Den første Volvo FH16 i Hellas

Virkningen av den greske gjeldskrisen har gitt transporten et hardt slag. Til tross for vanskelige forhold vokser Marinos Vasilopoulos International Transport.
Elias Marinos.

Elias Marinos, eier av Marinos Vasilopoulos International Transport, har opplevd at bedriften har overlevd den greske finanskrisen og fortsatt å vokse.

Virkningen av den greske gjeldskrisen har gitt transporten et hardt slag. Til tross for vanskelige forhold utvider Marinos Vasilopoulos International Transport.

Her i Hellas har finanskrisen pågått i seks år. Før ga bankene svært sjenerøse lån til lokale bedrifter, men nå er det slutt på kreditten. Forretningsklimaet her i landet er svært brutalt.

Marinos lastebil.

Marinos Vasilopoulos International Transport har 62 lastebiler som frakter kjølematvarer rundt om i Europa.

 

«Selvsagt følte vi effekten av krisen», sier Elias Marinos, eieren av Marinos Vasilopoulos International Transport. 

Totalt sett har antallet bedrifter som er registrert i IKA-databasen – Hellas' største trygdefond – falt med 119 000 eller 38 % siden 2008. 

Flere hundre fraktselskaper har gått konkurs. Noen få bedrifter har likevel overlevd resesjonen, og klart å holde seg flytende eller til og med å vokse. En av dem er Marinos Vasilopoulos International Transport – et transportselskap med 62 lastebiler som frakter kjølematvarer rundt om i hele Europa. 

«Krisen har tvunget greske transportselskaper til å bli svært velorganiserte og kontrollere utgiftene, men det har alltid vært måten vi har drevet forretningen på. Vi har alltid vært svært sparsommelige, ekspandert litt etter litt, og fokusert på å tiltrekke kunder av høy kvalitet.»

Selskapet, som har hovedkontor i Megara 5 mil utenfor Athen, har klart å vokse i løpet av finanskrisen, og kjøpte fem nye lastebiler mellom 2008 og begynnelsen av 2014. Marinos Vasilopoulos International Transport har nå 15 Volvo-lastebiler i flåten på 62 kjøretøyer, og kjøpte nylig en splitter ny Volvo FH16 som det første selskapet i Hellas. 

Mens kreditten satt løst, kjøpte en rekke greske transportselskaper nye lastebiler bare som rene statussymboler, men Elias Marinos ventet alltid til han hadde nok last til å fylle hver eneste lastebil i flåten.

Siden vi var forsiktige da alle andre brukte penger, unngikk vi å komme i vanskeligheter da krisen slo til.

Elias Marinos, eier av Marinos Vasilopoulos International Transport

Elias Marinos.

Elias Marinos, eier av Marinos Vasilopoulos International Transport.

Marinos Vasilopoulos kjøpte sin første Volvo-lastebil (en F12) i 1985, idet selskapet ekspanderte internasjonalt. På den tiden var det Elias Marinos' far, Dimitrios Marinos, som eide bedriften, mens Elias jobbet som sjåfør. Kvaliteten på Volvo-lastebilene samt det gode samarbeidet med Saracakis Brothers, som importerer og distribuerer Volvo-lastebiler i Hellas, er grunnen til at han stadig benytter seg av Volvo 30 år etter at den første lastebilen ble en del av flåten.

«Man kan kjøpe billigere lastebiler brukt, men Volvos lastebiler er slitesterke selv under vanskelige kjøreforhold. Kvaliteten kommer tydelig frem i hver eneste detalj. For eksempel er girkassen helt fantastisk.» 

Når han snakker om den nye FH16-lastebilen sin – den første i Hellas – lyser øyene hans opp. Kort tid etter å kjøpt sin første mot slutten av 2013, begynte han å vurdere å kjøpe en til. 

Det har aldri vært enkelt å lede transportselskaper i Hellas. Veiene i landet er bakkete og smale, og trafikken i Athen – hovedstaden med 3,8 millioner innbyggere – står ofte bom stille. Ferger til ulike øyer og andre land innebærer at hver eneste lastebil må holde ruten. Hvis ikke kan det være flere timer å vente på neste båt.

Jeg elsker å jobbe under press og å løse problemer. Det er litt som å spille sjakk.

Elias Marinos, eier av Marinos Vasilopoulos International Transport

Én av de største effektene av finanskrisen er at det har blitt enda mer press i transportbransjen i Hellas. Likviditetsproblemer gjør at mange kunder utsetter bestillingene sine til siste liten.

«Ofte venter de til de har penger. Hvis de ikke har penger, bestiller de heller ingenting. Derfor får vi ofte bestillingsinformasjonen i siste liten.»

Handelslandskapet har forandret seg drastisk de siste fem årene mens krisen har pågått. Før var den greske detaljhandelen preget av små familiebedrifter, men nå dominerer de store kanonene stadig mer. Konkurransen blant transportselskapene om kunder med god kreditt, er knalltøff. Kampen om å få kontrakter med supermarkeder som Makro og Voudouris – den største kjøttprodusenten i Hellas – har vært enorm. Derfor er det viktig å sikre og beholde disse store kundene.

«Jeg elsker å jobbe under press og å løse problemer. Det å sette sammen brikkene. Det er litt som å spille sjakk», sier Elias Marinos – som forresten er aktiv sjakkspiller. (På kontoret hans står et sjakkbrett med sølv- og gullbrikker.)

Han bryr seg ikke om at arbeidet er slitsomt eller til og med utmattende. Jobben som medsjåfør i tenårene og som sjåfør i 20-årene ga ham et annet perspektiv på arbeidslivet enn de fleste jevnaldrende. 

«Det ga meg et større perspektiv. Lærdommen jeg hentet fra dette, er at man må jobbe hardt.»

 

En Volvo FH i en gresk by.

Etter finanskrisen i Hellas har konkurransen blitt svært tøff, og det er uhyre viktig å beholde kundene.

Flåten

Kjøretøyer: 62 lastebiler, inkludert 15 fra Volvo:

  • Én ny Volvo FH16 750 hk Euro 5 4×2-trekkvogn med XL-førerhus.
  • To klassiske FH16 700 hk Euro 5-motor 4×2-trekkvogner med XL-førerhus.
  • Fire klassiske Volvo FH16 600 hk med Euro 5-motor og 4×2-trekkvogner med XL-førerhus.
  • Åtte FH 480 hk Euro 5-motor 6×2-trekkvogner med XL-førerhus.

De fleste lastebilene har I-Shift. 

Beslektet innhold

Lettere lastebiler – høyere nyttelast

Arclid Transport opererer innenfor et svært konkurranseutsatt marked, og er derfor avhengige av maksimal nyttelast og økt produktivitet. Ved å investere i spesifikke transportløsninger i kombinasjon med sjåføropplæring har flåtesjef Peter Conway ...

Nyskapende drivstoffylling

Å fylle drivstoff på fly krever egne spesialkjøretøy. Ved russiske flyplasser må utstyret også kunne fungere i dyp snø og temperaturer ned i -50 grader, og til dette trengs det toppmoderne tekniske løsninger....

IT-metoden

Å vite hvor lastebilene befinner seg, og nøyaktig hva de frakter, akkurat nå, er helt avgjørende. Det var det Ben van Leeuwen oppnådde....

Filtrer artikler

5 true 5