen kan styres fra et oppvarmet kranførerhus. Underkjøringsbeskyttelse, som ikke er påbudt for tømmerbiler i Finland, har også blitt installert.

– Jeg har en nesten perfekt tømmerbil. Hvis Gud har skapt en enda bedre en, har han beholdt den selv, sier Saku og smiler.

Etter hans mening er en av de største fordelene med krabbegir at de sørger for at lastebilen alltid kommer i gang, selv når den frakter tung last. – Reversen er minst like god som fremovergirene. Den gjør at vi kan rygge og snu på en veldig presis og kontrollert måte, sier han. 

Jeg har en nesten perfekt tømmerbil. Hvis Gud har skapt en enda bedre en, har han beholdt den selv.

Saku Simpanen, eier av Kuljetus S. Simpanen

Krabbegirene er bare ett eksempel på hvordan Saku arbeider for hele tiden å ligge i forkant av den teknologiske utviklingen i bransjen. Når den maksimale tillatte totalvekten for vogntog i Finland ble økt til 76 tonn i 2013, var Volvoen hans en av de første lastebilene i landet som gjennomgikk en endringsinspeksjon i tråd med de nye vektgrensene.

 

Lasting av tømmer i en finsk skog.

Både lastebilen og tilhengeren har full luftfjæring; støttene som brukes for å holde tømmeret på plass, er automatiserte og styres med fjernkontroll; og kranen kan styres fra et oppvarmet kranførerhus.

En haug med tømmer.

Før den faktiske produksjonsprosessen kan begynne, må tømmerstokkene måles og sorteres etter lengde og tykkelse.

– Jeg vil hele tiden gjøre fremskritt og utvikle nye ting. Derfor trenger jeg solid støtte, som pålitelige lastebiler, påbygg og kraner. Det nesten 50 år lange samarbeidet med Volvo har gjort det mulig for oss å lykkes, understreker han.

Etter 15 minutters kjøring på svingete skogsveier nærmer Saku seg lastepunktet. Han er nå så langt utenfor allfarvei at veien tilbake ikke engang vises på kartet. Når Volvo FH16-lastebilen stopper opp ved et veikryss, setter han ut en varseltrekant på bakken for å varsle andre trafikanter om at det er en tømmerbil lenger fremme. Dette er helt avgjørende, siden veiene er så smale at bilene ikke kan kjøre til siden eller passere hverandre.

Ved et T-kryss strør Saku utover en blanding av salt og sand. Volvo FH16-lastebilen kjører opp en bakke og ned igjen på den andre siden for å komme til snuplassen. Her snur han lastebilen og stanser opp ved siden av en høy tømmerstabel. Han klatrer ut av førerhuset og inn i kranhuset, før han senker støttebena.

Det nesten 50 år lange samarbeidet med Volvo har gjort det mulig for oss å lykkes.

Saku Simpanen, eier av Kuljetus S. Simpanen

Tømmerkloen fungerer som Sakus forlengede arm. Når det er nødvendig, jevner han ut furustammene ved å løfte dem vertikalt og slå den ene enden av bunten mot bakken. Først laster han lastebilen, så tilhengeren, og stablene sikres med de automatiske støttene. Når den første stabelen på tilhengeren er ferdig, flyttes den bakover ved hjelp av en hydraulisk sylinder.

Når både lastebilen og tilhengeren er fullastet, setter Simpanen seg bak rattet igjen. I-Shift-girkassen slår automatisk på krabbegirene når den kjenner den tunge lasten. Det er i slike situasjoner at krabbegirene fungerer best, og Volvo FH16-lastebilen nærmer seg sakte, men sikkert toppen av bakken, til tross for de 76 tonnene med vekt.

– Siden mye av kjøringen foregår på smale skogsveier og i kupert terreng, trenger vi mye kraft. Volvo med krabbegir gir oss en god samlet pakke for transport av trelast, og den har alle faktorene vi behøver: Kraft, behagelige kjøreegenskaper og sikkerhet, sier han.

Saku kjører den velkjente ruten tilbake til sagbruket i Keitele, 20 kilometer unna. Her stiller han seg i køen og losser tømmerstokkene på et bredt samlebånd når det er hans tur. Det er her de fleste av leveringene til Kuljetus S. Simpanen ender opp, og lastebiler fra firmaet kjører innom sagbruket i gjennomsnitt ti ganger om dagen. Sagbruket har en tidsfrist på 20 minutter der lastebilene må være på anlegget. 

Før den faktiske produksjonsprosessen kan begynne, må tømmerstokkene måles og sorteres etter lengde og tykkelse. Deretter frakter gaffeltruckene på sagbruket de ferdigsorterte stokkene til sine respektive stabler på lagringsområdet. Innen dette har skjedd, har imidlertid Saku allerede kjørt av gårde for å hente neste last. I dette tempoet kan han få fraktet enda tre laster før skiftet er omme.

Kuljetus S. Simpanen Oy

Kontor: Pielavesi, landsbyen Säviä.
Historie: Seppo Simpanen grunnla firmaet i 1968.
Nåværende eiere: Saku og Jaana-Riitta Simpanen, siden 2006.
Ansatte: to eiere, fem sjåfører.
Sektor: tømmertransport i landskapet Norra Savolax.

Bilpark:

• Volvo FH16 750 8X4-tridem, 2016-modell.
• Volvo FH16 750 8X4-tridem, 2014-modell.
• Volvo FH16 750 8X4-tridem, 2013-modell.
• Fem tømmerbiler gjennom et nettverk av underleverandører, derav tre Volvoer.
• Andre tjenester fra Volvo Trucks: Dynafleet, Volvo Gold-kontrakt, har deltatt på Volvo Trucks’ sjåføropplæring.
• Hovedkunder: UPM, Keitele Forest.

Beslektet innhold

En 90-tonns lastebil ved polarsirkelen i Sverige

Langt innenfor polarsirkelen i nord-Sverige, hvor temperaturene kan synke til -40° C, frakter et 90 tonn tungt vogntog tømmer under svært vanskelige forhold. ...

175-tonns vogntog gjennom den australske ødemarken

Ute i den australske ødemarken sitter en 52 år gammel bestemor bak rattet på et 175-tonns Volvo FH 16-vogntog med tri-drive. Bak seg har hun fire tilhengere, og foran seg har hun en lang, varm dag på landeveien. Maxine Taylor er både datter av og ...

Ett minutt – I-Shift med krabbegir

Med Volvo Trucks' I-Shift med krabbegir kan du starte fra 0 km/t med 325 tonn I tillegg kan lastebilsjåførene kjøre helt ned i 0,5 km/t – noe som er en stor fordel ved presisjonsarbeid....

Filtrer artikler

5 true 5