Kampen mot vær og vind i Lofoten

Lofoten ligger på den 68. breddegrad, nord for polarsirkelen. Selv om sommerværet er fantastisk her i midnattssolens land, kan vintrene være ekstreme, med iskalde netter og vind med orkan i kastene.
På kjøretur i Lofoten.

Lofoten er vakkert, men det kan være et svært utfordrende område for lastebilsjåfører.

Vi befinner oss i Svolvær, en av verdens nordligste byer, der vi skal møte lastebilsjåføren Ken-Marek Vatnfjord. Vanligvis kjører han langtransport, men i dag tar han oss med de 12 milene ut til Reine, helt ytterst i Lofoten, for å hente fisk. Han har kjørt på disse veiene mange ganger før, i ekstremvær og i mørketid. Selv om han ikke er typen til å bekymre seg, tenker han alltid på sikkerheten når været er dårlig.

– Det er faktisk ikke sikkert at jeg kommer hjem igjen, sier Ken-Marek. – Noe kan alltid skje, som det har skjedd før på noen av de dårligste veiene. Vi tar våre forholdsregler, spesielt når vi vet det blir dårlig vær, men man kan ikke stoppe. Det er jobben vår å frakte fisk og annet som er livsviktig for samfunnet her oppe, når andre holder seg innendørs.

Man kan aldri være for forsiktig. Det er farlig her.

Ken-Marek Vatnfjord

Lastebilsjåfør i Thors Varetransport

Lastebilsjåfør Ken-Marek Vatnfjord.

Ken-Marek Vatnfjord må ta sine forholdsregler – spesielt når det er dårlig vær.

Ken-Marek kjører ut på E10 vestover ut av Svolvær. Han må kjøre midt i veien gjennom den første tunellen, som er smal med lave sider. Etter avkjøringen til Henningsvær, et av de mest kjente fiskeværene i Lofoten, senker han farten. Han er fullt klar over at det skjedde en dødsulykke her for ikke så lenge siden. En dansk lastebil hadde sannsynligvis for stor hastighet inn i svingen, og kjørte gjennom autovernet og ned mot havet. Dagen da den danske sjåføren omkom, var det speilblank is på stedet, og lastebilen tok med seg 100 meter med autovern.

– Tilhengeren løsnet og endte opp med å krasje inn i førerhuset og ned i vannet, sier Ken-Marek. – Siden det har de gjort veien bredere og forsterket autovernet, men man kan aldri være for sikker. Det er farlig her.

Ken-Marek er oppvokst i Sarpsborg, men da hans farmor fra Svolvær ble syk, flyttet han nordover. Han søkte jobb på det lokale hotellet, og etter kort tid fant han kjærligheten med hotellsjefen, Anne Helen. Selv om paret flyttet sørpå i et år, var Ken-Marek glad for å dra tilbake til Nord-Norge da han fikk tilbud om å kjøre langtransport.

Det var i 2007. I dag bor Ken-Marek, Anne Helen og sønnen Kasper sentralt i Svolvær, ikke langt fra Svolvær-Terminalen der Thors Varetransport, selskapet Ken-Marek arbeider for, holder til.

– Jeg kunne faktisk ikke tenke meg å jobbe med noe annet, sier Ken-Marek. – Det er sikkert mange som gjør dette for pengenes skyld, men å være langtransportsjåfør er en livsstil for meg. Det ligger i genene mine.

Vi ankommer fiskeværet Reine, et av de vakreste stedene i hele Lofoten. Det bor 330 mennesker her, og de fleste av dem jobber på fiskebåt eller fiskemottaket. Her har Ken-Marek hentet fisk utallige ganger.

Jeg kunne faktisk ikke tenke meg å jobbe med noe annet. – Det er sikkert mange som gjør dette for pengenes skyld, men å være langtransportsjåfør er en livsstil for meg. Det ligger i genene mine.

Ken-Marek Vatnfjord

– Det går fint å snu den store lastebilen her når man laster, men på veien ned hit er det noen hindringer som er ganske vanskelige å komme seg forbi på de verste dagene, sier Ken-Marek. – Det går én bil i bredden, og det er ikke autovern, siden det er så mange svinger på veien. Vannet går helt opp til asfalten. Det skal bare én liten feil til før man er ute i vannet.

Ken-Marek foreller at han er glad for at selskapet han arbeider for, har fokus på et godt samarbeid med Volvo, og at lastebilen hans betyr mye for ham.

– Den ble registrert samme dag som sønnen min ble født. Det var en dobbel merkedag.

Akkurat i dag sitter Ken-Marek imidlertid ikke bak rattet på sin egen bil. Han testkjører derimot en av selskapets nyeste lastebiler, en Volvo FH 540 med den nye I-Shift Dual Clutch-teknologien. Han sier at det er veldig rart å ikke høre lastebilen skifte gir.

