Uptime Express i USA

Taylor White, viseadministrerende direktør i AMX, har mange grunner til å velge Volvo. Det nye Uptime Center i Greensboro, North Carolina sparer selskapet hans for både tid og penger.
En Alabama Motor Express-lastebil

Familiebedriften Alabama Motor Express ble grunnlagt på 1980-tallet med en håndfull lastebiler. I dag er det en stor bedrift med 310 ansatte og en flåte på 240 lastebiler.

Taylor White, viseadministrerende direktør i AMX, har mange grunner til å velge Volvo. En av dem er det nye Uptime Center i Greensboro, North Carolina, som sparer selskapet hans for både tid og penger.

Familiebedriften Alabama Motor Express ble grunnlagt på 1980-tallet med en håndfull lastebiler. I dag er det en stor bedrift med 310 ansatte og en flåte på 240 lastebiler – og 70 % er fra Volvo. 

«Jeg har vært knyttet til selskapet hele livet», sier Taylor White som deler rollen som visepresident i Alabama Motor Express med broren Collins White, «og vi har vært oppe i 100 % Volvo og nede i 40 % Volvo. Hvis noen spør meg hvilken lastebil som er den mest pålitelige, ville jeg likevel uten tvil svart Volvo.»

Taylor White

Taylor White, viseadministrerende direktør i Alabama Motor Express.

I tillegg til kvaliteten som merkevaren er kjent for, sier Taylor White at han har enda en grunn til å velge Volvo: Volvos nye Uptime Center på 12 000 m2 i Greensboro i North Carolina sparer AMX for både tid og penger, og bidrar også til at selskapet beholder sjåførene sine.

Lastebilene til AMX får av og til mekaniske problemer – et problem som rammer alle større flåter av og til. Taylor White sier at selskapet bruker tjenestene fra Uptime Center. En nylig hendelse minnet ham på hvor viktig tjenesten er for driften til AMX.

En sjåfør var ute på et langtransportoppdrag da lastebilen signaliserte et problem med giret. En e-post ble umiddelbart sendt til AMX, og en sak ble opprettet hos Uptime Center. En Volvo Action Service-agent noterte posisjonen til lastebilen, og ringte nærmeste forhandler for å få tak i den nødvendige delen. Dette var derimot en bestillingsvare som det ville ta en uke å få tak i. Agenten prøvde på nytt, og fant en forhandler som bare lå halvannen mil lenger unna. Denne forhandleren hadde delen på lager. Innen noen få timer var sjåføren tilbake på veien.

«Vi sparte fem dager med driftstid. Driftstidssenteret tok beslutningen og sendte oss til et annet verksted med minimale kostnader, og det var svært positivt for oss», sier Taylor White.

For få år siden kunne et mekanisk problem ført til flere dagers nedetid. Ikke bare hadde leveringen blitt forsinket, men AMX måtte også betalt for hotell, reparasjon og tapte oppdrag under nedetiden.

Hvis noen spør meg hvilken lastebil som er den mest pålitelige, ville jeg uten tvil svart Volvo.

Taylor White

Viseadministrerende direktør i Alabama Motor Express

Når det blir for mye nedetid, ser sjåførene seg gjerne om etter andre jobber slik at de kan tjene til livets opphold. Hos AMX ligger dermed utskiftningen av sjåfører konsekvent cirka ti prosent under bransjegjennomsnittet. 

«Jeg kan ikke få sagt det tydelig nok. Det er vanskelig å si med rene ord hvor utfordrende og dyrt det er med nedetid», Taylor White.

Volvo Trucks vet at fraktselskapene taper penger når lastebilene deres står stille. Derfor er agentene hos Volvo Action Service på Uptime Center tilgjengelige døgnet rundt hver eneste dag hele året. Driftstidssenteret behandler nesten 20 000 saker i måneden. Og tallet stiger stadig etter hvert som de tilbyr flere tjenester. Agentene tar imot 18 000 samtaler i måneden, og ringer selv cirka 28 000 ganger.

