Gir ned

I-Shift-familien har fått et nytt medlem: I-Shift med krabbegir. De nye girene gjør det mulig å starte fra 0 km/t med en last på opptil 325 tonn.
Nærbilde av komponenter i I-Shift.

Mange av de nye komponentene i nye I-Shift er laget av svært slitesterke materialer.

Testsjåfør Jonas Lundmark.

Jonas Lundmark, som er gods- og felttestsjåfør, har kjørt mer enn 250 000 km med nye I-Shift.

Høysesongen for tømmerkjørere i Nord-Sverige begynner når bakken fryser til. Selv om det kan bli svært kaldt, med temperaturer som ofte faller under –30 °C, gjør den frosne overflaten det enklere for sjåførene å ta seg frem på skogsveiene. Om våren og høsten er det mer utfordrende. Regn og smeltevann gjør det vanskelig å komme seg frem med en 24 meter lang tømmerbil.

– Værforholdene er den største utfordringen, sier sjåføren Jonas Lundmark, som akkurat er ferdig med å laste tømmerbilen sin. – Vi kjører ofte på smale veier og i skogsområder med dårlig fremkommelighet og mye vann.

En fullastet tømmerbil veier 64 tonn, og det er lett å skjønne at det kan være vanskelig å starte med en så tung last, dypt inne i de svenske skogene. Jonas klatrer inn i førerhuset, og girer ned til det laveste giret i Volvo Trucks' nye I-Shift med krabbegir. Et lett trykk på gasspedalen, så begynner lastbilen sakte å trille fremover.

– Med nye I-Shift har jeg to krabbegir, og disse er utrolig nyttige når jeg må starte med tung last under vanskelige forhold, sier Jonas.

Med nye I-Shift har jeg to krabbegir, og disse er utrolig nyttige når jeg må starte med tung last under vanskelige forhold.

Jonas Lundmark

tømmerbilsjåfør

Han er en av sjåførene som i løpet av det siste halvannet året har felttestet den nye drivlinjen.

– Vi har kjørt 250 000 kilometer med denne girkassen, og den fungerer perfekt.

Girutvekslingen i det laveste av de to krabbegirene er 32:1, og det er dobbelt så sakte som med en standard I-Shift. Jonas' girkasse har også to reversgir med en girutveksling på 37:1 i det laveste reversgiret. 

 

Lasting av tømmer i en finsk skog.

Over 40 testkjøretøy fra hele verden har blitt brukt for å teste ut den nye drivlinjen – fra de dype skogene i Sverige til de høye Andesfjellene i Sør-Amerika.

Felttest i Sverige.

Med nye I-Shift er det mulig å starte en fullastet lastebil fra 0 km/t bare med et lite trykk på pedalen.

I noen situasjoner, når veien er dårlig eller i visse typer terreng, er reversgirene like nyttige, sier Jonas. – De gjør at jeg kan rygge med tung last på en måte som ikke var mulig tidligere.

Det er ikke uvanlig at Jonas må laste tømmer mens han står parkert midt i en bakke på en ulendt skogsvei. Før, da Jonas kjørte en lastebil med standard I-Shift, måtte han bruke «Jerk-Starting»-funksjonen i drivlinjen for å komme seg av gårde.

– I bratte bakker eller på ujevnt underlag kan man bare få bilen i gang ved å bruke kraftstart, sier Jonas. – Dette innebærer at jeg ruser motoren til et relativt høyt turtall, og så slipper clutchpedalen opp. Dette fungerer vanligvis, men det sliter på drivlinjen, og det er lett å bli sittende fast mens hjulene spinner. Med den nye girkassen trenger jeg bare å velge riktig startgir og kjøre rolig av gårde, noe som gir minimal slitasje på drivlinjen, forklarer han.

Over 40 testkjøretøy fra hele verden har blitt brukt for å teste ut den nye drivlinjen – fra de dype skogene i Sverige til de høye Andesfjellene i Sør-Amerika. Niklas Öberg er ingeniøren som er ansvarlig for testene, og han er svært takknemlig for samarbeidet med felttestsjåførene.

