Lastebiler

Norge

×
Nyskapende drivstoffylling
Å fylle drivstoff på fly krever egne spesialkjøretøy. Ved russiske flyplasser må utstyret også kunne fungere i dyp snø og temperaturer ned i -50 grader, og til dette trengs det toppmoderne tekniske løsninger.
En Airbus A380 på rullebanen.

Aviatechnologys vanligste bestillinger er separate tankbiler basert slik som disse på Russlands største flyplass –Domodedovo utenfor Moskva.

Partnerskapet har nå vart i ti år, og preges av nært samarbeid om utviklingen av nye tekniske løsninger.

«I løpet av det første året av samarbeidet utviklet vi tankbiler for flyplassene Sheremetyevo og Domodedovo i Moskva. Hvis vi ser tilbake på valgene vi tok for ti år siden, har vi definitivt dratt fordel av samarbeidet. Alle tankbiler til fly som vi har produsert, og som er basert på et Volvo Truck-chassis, er fremdeles i drift ved de ulike flyplassene», sier Sergey Aronov.

«I løpet av det første året av samarbeidet utviklet vi tankbiler for flyplassene Sheremetyevo og Domodedovo i Moskva. Hvis vi ser tilbake på valgene vi tok for ti år siden, har vi definitivt dratt fordel av samarbeidet. Alle tankbiler til fly som vi har produsert, og som er basert på et Volvo Truck-chassis, er fremdeles i drift ved de ulike flyplassene», sier Sergey Aronov.

De siste par årene har han merket at markedet har blitt smalere, og det er nå bare åtte produsenter av tankbiler for fly i EU, og kun to i Russland.

«Kundene er ikke i like stor grad på jakt etter de laveste produksjonskostnadene, slik de en gang var. Nå ønsker de høy kvalitet til en rimelig pris. Dette betyr at de har sluttet å gå gjennom byråer, og nå kjøper direkte fra produsentene av spesialkjøretøyer og -utstyr», forklarer han.

Her har Aviatechnology en fordel ettersom selskapets drift innebærer en fullstendig syklus med alt fra å produsere tegningene og bygge kjøretøyet til å teste det og levere det til kundene. De har også nære samarbeid med chassisprodusenten og kundene som bruker kjøretøyene. Det er svært viktig at chassisprodusenten er fleksibel, ettersom de tekniske kravene til påbygg er svært strenge – spesielt når det gjelder sikkerhet.

Det er også viktig at kjøretøyene som Aviatechnology leverer, har svært god kundestøtte for sluttbrukeren. «Det å fylle drivstoff på fly er en svært viktig oppgave. Derfor brukes kun selskaper med et svært godt renommé, som for eksempel AO Shell & Aerofuels som drifter tankbilene våre på Domodedovo-flyplassen. De stoler på oss også», sier Sergey Aronov.

Da AO Shell & Aerofuels kjøpte to flytankbiler med Volvo Trucks-chassis i 2008 for bruk på Russlands største flyplass, Domodedovo, var det første gang selskapet brukte en utenlandsk produsent. I dag har alle tankbilene deres Volvo-chassis, og de fyller jetdrivstoff for europeiske, asiatiske og amerikanske flyselskaper. Tankingen utføres både på forretningsfly og på store kommersielle fly som for eksempel Boeing 787 Dreamliner.

Shell-sjåfør og -operatør Andrey Popov fikk en av de to første Volvo FM-tankbilene på Domodedovo i 2008, og ville ikke byttet den mot noe som helst, unntatt en ny versjon av nøyaktig samme bil.

Akkurat som kollegaene deltar Andrey jevnlig på opplæringskurs for spesialsjåfører i regi av Volvo Trucks, og han må også avlegge eksamener for å få lisens til å operere det spesiallagde utstyret. Sikkerhet og kvalitet står i høysetet når man jobber på en flyplass.

«I løpet av et 12-timers skift må jeg fylle jetdrivstoff på 3–4 fly. Jeg jobber 16 skift hver måned. Det betyr at jeg i gjennomsnitt fyller på 50–60 fly hver måned. Ikke alle kjøretøyer takler slike arbeidsmengder uten problemer, men det gjør Volvo. Faktaene taler for seg», sier han.

Drivstoff fylles på et fly.