 

Taylor og Collins White

Taylor White (til venstre) og broren Collins deler stillingen som viseadministrerende direktør i Alabama Motor Express.

Fjerndiagnostikk-tjenesten varsler sjåførene om mekaniske problemer, og minner dem på å utføre rutinevedlikehold. I nødsituasjoner er VAS-agentene raskt ute med å skaffe informasjon om flåten, og finne lastbilens posisjon samt de nærmeste forhandlerne. 

«Den nye teknologien er spennende», sier Taylor White. Han legger til at den detaljert kommunikasjonen mellom lastebilen og Volvos Fjerndiagnostikk-plattform er et viktig fremskritt for lastebilbransjen som helhet.

«Feilmarginen elimineres fullstendig. Derfor er ikke teknikeren, forhandleren og Volvo-representanten like avhengige av sjåførens vurderinger. De kan selv se hvor problemet ligger.»

Det er også enklere å holde oversikt over oppdrag og statusoppdateringer takket være ASIST, som er Volvos nettbaserte plattform for servicekommunikasjon. Her noteres hver eneste hendelse – fra tidspunktet når problemet oppstår og helt til lastebilen er tilbake på veien. 

«Uten denne tjenesten hadde det vært vanskelig å vite om vi gjør en god jobb eller ikke. Vi blir holdt oppdatert om hver eneste lille detalj, og hvis det er aktive hendelser der ute, kan vi se på dem. Lastebilene står aldri ubrukt.»

AMX vokser i takt med at Volvo utvider tjenestene sine, og White forventer at denne trenden vil fortsette. En stor del av fremgangen skyldes samarbeidet med Volvo Trucks, sier han. 

«Vi er veldig dyktige i jobben vår, og det er viktig. Vi har støtten og produktene som gjør det mulig å oppnå resultatene vi ønsker – og det er vi glade for», sier Taylor White.

 

Volvo Trucks Uptime Center

Volvo Trucks' Uptime Center i Greensboro i North Carolina er døgnåpent og behandler i gjennomsnitt 18 000 innkommende anrop hver måned.

VOLVO TRUCKS UPTIME CENTER

Sted: Greensboro i North Carolina

Åpnet: 2014

Agenter: 40 Volvo Action Service-agenter er ansatt ved senteret. Representantene er tilgjengelige døgnet rundt, alle dager i uken, hele året. Uptime-teamet består også av teknikere med ansvar for at produktene er pålitelige. Disse teknikerne gjennomfører diagnostikk, utvikler serviceinformasjon og forhandlerverktøy, og sørger for at eventuelle problemer blir løst. Det finnes også ansatte med ansvar for forhandlerstøtte og spesialister på deler.

Saker: Agentene tar imot 18 000 samtaler i måneden, og ringer selv cirka 28 000 ganger. Mer enn 13 000 av disse sakene gjaldt telematikk eller planlagt vedlikehold.

Kostnadsfritt: Uptime Center-støtten er gratis de to første årene for hver eneste nye Volvo-lastebil som kjøpes i Nord-Amerika.

Beslektet innhold

Slik endrer netthandel Kinas logistikkindustri

Netthandel endrer ikke bare måten Kina handler på, men også logistikkindustrien. Driftstid og effektivitet har plutselig blitt helt avgjørende....

Den første Volvo FH16 i Hellas

Virkningen av den greske gjeldskrisen har gitt transporten et hardt slag. Til tross for vanskelige forhold vokser Marinos Vasilopoulos International Transport....

En digital revolusjon er i ferd med å innhente lastebilbransjen

Telematikk, tilkobling, store data, skytjenester og Tingenes Internett har ført til en digital revolusjon i lastebilbransjen. Det største potensialet ligger innenfor tjenester, og Volvo Trucks jobber aktivt for å oppnå målet om null uforutsette ...

Filtrer artikler

5 true 5