 

En lastebil på en smal vei i Lofoten.

Mange av veiene i Lofoten er smale og forblåste, og de kan være vanskelig farbare for en tung lastebil.

– Jeg har ikke så god girkasse i min egen bil engang. Samtidig virker lastebilen veldig sterk, noe som er viktig for oss når det dårlige været kommer. Det er ikke tvil om at den nye teknologien gjør hverdagen vår bedre. Det betyr både at vi er tryggere, og at vi kan kjøre transport flere dager i året.

Skilt med vindhastighet.

Det blåser mye i Lofoten, og én gang måtte Ken-Marek kjøre i vind på mer enn 30 meter per sekund.

Vi kjører over Gimsøystraumen bru igjen. Dette er et av de mest forblåste stedene i Lofoten. I dag er det svak vind, men Ken-Marek har kjørt over brua i over 30 meter vind per sekund, mens brua faktisk var stengt.

– Jeg var såpass tungt lastet at jeg trodde det ville gå bra. Plutselig blåste vindusviskerne opp på ruta, solskjermen knakk, og vinden tok tak i hele lastebilen. Jeg var nødt til å styre imot vinden for å holde lastebilen på brua. Jeg var ikke redd, men innrømmer at jeg var litt bekymret. Heldigvis gikk det bra. Jeg gjør ikke det igjen, sier han.

Det er fremdeles et stykke til Svolvær, og det begynner å bli mørkt. Dagene er korte på denne tiden av året. Mellom 7. desember og 5. januar ser man ikke sola i det hele tatt. Det er mørketid.

– Man slapper aldri av på den tiden av året, sier Ken-Marek. – Det er som regel smalere veier, større brøytekanter og mørkt døgnet rundt. Jeg nyter tiden bak rattet, men man må alltid være på vakt. Jeg har sett lastebiler som har kommet ut på veiskulderen og veltet.

Selskapet Ken-Marek arbeider for, vet nøyaktig hva som skal gjøres når ting blir virkelig ille.

– Jeg liker veldig godt holdningene til sjefen. Det viktigste er at vi kommer trygt fram, og ikke hvor lang tid det tar. Vi har ikke hatt noen alvorlige ulykker. Det tror jeg kommer av den klare holdningen, og ikke minst at vi kjører gode lastebiler.

Vi er tilbake i Svolvær. En lang arbeidsdag er unnagjort. Alt gikk bra denne gangen. Nå skal lastebilen losses og parkeres, før Ken-Marek tar en liten prat med noen kollegaer som fremdeles er på jobb.

– Det er alltid godt å se Svolvær-Terminalen igjen etter en lang tur på veien. Da vet jeg at det ikke er lenge til jeg får se Kasper igjen. Han venter alltid på meg hjemme.

Video fra Lofoten.

Veien:

E10, som tidligere het Kong Olav Vs vei, går mellom Luleå i Sverige og Å i Norge. Fra Svolvær til Reine i Lofoten er veien svært svingete og under 6 meter bred – mange steder bare 5 meter. Veien er en av Norges 18 nasjonale turistveger.

Lastebilen:

Modell: Volvo FH540, 6x2-trekkvogn, 2015-modell med Krone-tilhenger.
Funksjoner: I-Shift Dual Clutch og Volvo Dynamic Steering.
Motor: 13-liters, 6-sylindret dieselmotor, 540 hk – 2600 Nm.
Transportoppdrag: Lastebilen transporterer fiskeprodukter og matvarer i Lofoten og resten av Norge, og dekker opptil 150 000 km i kjørelengde hvert år.

Beslektet innhold

En 90-tonns lastebil ved polarsirkelen i Sverige

Langt innenfor polarsirkelen i nord-Sverige, hvor temperaturene kan synke til -40° C, frakter et 90 tonn tungt vogntog tømmer under svært vanskelige forhold. ...

Med krabbegir gjennom islagte skoger

Islagte, smale og kuperte veier, og en totalvekt på 76 tonn. Tømmertransport gjennom de finske skogene er en krevende oppgave for både sjåfører og biler. Med Volvos I-Shift med krabbegir takler imidlertid Saku Simpanen og teamet hans både det kuperte ...

175-tonns vogntog gjennom den australske ødemarken

Ute i den australske ødemarken sitter en 52 år gammel bestemor bak rattet på et 175-tonns Volvo FH 16-vogntog med tri-drive. Bak seg har hun fire tilhengere, og foran seg har hun en lang, varm dag på landeveien. Maxine Taylor er både datter av og ...

Filtrer artikler

5 true 5