«Virkeligheten gir oss mye større utfordringer enn de vi kan simulere i testlaben, og tilbakemeldingene fra sjåfører som Jonas er utrolig viktige. De arbeider i disse omgivelsene hver eneste dag, og vet hvilke funksjoner som er viktige for at de skal kunne arbeide mer effektivt.

Virkeligheten gir oss mye større utfordringer enn de vi kan simulere i testlaben, og tilbakemeldingene fra sjåfører som Jonas er utrolig viktige.

Niklas Öberg

testingeniør i Volvo Trucks

Niklas Öberg, testingeniør.

Testingeniør Niklas Öberg er en av rundt 100 personer som er involvert i utviklingen av den nye drivlinjen.

Niklas Öberg er en av rundt 100 personer som er involvert i utviklingen av den nye drivlinjen. Han forteller at prinsippet bak teknologien som brukes i den nye drivlinjen, er relativt enkelt. Ved å sette inn et reduksjonssett mellom clutchen og girkassen i en standard I-Shift kan man legge til ett eller to ekstra krabbegir samt to ekstra reversgir.

– Vi har også forbedret mellomakselbremsen som bremser mellomakselen når man skifter gir, noe som gjør det enklere å manøvrere med tung last i bratte bakker, forklarer Niklas Öberg.

I den nye drivlinjen har flere av komponentene, som tannhjul, koblingsmuffer og splitt-synkronisering, blitt forsterket for å takle de tøffe arbeidsforholdene. Lastebiler som kjører med ekstremt høy vogntogvekt, blir også utstyrt med forsterkede drivaksler for å gi høyere dreiemoment.

– Vi må øke dreiemomentet for drivakselen for å kunne gi samme startevne når vogntogvekten øker sammen med raskere samlet girutveksling, sier Niklas Öberg. «Derfor har lastebiler med en vogntogvekt på 65 tonn fått en forsterket drivaksel som muliggjør dreiemoment på 33 000 Nm. Til sammenligning er standarden 28 000 Nm.»

Det laveste krabbegiret er så kraftig at lastebilen kan starte fra 0 km/t på flatmark med laster som gir en vogntogvekt på opptil 325 tonn, noe som er helt unikt for automatgirkasser i tunge lastebiler.

En lastebil på jobb i en gruve.

I-Shift med krabbegir passer perfekt til ulike jobber som krever stor presisjon, som anleggs- og vedlikeholdsarbeid, siden det også gjør det mulig å kjøre ekstremt sakte med tung last.

 

«Jo tyngre last og jo vanskeligere underlag eller terreng, desto større fordel får føreren av en lastebil som har I-Shift med krabbegir. Sjåføren kan kjøre med tung last uten å bekymre seg for å havne i situasjoner som i verste fall kan medføre kostbar driftsstans», sier Peter Hardin, produktsjef for FM- og FMX-seriene i Volvo Trucks.

Jo tyngre last og jo vanskeligere underlag eller terreng, desto større fordel får føreren av en lastebil som har I-Shift med krabbegir.

Peter Hardin

produktsjef hos Volvo Trucks

Den nye drivlinjen er tilgjengelig i direktedrevne eller overdrive-modeller for 13- og 16-liters Volvo Trucks-motorer i seriene Volvo FM, FMX, FH og FH16. Dette innebærer at drivlinjen kan brukes innenfor mange ulike transportsegmenter.

Drivlinjen passer perfekt til ulike jobber som krever stor presisjon, som anleggs- og vedlikeholdsarbeid, siden krabbegirene også gjør det mulig å kjøre ekstremt sakte.

– Med denne drivlinjen kan lastebiler kjøre i en hastighet på 0,5 til 2 km/t, sier Peter Hardin. – For de som driver med denne typen arbeid, er det svært viktig å kunne kjøre langsomt, siden de dermed også kan kjøre mer presist, og få et bedre sluttresultat. Med I-Shift med krabbegir er det også mulig å rygge svært sakte, noe som er en enorm fordel ved ryggemanøvre som krever enorm presisjon.

For mindre lastebilfirmaer som kjører på krevende ruter, gir I-Shift med krabbegir både maksimal fleksibilitet og mulighet for bedre transportøkonomi.

– Mens krabbegirene gjør det mulig å starte med høy vogntogvekt i ekstreme situasjoner, er det nå også mulig å bruke en bakakselutveksling som senker motorturtallet ved vanlig hastighet, noe som gir lavere drivstofforbruk, sier Peter Hardin. – Dette er en stor fordel for transportfirmaer som utfører denne typen arbeid, legger han til.

I førerhuset sitter Jonas Lundmark trygt plassert bak rattet. Han har lagt den smale skogsveien bak seg, og snart kommer han til landeveien som fører til sagbruket der han skal losse. Jonas driver lastebilfirmaet sammen med sin far, og sammen med en tredje sjåfør kjører han rundt 4000 kilometer i uken.

– Vi tømmerkjørere befinner oss ofte i kjøresituasjoner som krever mye av oss. Derfor er vi takknemlige for alle løsninger som kan gjøre jobben vår enklere. Den nye drivlinjen gir oss en større følelse av trygghet og kontroll, siden du vet at det er enkelt å starte.

Illustrasjon av ekstra girhjul.

Girutvekslingen i det laveste av de to krabbegirene er 32:1 – dobbelt så sakte som med en standard I-Shift.

Slik virker det: I-Shift med krabbegir

Den høye girutvekslingen i I-Shift med krabbegir er mulig takket være et nytt reduksjonssett som er lagt til den standard I-Shift-girkassen.

Ekstra girreduksjonssett
Det ekstra reduksjonssettet befinner seg rett bak koplingshuset på girkassen, og består av to ekstra tannhjul – ett på inngangsakselen og ett på mellomakselen. Det ekstra reduksjonssettet gjør at girkassen kan levere en utveksling som er nesten dobbelt så stor som på en standard I-Shift.

Forbedret girkasse
For å få plass til det ekstra reduksjonssettet er girkassen gjort 12 cm lengre enn en standard I-Shift-girkasse. Mange av de nye komponentene, som tannhjul, koblingsmuffer og splitt-synkronisering, er laget i svært slitesterke materialer.

Girutveksling
Girutveksling er forskjellen i hastighet mellom inngangs- og utgangsakselen i en girkasse. Når høyeste gir er koblet inn, er girutvekslingen 1:1 på en direktedrevet girkasse, noe som betyr at akslene roterer i samme hastighet. I det laveste giret i I-Shift med krabbegir roterer utgangsakselen 32 ganger saktere enn motorhastigheten – en girutveksling på 32:1.

Beslektet innhold

Ett minutt – I-Shift med krabbegir

Med Volvo Trucks' I-Shift med krabbegir kan du starte fra 0 km/t med 325 tonn I tillegg kan lastebilsjåførene kjøre helt ned i 0,5 km/t – noe som er en stor fordel ved presisjonsarbeid....

Med krabbegir gjennom islagte skoger

Islagte, smale og kuperte veier, og en totalvekt på 76 tonn. Tømmertransport gjennom de finske skogene er en krevende oppgave for både sjåfører og biler. Med Volvos I-Shift med krabbegir takler imidlertid Saku Simpanen og teamet hans både det kuperte ...

Ett minutt – I-Shift Dual Clutch

Med Volvo Trucks' I-Shift Dual Clutch, som bygger på en teknologi fra sportsbiler som er helt unik i markedet for tunge lastebiler, blir girskiftene nærmest umerkelige. Girkassen fungerer på sitt aller beste når forholdene krever hyppige girskifter. ...

Filtrer artikler

5 true 5